سامانه جامع هوشمند گمرکی به پروژه ملی تبدیل می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: سامانه جامع گمرکی با هدف مبارزه فراگیر و پایدار با پدیده قاچاق کالا به یک پروژه ملی تبدیل می‌شود تا منویات رهبر معظم انقلاب در مبارزه جدی و اصولی با قاچاق عملیاتی شود.

به گزارش ایمنا به نقل از ایرنا مسعود کرباسیان با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود به درستی از مبارزه جدی با قاچاق صحبت کردند؛ اشاره ایشان به موضوع سامانه جامع هوشمند گمرکی برای مجموعه وزارت اقتصاد روحیه بخش بود. حدود ۲۰۰ هزار نفر در مجموعه وزارت اقتصاد حضور دارند و این خانواده تلاش می‌کند حرکت در مسیر بهبود روندها را ادامه دهند.
وی گفت: این سامانه در راستای مبارزه با قاچاق، فسادزدایی از ساختار گمرک، بهبود فضای کسب و کار از طریق کاهش فرآیندهای بروکراتیک، تسهیل امکان تجارت از طریق افزایش سرعت انجام امور تجاری و بهبود استانداردهای داخلی از طریق همسان سازی قواعد گمرکی با دیگر کشورهای جهان راه اندازی شده است و کارنامه آن طی مدت سپری شده نشان می‌دهد که بخش مهمی از اهداف محقق شده‌ است و البته مسیر توسعه این سامانه همچنان باید ادامه یابد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی که در دوره ریاستش بر گمرک، سامانه جامع گمرک را اجرایی کرد، اظهار داشت: در زمان اجرای طرح سامانه جامع با توجه به آشنایی کمتر جامعه اقتصادی کشور با این ساختار برخی مقاومت ها صورت می‌گرفت اما رویکرد در گمرک این بود که با در نظر داشتن مصالح کلان اقتصاد کشور به سمت اجرای این ایده حرکت کنیم.
کرباسیان یادآور شد: خوشبختانه این سامانه توسط نیروهای جوان، کاردان، متخصص و با دانش داخلی طراحی شد و این گروه جوان که همگی دانش آموخته دانشگاه تهران بودند، با رقمی کمتر از ۱۰ درصد قیمت برآورد شده توسط متخصصان خارجی، سامانه را طراحی و اجرایی کردند. ذات اعتماد به جوانان ارزشمند است و مقاومت وزارتخانه این بود که همین گروه بومی و جوان سامانه را به مرحله اجرایی برسانند چراکه اعتقاد داریم توان و دانش جوانان کشور در صورتی که به آنها اعتماد شود، با تراز جهانی برابری می‌کند و جوانان کشور فرصت بروز استعدادهایشان را می‌خواهند.
وی اظهار کرد: سامانه جامع گمرکی یک نمونه است که توانسته ضمن مبارزه با قاچاق، فضای تجارت را تسهیل کند.
وزیر اقتصاد ادامه داد: در مسیر حمایت از کالای ایرانی نخستین و شاید مهمترین اقدام برخورد جدی با پدیده قاچاق است؛ در این راستا رویکرد اصلی وزارت اقتصاد و گمرک بر این اصل استوار است که در جهت حمایت از تولید داخلی و حتی حمایت از تجارت رسمی و قانونی به صورت منطقی، ساختاری و پایدار با قاچاق برخورد کند.  
کرباسیان اضافه کرد: موضوع حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، چند بُعدی است. بنابراین همه ارکان دولت و حاکمیت با وحدت رویه و رفتار باید به سمت تحقق شعار حمایت از صنایع داخلی بروند. در این مسیر بخصوص مصرف کنندگان هم باید دقت داشته باشند که با مصرف کالای قاچاق ضمن اینکه به تولید داخل صدمه می‌زنند، عملا سلامت خانواده خود را هم به خطر می اندازند چراکه عموم کالاهای قاچاق از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.
کرباسیان گفت: باید توجه داشته باشیم که مصرف یک کالای قاچاق به معنای گرفتن یک شغل از یک جوان ایرانی بوده و از این رو امتناع از مصرف کالای قاچاق در واقع یک حرکت ملی است.

کد خبر 340507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.