احمدی نژاد از ابتدا ظرفیت ریاست جمهوری را نداشت

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشروعیت جایگاه مسئولان مختلف در نظام جمهوری اسلامی به واسطه نقطه اتصال و تبعیت آنها از ولایت فقیه بوده و اگر به این نقطه اتصال آسیبی وارد شد و مسئولی مسیری غیر از آن انتخاب کرده، راه را به بیراهه رفته است.

محسن کوهکن در گفت وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: متاسفانه در کشور فردی رییس جمهور می‌شود و تا زمانی که بر مسند اجرا قرار دارد، خود و اطرافیان او به شکلی رفتار می‌کنند که گویی از هرگونه اشتباه معصوم هستند، اما وقتی دوران ریاست جمهوری و مسئولیت آنها به پایان می‌رسد به اپوزیسیون نظام تبدیل می‌شوند.

کوهکن گفت: دلیل این رفتارها این است که ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ساختار حزبی نداریم، به عنوان مثال فردی بدون هیچ عقبه حزبی کاندیدای ریاست جمهوری شده و با طرح برخی صحبت‌ها و شعارها رای آورده و به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شود. این فرد باید کابینه دولت را انتخاب کند و تمام کسانی که به واسطه چنین فردی انتخاب می‌شوند به نوعی به یکباره از یک کارشناس یا مدیرکل و ... تا سطح وزارت بالا آمده و به مجلس معرفی می‌شوند و در این میان فرآیندی را برای کسب رای اعتماد طی می‌کنند.

وی افزود: امروز در آمریکا فردی مثل ترامپ بر سرکار می‌آید که از زمان برگزاری انتخابات شانه به شانه رقیب جلو آمده و نظر بسیاری از افراد و موسسات همچون موسسه نظرسنجی آمریکا این بود که رقیب او در انتخابات پیروز خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رای آوردن ترامپ قاطع نبود و هزاران حرف و سخن به دنبال داشت، تصریح کرد: گفته شد که ترامپ در زمان انتخابات با روس‌ها در تماس بوده و حتی دادگاهی در آمریکا مسئول بررسی این موضوع شد.

وی با بیان اینکه اما امروز هیچ گونه واکنشی از روسای جمهور گذشته آمریکا در فضای رسانه‌ای علیه ترامپ نمی‌بینیم، ادامه داد: این در حالی است که ترامپ متهم به ارتباط با دشمن آمریکایی‌ها بوده و نحوه رفتار و گفتار وی باعث سر شکستگی ملت آمریکا است و سابقه رفتاری اش بیشتر شبیه فردی دیوانه است، با تمام مسایل و مشکلاتی که رییس جمهور فعلی آمریکا دارد، هیچ‌کدام از روسای جمهور گذشته آمریکا مطلبی را نمی‌نویسند، آیا آنها برای ملت خود دلسوز نیستند، باید گفت خیر آنها عقبه‌ای به عنوان حزب دارند که پشت سر آنها قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: در آمریکا مرسوم است، فردی که رییس جمهور بوده و دوره ریاست جمهوری آن به پایان می‌رسد به دور از مسایل مختلف نشسته و خاطرات دوران ریاست جمهوری خود را به چاپ می‌رساند و نسخه اول آن را به رییس جمهور فعلی تقدیم می‌کند.

وی ادامه داد: نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران با همه نظام‌های سیاسی در آمریکا، اروپایی و آسیا که متکی بر احزاب شکل می‌گیرند، تفاوت اساسی دارد و این تفاوت در ایدئولوژیک بودن نظام جمهوری اسلامی است و باید توجه داشت فردی که این گونه رییس جمهور می شود، فاقد عقبه حزبی بوده و از ساختار قوی که سال‌ها کار تحقیقاتی انجام داده و پس از آن نخبه‌های خود را توانمند کرده، محروم خواهد بود.

تبعیت حزبی برای شهروندان ایران اسلامی رفع تکلیف نکرده

کوهکن اضافه کرد: در کشوری همچون آمریکا، مردم این کشور حزب مورد علاقه خود را با اتکا به مشی آن حزب انتخاب می‌کنند و هیچ مَحَکی برای راستی‌آزمایی تصمیمات حزب مورد علاقه خود ندارند، اما باید توجه داشت در جمهوری اسلامی تبعیت حزبی برای شهروندان ایران اسلامی رفع تکلیف نکرده و آنان در راستای آزادی‌های فردی و دینی رفتار می‌کنند.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کرد در نظام‌های سیاسی که متکی بر مشی حزبی، ساختار حکومت خود را بنا می‌کنند بین آزادی فردی و تبعیت حزبی دچار پارادوکس هستند و خط و مشی حزب را بدون چون و چرا می‌پذیرند در حالی که مبانی فکری و آزادی‌های فردی در ایران به گونه‌ای است که حزب و دستورات حزبی از سوی اعضاء زمانی پذیرفته می‌شود که با آزادی‌های فردی و معیارهای دینی‌ تضاد نداشته باشد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: باید به این مهم توجه جدی داشت که این سخن به معنای کنار گذاشتن تحزب در نظام سیاسی و ساختار قدرت در کشور نیست، بلکه برعکس بوده و مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید فراوان داشته‌اند.

وی یادآور شد: باید توجه داشت کار حزب به صورت مخروط است و در آن شورا، حزب، کانون و... وجود دارد و تا آخرین شهرها به صورت رفت و برگشت در این مخروط قرار گرفته‌اند از سوی دیگر در ساختار حزبی، رییس حزب کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شود، البته امکان دارد به دلیل توانمندی، با تصمیم حزب چنین اتفاقی نیز رخ دهد.

کوهکن با بیان اینکه حزب یک ساختار دارد، عنوان کرد: مردمی که رای می‌دهند به شخص رای نمی‌دهند، بلکه به اعتمادی که به برنامه‌های حزب دارند به گزینه انتخاب شده، رای خواهند داد و فردی که انتخاب شده رای خود را مدیون حزب می داند و این گونه نیست که خود را یک پدیده بداند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی صحنه انتخابات در ادوار مختلف ریاست جمهوری و ارزیابی نظرسنجی‌ها به ویژه در روزهای منتهی به روز رای‌گیری نشان می‌دهد که روسای جمهور در ایران متکی به رقابت‌های حزبی تعریف شده، انتخاب نمی‌شوند، بلکه علل و عوامل دیگری در انتخاب روسای جمهور دخیل است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: فردی دیروز شهردار بوده و امروز به عنوان رییس جمهور انتخاب شده، از سوی دیگر وی شخصی را به عنوان معاون اول انتخاب و آن فرد مطرح می‌کند، اگر قرار است، پیغمبری هم در این دوره می‌آمد "این آقاست". این گونه رفتارها باعث می‌شود تعدادی از اطرافیان این شخص بی حد و حساب و خارج از یک فرآیند تصمیم گیری حزبی و خرد جمعی یک روز دوست باشند و فرد را تا عرش بالا برده و فردا اگر اخمی به آنها شد آن را به زمین بزنند و اشکال کار در اینجا است.

آقای احمدی نژاد شما که عقل کل نیستید

وی تصریح کرد: شاید این سوال مطرح شود که آیا در چنین اشکال ساختاری، امکان دارد کسی رییس جمهور باشد و این گونه تبعات را نداشته باشد، بنده می‌گویم بله، کافی است فردی که حرفی می‌زند برای رضای خدا باشد، آقای احمدی نژاد شما نامه می‌نویسی، ایرادی ندارد، اما شما که عقل کل نیستید و در دوران ریاست جمهوری خود مسایل و حاشیه‌های فراونی را به همراه داشتید.

وی با بیان اینکه درد مقام معظم رهبری تنها درد مردم و اسلام است، گفت: نفس نوشتن نامه برای مقام معظم رهبری کار اشتباهی نبوده و آقای احمدی نژاد اگر آنچه درست یا غلط به ذهنش خطور کرده را در قالب نامه‌ای محرمانه خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌کرد و نزد خداوند متعال چنین مطرح می‌نمود که من به عنوان یک مسلمان تشخیصی داده‌ام و وظیفه‌ای داشتم و با طرح آن به وظیفه خود عمل کردم، اشکالی نداشت.

کوهکن با بیان اینکه ما نباید تابلوی اسلام را بالاببریم، اما رفتار و گفتار ما خلاف آن باشد، افزود: کسی به نفس نامه نوشتن و انعکاس مطالب مطابق تشخیص آقای احمدی نژاد ایرادی نمی‌گیرد، اما اینکه نامه‌ای نوشته و بعد از آن با هدفی مشخص منتشر شود که به‌طور مثال مقام معظم رهبری در جمعی به این نامه بپردازند، این مسئله به خوبی نشان می‌دهد آقای احمدی نژاد جایگاه ولایت فقیه را به درستی نشناخته است.

احمدی نژاد بردباری نظام را به پای حقانیت خود نگذارد

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بارز و مشخص امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) آن است که نگاه آنها به حرکت کشتی اسلام و میهن اسلامی بر روی امواج متلاطم دنیای امروز است، یکی از آقایان مطرح می کرد، یک ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در گوشه‌ای از کشور در زمانی که کشور درگیر غائله کردستان بود گزارشی را خدمت امام(ره) بردیم. وقتی تمام حرف‌ها را بیان کردیم امام خمینی(ره) با همان جذبه فرمودند: بروید مقدمات لازم را برای برگزاری انتخابات انجام دهید، این فرد اعلام می کرد در آن زمان به این نتیجه رسیدیم که ما علی‌رغم ادعایی که داریم و فکر می‌کردیم این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما امام خمینی(ره) اصرار بر آن داشتند تا در این شهر امنیت آن را تامین کرده تا انتخابات به خوبی برگزار شود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاه افق دید یک نماینده مجلس با کسی که در جایگاه ولی فقیه قرار دارد، فاصله بسیار دارد و بر همین اساس باید بدانیم مطالب خود را به چه شکل بیان کنیم.

کوهکن عنوان کرد: چنانچه بحث انتصاب مطرح باشد و به عنوان مثال فردی را به عنوان مسئولی  منتصب کردیم و متوجه شدیم این فرد ظرفیت این مسئولیت را ندارد، باید وی را از مقام عزل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی که دموکراسی حاکم است، مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد وروحانی از دل رای مردم خارج شده‌اند و بحث ۲۴ میلیون رای مطرح است، از این رو باید حرمت رای مردم را تا زمانی که مسئولیت دارند حفظ کنند و از سوی دیگر قانون‌گذار، پیش‌بینی لازم را انجام داده و آقای احمدی‌نژاد نیز باید بداند که به هر جهت نظام اگر از دریچه صبر و بردباری به این مسایل نگاه می‌کند ایشان این مسئله را به پای حقانیت خود و اینکه حقی بر کشور دارد، نگذارد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید به این مهم توجه جدی داشت که مشروعیت جایگاه مسئولان مختلف در نظام جمهوری اسلامی به واسطه نقطه اتصال و تبعیت آنها از ولایت فقیه بوده و اگر به این نقطه اتصال آسیبی وارد شد و مسئولی مسیری غیر از آن انتخاب کرده، راه را به بیراهه رفته است.

وی افزود: جایگاه رییس جمهور نیز به همین شکل بوده و تا زمانی که سخنان و حرکت ایشان مطابق منویات مقام معظم رهبری باشد قابل تبعیت بوده، اگر مسیر وی مسیر دیگری باشد تبعیت از رییس جمهور با تبعیت از شاه تفاوتی ندارد.

خوب بودن افراد برای حضور در انتخابات یک اصل است، اما تمام ماجرا نیست

کوهکن گفت: آقایان اشتباه نکنند، ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مسئولیت‌ها به دنبال خوب و بد نیستیم، خوب بودن افراد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یک اصل است، اما تمام ماجرا نیست، ضمن اینکه اصل قدرت رییس جمهور از رای مردم حاصل می‌شود، اما مشروعیت او با حکم مقام معظم رهبری است.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد نخستین رییس جمهور کشور در زمان خود خطا کرد و عدم کفایت سیاسی وی در مجلس رای آورد، اما تنها تصویب این موضوع در مجلس کفایت نکرد و زمانی عدم کفایت رییس جمهور اجرایی شد که مقام عظمی ولایت آن را تایید کردند و رییس جمهور عزل شد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقایان اگر به این مسئله فکر کنند که وقتی برای دو دوره با رای مردم به عنوان رییس جمهور انتخاب می شوند، اما این انتخاب با حکم تنفیذ مقام معظم رهبری مشروعیت گرفته است، اشتباهاتی چون اشتباهات اخیر آقای احمدی‌نژاد را انجام نخواهند داد؛ هرچند آقای احمدی نژاد از ابتدا ظرفیت ریاست جمهوری را نداشت.

وی اضافه کرد: در آن زمان به دلایل مختلف جریانی در کشور به وجود آمده بود و رفتار آقای احمدی نژاد نیز به‌نوعی بود که اذهان را به سمت و سوی عملکردهای این‌چنین سوق می‌داد؛ چراکه قبل از ایشان کسانی در شهرداری تهران فعالیت داشتند که با انتشار اطلاعاتی از هزینه‌های آنها آقای احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران انتخاب شدند و برخی هزینه‌ها را کاهش داده و برخی کارها را انجام داد و این رفتار ایشان در آن زمان درخشید.

کوهکن عنوان کرد: دوستان ایشان نیز تبلیغ کارهایشان را در شهرداری انجام دادند و مطرح کردند اگر رییس جمهوری داشته باشیم که همانند وی رفتار کند، قطعا عدالت بیشتری در کشور حاکم خواهد شد، البته در این میان رفتار مجلس ششم و دولت اصلاحات نیز باعث شد زمینه‌های لازم فراهم شود تا وی به عنوان رییس جمهور انتخاب شود.

احمدی نژاد کاندیدای اصولگریان نبود

وی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت این چنین نیست که اگر فردی مسئولیتی را عهده‌دار بود، اما عملکرد اشتباه از خود نشان دهد محبوبیت وی در بین مردم تا ابد سیر سعودی را طی کند و آقای احمدی نژاد نیز باید توجه داشته باشد در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری که رقابت ایشان با مرحوم آقای هاشمی و دیگر کاندیدا بود چه میزان رای کسب کردند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه آقای احمدی نژاد در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری رای لازم را به‌دست آورد به دلیل این بود که برخی افراد آقای هاشمی را قبول نداشتند و به ناچار به آقای احمدی‌نژاد رای دادند.

وی یادآور شد: بنده بارها این موضوع را مطرح کرده‌ام که آقای احمدی نژاد کاندیدای اصولگریان نبود و ایشان حتی در فرآیند خرد جمعی اصولگرایان وارد نشده و خود تصمیم به حضور در انتخابات گرفت و به هیچ عنوان در جلسات اصولگریان شرکت نکرد.

کوهکن افزود: البته ما منکر تلاش‌های آقای احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری ایشان نیستیم؛ هرچند خرابکاری‌هایی را نیز در آن زمان داشتند، اما از باب قدرشناسی اگر کسی کارهای اشتباه زیادی انجام دهد، انصاف حکم می کند کارهای درست و اشتباه آن در کنار یکدیگر مطرح شود.

وی تصریح کرد: امروز باید نقشه‌ عده‌ای که تلاش می‌کنند آقای احمدی نژاد را قطب و محور اپوزیسون نظام مطرح کنند، نقش بر آب کرد؛ چراکه ایشان وزن این گونه کارها را ندارد. این مسایل باید برای مردم و به خصوص نسل جوان این سوال را ایجاد کند که چرا عده‌ای زمانی که این صحبت‌ها مطرح نبود، آقای احمدی نژاد به نوعی نقل محافلشان بود، اما امروز در فضای مجازی شاهدیم که همان افراد در محافلی استناد به برخی سخنان وی می‌کنند.

کوهکن گفت: حرف‌هایی که مطرح شد به هیچ عنوان به این معنا نبوده که دولت و مجلس  اشکالاتی در عملکرد خود ندارند، مثلا در دوره آقای روحانی نیز که دو دوره رییس جمهور هستند مسائلی مطرح می شود، همانند بحثی که در مجلس مطرح شد و به نوعی با انتقاد مقام معظم رهبری مواجه شد و... بنابراین به عملکرد دولت و مجلس هم انتقاداتی وارد است. 

کد خبر 340451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.