روابط ایران و ترکمنستان در مسیر توسعه است/ ۲ توافق تاریخی با آذربایجان داشتیم

رییس جمهور با اشاره به مناسبات خوب و روبه گسترش ایران با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، همکاری‌های فی‌مابین را در راستای توسعه دوستی‌ها و روابط برادرانه تهران با عشق آباد و باکو عنوان کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام حسن روحانی پس از بازگشت از سفر سه روزه به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد تهران، درباره دستاوردهای این سفر گفت: این سفر اولین سفر در سال ۹۷ و در مسیر دیپلماسی با همسایگانمان و همچنین دیپلماسی نوروزی بود، چراکه ترکمنستان و آذربایجان جزو کشورهای حوزه نوروز هستند.

رییس جمهور اظهار کرد: در ترکمنستان توافقات خوبی بین دو طرف انجام گرفت و در مسأله همکاری‌های نفتی و گازی مواردی بود که می‌بایست مذاکره می‌کردیم و به چارچوبی مناسب در راستای توسعه همکاری‌ها می‌رسیدیم.

روحانی خاطرنشان کرد: توافق کردیم که در دریای خزر بتوانیم به صورت مشترک با ترکمنستان فعالیت کرده و سرمایه‌گذاری و تولید مشترک داشته باشیم؛ همچنین در زمینه خدمات فنی، مهندسی زمینه خوبی در ترکمنستان وجود دارد و دو طرح بسیار خوبی است که روی آن طرح‌ها مطالعاتی انجام گرفته که تفاهم شد شرکت‌های ایرانی در آن پروژه‌ها بتوانند، فعالیت را انجام دهند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در زمینه برق علاوه بر خط اولی که برای تبادل بود، مشکلات خط دوم نیز برطرف شد، گفت: تصمیم گرفته شد طرف ایرانی خط سوم را از محل بدهکاری که دارد، اجرا کند که با اجرای خط سوم شرایطی را پیدا می‌کنیم که حتی می‌توانیم مقداری از برق را به کشور ثالث صادر کنیم.

روحانی اظهار کرد: در مجموع روابط دو کشور در مسیر توسعه قرار گرفته و توافقات بسیار خوبی را در زمینه اقتصادی و همچنین مسایل فرهنگی، سیاسی و منطقه‌ای داشتیم با هم انجام دادیم.

رییس جمهور تصریح کرد: همچنین در سفر به ترکمنستان تشرفی هم پیدا کردیم به قدمگاه مبارک امام هشتم(ع) در شهر مرو که آثار تاریخی دیگری هم آنجا بود و هم دو نفر از صحابه پیغمبر(ص)، و یکی از فرزندان امام سجاد(ع) محمد بن زید آنجا دفن استض که برای ما بسیار متبرک است.

 روحانی ابراز امیدواری کرد که روابط دوجانبه ایران و ترکمنستان در همه زمینه‌ها به سمت پیشرفت و تعالی باشد.

بعد از ۲۵ سال به توافقی مهم با آذربایجان رسیدیم

رییس جمهور همچنین با اشاره به سفر خود به جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: دو توافق بسیار مهم در جریان این سفر به انجام رسید که به تعبیر رییس جمهور آذربایجان دو توافق تاریخی بود و همین‌طور است؛ اولین توافق بسیار مهم همکاری دو کشور در دو بلوک نفتی در دریای خزر است که تفاهم‌نامه‌اش توسط وزرای مربوطه امضاء شد و تصمیم گرفته شد به زودی برای تدوین قرارداد نهایی همکاری دو طرف اقدام کنند و ان شاء الله در ماه‌های آینده شاهد تکمیل این قدم باشیم و بسیار می‌تواند مؤثر باشد.

روحانی با بیان اینکه دریای خزر، پیوند ما را از لحاظ دوستی، اقتصادی، انرژی، مستحکم‌تر می‌کند، گفت: همان نقاطی که بدخواهان می‌خواستند وسیله اختلاف بین دو کشور باشد امروز به وسیله اتحاد، هماهنگی و همکاری بین دو کشور تبدیل شده است و به نظر من توافق بسیار مهمی بود که بعد از ۲۵ سال ما به این توافق مهم دست پیدا کردیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ترانزیت جنوب به شمال و جنوب به غرب بسیار حائز اهمیت است، افزود: این اولین باری است که با آذربایجان در یک بخشی از راه‌آهن به صورت مشترک فعالیت می‌کنیم، آخرین تفاهمات و سندهای لازم به امضاء رسید که بعد از این می‌توانیم فعالیت اجرایی را آغاز کنیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: با اتصال راه‌آهن رشت به آستارا در واقع آب‌های جنوبی به آذربایجان، قفقاز، روسیه و گرجستان یعنی دریای سیاه و هم به ترکیه یعنی مدیترانه و همچنین به اروپا متصل می‌شود که پروژه بسیار مهمی است و این دو پروژه‌ای بود که به عنوان دو پروژه تاریخی اعلام شد. در زمینه برق که قبلا مذاکرات شده بود، به توافق رسیدیم اتصال برق ایران به آذربایجان و از آن طریق در آینده به روسیه باشد.

روحانی باشاره به افتتاح دو پروژه کارخانه تولید خودرو و راه آهن آستارا-آستارا گفت: کارخانه خودروسازی برای تولید ده هزار خودرو است و در فازهای بعد به ۵۰ هزار خودرو می‌رسد و هم برای مصرف داخل آذربایجان و هم برای کشورهای منطقه استفاده خواهد شد.

رییس جمهور تصریح کرد: ایران و آذربایجان در زمینه‌های دیگر مانند بهداشت، درمان و داروسازی هم تفاهمات و توافقات لازم را دارند و در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه در این سفر موضوع روابط بانکی و تسهیل برای تجارت ترجیحی میان ایران و آذربایجان مورد تاکید قرار گرفت، افزود: کمیسیون مشترک دو کشور باید در راستای حل و فصل و تسریع در این موضوعات کار کنند.

رییس جمهور ادامه داد: در این سفر همچنین درباره همکاری های فرهنگی و علمی و در مورد منطقه و مسائل سوریه، یمن و عراق، مذاکرات دو جانبه‌ای داشتیم و نظرات ما در بسیاری از زمینه‌ها مشابه است و خوشبختانه در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، همکاری خوبی بین دو کشور وجود دارد.

روحانی اظهار کرد: این یازدهمین دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان از ابتدای دولت یازدهم بود که بحمدالله در همه این نوبت‌ها شاهد یک گام به پیش بودیم و امیدواریم برای مردم ایران و مردم آذربایجان و مردم ترکمنستان و همه کشورهای منطقه و مسلمانان پر خیر و برکت باشد.

کد خبر 340374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.