نیازمند مدیریت فرهنگی -اجتماعی در زمینه مصرف کالای ایرانی هستیم

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مصرف کالای ایرانی به عنوان یک آرمان ملی توسط برخی دولت‌ها نقض شده، گفت: دولت آقای احمدی‌نژاد برای واردات به بازرگانان وام می‌داد.

به گزارش ایمنا، سهیلا جلودارزاده در خصوص بیانات نوروزی مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی در سال‌های دفاع مقدس و با توجه به مهاجرت بخشی از اتباع ایران به کشورهای خارجی و ایجاد روابط فرهنگی در این باره، مصرف کالای خارجی به عنوان ابزار فخرفروشی و یک خرده فرهنگ در فرهنگ ما جای خود را باز کرده؛ البته این موضوع می‌تواند عامل رشد باشد ولی در فرهنگ ما به صورت منفی عمل کرده است.

وی افزود: موضوع دیگر بحث کیفیت کالاهای تولید داخل است. با توجه به تلاش برای رفع نیازهای مردم در هنگام دفاع مقدس ما یک مدلی را برای مبارزه با استعمار در نظر گرفتیم و آن گاندی بود که لباس سپید می‌پوشید و ما این را راهی برای مقاومت انتخاب کردیم که موجب شد تولید ما در آن شرایط رشد نکند. همچنین سودجویی کسانی که تلاش می‌کنند کالا را وارد کنند به جای تولید کردن دارای اهمیت است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: این عوامل موجب شده تا تولیدکننده به هر میزان تلاش کند تا کیفیت کالا را هم افزایش دهد باز هم مصرف کالای خارجی برای مصرف‌کننده ارجح باشد. از طرفی با توجه به عوارض و مالیات‌هایی که از تولیدکننده گرفته می‌شود قیمت تمام شده کالای ایرانی توان رقابت با کالاهای خارجی بخصوص کالای چینی را ندارد.

جلودارزاده گفت: خیلی وقت‌ها دولت‌ ما به دلیل وجود فساد در شبکه‌های گمرک یا نیازی که دارد مجبور به واردات بوده و این نظم بر هم خورده  و مصرف کالای ایرانی به عنوان یک آرمان ملی توسط برخی دولت‌ها نقض شده برای مثال دولت آقای احمدی‌نژاد برای واردات به بازرگانان وام می‌داد؛ البته به دلیل اینکه وام ارزی بود و قیمت ارز افزایش پیدا کرد و موجب شد بازرگانان به مشکل بر بخورند. این سوء مدیریت‌ها، نقض قوانین و نحوه مصرف خانواده مسئولین موجب شده تا این تابو در ذهن مردم شکسته شود.

نماینده مردم تهران در خصوص ارائه راهکارهایی برای رفع این آسیب‌ها پیشنهاد داد: در این باره نیازمند یک پکیچ فرهنگی هستیم. ما نیازمند یک مدیریت فرهنگی اجتماعی از طریق کل رسانه‌ها در این خصوص هستیم. البته این موضوع مشکل است، چرا که باید در رقابت با شبکه‌های فارسی زبان خارجی کار انجام شود. صداوسیما از جاهایی است که مورد سوال قرار نمی‌گیرد بودجه‌هایی دارد که بخشی از آن ممکن است صرف رقابت‌های سیاسی جناحی شود از این رویه باید خارج شود و به یک رسانه ملی تبدیل شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: ما طرحی را در مجلس داریم. برای کشوری مثل کشور ما که بزرگترین مشکل آن اشتغال، اقتصاد و بازار داخلی است یک دوم برنامه‌ها باید به صفر تا ۱۰۰ فعالیت اقتصادی اختصاص یابد تا کارآفرینی را ترویج کند، قوانین و یا بهتر مدیریت کردن را آموزش دهد.

جلودارزاده بابیان اینکه ورود فقر موجب می‌شود دین از دری دیگر خارج شود، گفت: برای توسعه دین، کار باید از رفع فقر، آموزش مهارت و آموزش مدیریت آغاز شود.

وی با اشاره به انتقاداتی که از سوی مردم نسبت به وضعیت اقتصادی و سوء مدیریت مطرح می‌شود، گفت: مطالبی که مردم می‌گویند برای ما تلخ است ولی واقعیت دارد. در شعارهای عوام، نکات تلخ و آموزنده‌ای وجود دارد، ما نباید همه مسائل را به حساب دشمن بگذاریم باید در جهت رفع مشکل قدم برداریم.

منبع: ایسنا

کد خبر 340233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.