محور گفت و گو درترکمنستان و آذربایجان، روابط اقتصادی و فرهنگی است

رییس جمهور کشورمان گفت: در نخستین سفر خارجی سال ۹۷ به دو کشور همسایه- ترکمنستان و آذربایجان- عمدتا درباره مسائل اقتصادی و فرهنگی گفت وگو خواهد شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی پیش از ترک تهران در فرودگاه در جمع خبرنگاران گفت که این سفرها به دعوت رییسان جمهوری دو کشور ترکمنستان و آذربایجان و در پاسخ به سفرهای آنها به تهران انجام می شود.

روحانی بحث درباره مسائل دو جانبه منطقه ای و بین المللی را از دیگر محورهای مذاکراتش در ترکمنستان و آذربایجان عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف مهم دولت یازدهم روابط نزدیکتر با کشورهای همسایه بود و این سیاست در دولت دوازدهم با سرعت بیشتر ادامه خواهد یافت.

وی گفت: خوشحالم که در آغاز سال ۹۷ اولین سفر خارجی را به دو کشور همسایه دارم که هم در زمین و هم در دریا با هم همسایه هستیم.روابط دو کشور حسنه و خوب است، اما هنوز ظرفیت های فراوانی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد.

رییس جمهور گفت علاوه بر روابط تجاری و سنتی بین دو کشور،  مساله ترانزیت منطقه و اتصال آبهای جنوب به آسیای مرکزی و قفقاز اهمیت زیادی دارد.

روحانی افزود: ارتباط با کشورهای قفقاز از طریق این دو کشور است و در حال حاضر راه ارتباطی سرخس و آستارا را داریم. دو طرح هم در دست اقدام است که با تکمیل آن روابط سهل تر می شود.

وی ادامه داد: طرح راه آهن چابهار به زاهدان، بندر چابهار را به آسیای مرکزی متصل می کند و طرح مشترک ایران و آذربایجان برای اتصال راه‌آهن رشت به آستارا که ما را به منطقه قفقاز، روسیه و اروپا متصل می‌کند، در دست اقدام است.

رییس جمهور با بیان اینکه سند فعالیت مشترک ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث راه‌آهن رشت به آستارا در این  سفر به امضاء خواهد رسید، گفت: همچنین سند همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز دریای خزر نیز امضاء می‌شود که این سند مهمی در راستای توسعه روابط اقتصادی تهران – باکو است.

روحانی با اشاره به اینکه در جریان این سفر فعالان اقتصادی، بازرگانان و نمایندگان بخش خصوصی ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان با هم گفت‌وگو کرده و در زمینه همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور رایزنی می‌کنند، اظهار کرد: گفت‌وگو پیرامون مناسبات همه جانبه در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، بهداشتی و گردشگری از دیگر موضوعاتی است که در این سفر انجام خواهد شد.

رییس جمهور افزود: همچنین در جریان این سفر از شهر تاریخی مرو به عنوان شهری کهن و دارای جایگاهی ویژه که در قسمتی از آن محل سکونت مولای ما علی بن موسی الرضا(ع) بوده است، بازدید می‌کنیم و زیارت آن مقام مطمئناً برای ما مغتنم خواهد بود.

روحانی را در این سفر ریس دفتر رییس جمهور، معاون اقتصادی رییس جمهور و وزرای نفت،‌ راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، و نیرو همراهی می‌کنند.

کد خبر 340230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.