۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
آماده‌باش جوی، هوشیاری اقلیمی

سازمان جهانی هواشناسی، همه ساله ۲۳ مارس برابر با سوم فروردین را به‌عنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان جهانی هواشناسی در سال ۱۹۵۰ میلادی تشکیل شد و در گروه سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد در زمینه آب و هوا و اقلیم شناسی کاربردی و علوم زئوفیزیک قرار گرفت.

از سوی این سازمان جهانی همه ساله روز ۲۳ مارس برابر با سوم فرودین‌ماه به‌عنوان روز جهانی هواشناسی درنظرگرفته شده و شعاری نیز برای این روز انتخاب می شود و در سال ۲۰۱۸ نیز شعار "آماده باش جوی _ هوشیاری اقلیمی" را به‌عنوان شعار این روز جهانی اعلام شده‌است.

سازمان جهانی هواشناسی ضمن اعلام شعار "آماده باش جوی _ هوشیاری اقلیمی" برای روز جهانی هواشناسی، این‌چنین به شرح این شعار پرداخته است که "جمعیت رو به رشد جهان با طیف گسترده ای از انواع بلایا همچون طوفان های چرخند حاره ای، بارش های شدید، امواج گرمایی، خشکسالی و دیگر پدیده های حدی روبرو است. تغییرات اقلیمی بلندمدت منجر به افزایش شدت و فراوانی رخداد پدیده های حدی جوی و اقلیمی شده و هم‌چنین افزایش تراز سطح دریا و اسیدی تر شدن آب اقیانوس ها را در پی خواهد داشت. از آنجا که شهرنشینی و گسترش کلان شهرها منجر به آسیب پذیرتر شدن انسانها شده است، اکنون بیش از هر زمانی، نیازمند آمادگی در برابر وقوع پدیده های جوی، هوشیاری اقلیمی و نیز آگاهی از مخاطرات مربوط به آب هستیم".

"داود پرهیزکار" معاون وزیر راه ‌و ‌شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز درخصوص شعار روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۱۷ بیان کرده است: "اقلیم ماحصل انرژی‌های بسیار هنگفت جوی است که با آن نمی‌توان مقابله کرد بلکه باید با هوشمندی، رویکرد سازگاری با آن را برگزید. باید در مقابل پدیده‌های جوی و اقلیم هوشیار باشیم تا از اثرات زیانبار آن درآینده آسیب نبینیم و اگر کشوری دچار کم بارشی و خشکسالی شده بایستی برنامه‌اش را براساس آن تنظیم و سعی کند با برنامه‌ریزی درست از میزان آسیب‌پذیری‌اش در مقابل کم‌بارشی بکاهد".

به هرروی، یکی از اولویت‌های سازمان جهانی هواشناسی و هم‌چنین سازمان‌های ملی هواشناسی و آب‌شناسی، حفاظت از جان و مال بشر در برابر خطرات ناشی از رخدادهای جوی، اقلیمی و آبی است؛ براین اساس انتخاب شعار "آماده باش جوی _ هوشیاری اقلیمی" باهدف توسعه پایدار، سازگاری با تغییر اقلیم و کاهش خطرات ناشی از بلایای جوی صورت گرفته است.

کد خبر 340007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.