۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
طبیعت برای آب

شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۱۸ «طبیعت برای آب» است و این شعار بر این موضوع تمرکز دارد که چطور می توان از طبیعت برای غلبه بر چالش‌های آبی قرن ۲۱ استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ازسوی سازمان ملل متحد ۲۲ مارس برابر با دوم فرودین ماه هرسال به عنوان روز جهانی آب نامگذاری شده است.

بیشتر ادیان الهی آب را اولین پدیده‌ای می‌دانند که خداوند خلق کرده است، در اعتقاد یهودیان آب ماده اولیه خلقت بوده و بدین منظور مراسم خاص آبپاسی در میان آنها مرسوم می‌باشد، ارامنه نیز علاوه بر پذیرش هر آنچه در تورات آمده، آب را مظهر پاکی می‌دانند، در بین زرتشتیان نیز آب مورد ستایش بوده به طوری که روز دهم آبان که آبان روز نام دارد،‌ جشن آبان‌گان است.

در دین اسلام نیز احادیث بسیاری برای پیشگیری از آلوده ساختن آب آمده است. قداست آب و حفاظت از آن، تا آنجا با فرهنگ و آیین و مذهب ایرانیان آمیخته است که حتی امروز نیز سوگند خوردن به آب در بین روستائیان مرسوم است. هیچ مراسم مذهبی و فرهنگی را نمی‌توان سراغ گرفت که در آن نشانی از آب به عنوان تبرک وجود نداشته باشد. مورخان،‌ تمدن ایر انیان باستان را هیدرولیکی و آبی و اخلاق آنها را اخلاق آبی ذکر کرده‌اند.

اما علی‌رغم توجه خاص ملل مختلف به آب، سالانه حدود دو میلیارد نفر در جهان به علت آلودگی آبها دچار بیماری‌های مرتبط با آن می‌شوند که ایران نیز می‌تواند سهمی از این آمار داشته باشد.

تخریب زیست محیطی به همراه تغییرات اقلیمی باعث تشدید بحران های آبی شده است. سیلاب ها، خشکسالی ها و آلودگی آب همه این موارد به واسطه پوشش گیاهی، خاک، رودخانه ها و دریاچه های خشک و کم آب، تشدید می شوند. هنگامی که از اکوسیستم های خود غافل می شویم وضعیت تامین آب مورد نیاز برای زنده ماندن و رونق زندگی هر فرد بدتر خواهد شد.

راه‌حل های مبتنی بر طبیعت، پتانسیل حل بسیاری از چالش های آبی را دارند و باید با استفاده از زیرساخت های «سبز» آن را با زیرساخت های «خاکستری» هماهنگ کرد. کاشت جنگل های جدید، اتصال مجدد رودخانه ها به دشت های سیلابی بازگرداندن تالاب ها، چرخه آب را متعادل و سلامت و امرار معاش انسان را بهبود خواهد بخشید.

با توجه به رشد میزان مصرف فعلی آب و همچنین کاهش منابع آبی و عدم توفیق در ایجاد منابع آبی جدید بی شک در دهه آینده، بحرانی با شدت و تهدید جدی‌تری را در جهان شاهد خواهیم بود، ایران نیز از این حیث مستثنی نیست و حتی با توجه به شاخص‌هایی که در کشور ما وجوددارد وضعیت نامطلوب تر و حتی بحرانی‌تر از آن چیزی است که در دنیا مطرح می‌شود. با توجه به معضلات موجود آب در کشور، شهروندان فقط با حفظ و صیانت از منابع آب موجود و جلوگیری از آلودگی آن و نیز مدیریت صحیح مصرف آب می‌توانند بحران آب در دهه‌های آینده را کمی آسانتر پشت سر بگذارند.

منبع: شبکه خبری آب ایران

کد خبر 339962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.