۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
سنتی در آستانه تحویل سال

چند ساعت دیگر به تحویل سال نو باقی است و یکی از سنت های نوروزی شب عید خوردن سبزی پلو با ماهی است، برنج به مفهوم برکت و ماهی که نشانه تحرک است درکنار سبزی که از حرکت و زایش نشانه دارد، همگی به سنتی قدیمی اشاره دارد تا با این بهانه سال جدید با انرژی و انگیزه آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همه اهالی خیابان ارغوان محله خانه اصفهان، اکبر آقای سبزی فروش را می شناسند. اکبرآقا مردی پرکار، گشاده‌رو و خوش‌مشرب است که سالهای سال پشت میزِ سبزی های مغازه اش از صبح تا ظهر به مردم این محله سبزی می فروشد. سبزی های مغازۀ اکبرآقا انگار شادابی و تازگی بیش‌تری دارند و از همه مغازه های محل با کیفیت‌تر است.

مادر نزدیک۲۰ سال است که مشتری پر و پا قرص سبزی های اکبر آقا است و امسال پیش از تحویل سال نو برای خریدن سبزی به مغازه اکبرآقا رفت. اکبرآقا می گوید: امسال سال پر رکود بازار بود اما خدا را شکر این چند روز بازار، تحرکی داشت و مردم در حال خرید هستند.

سبزی فروش محبوب محله خانه اصفهان همچنان که دسته های تربچه نقلی را روی میز کارش می گذارد، ادامه می دهد: سبزی پلو، سبزی ماهی و سبی خوردن بخاطر آمدن ترخون و مرزه و سیر تازه به بازار از فروش بیشتری برخوردار بودند.

اکبر آقای سبزی فروش دسته ریحان را زیر و رو می کند و در حالی که سفارش مشتری بعدی را آماده می کند در خصوص تفاوت خرید سبزی مشتریان می گوید: جنوبی هایی که ساکن اصفهان هستند در سبزی پلوی خود از گشنیز، شنبلیله و شوید و سیر تازه بیشتری استفاده می کنند اما مردم اصفهان  سیر تازه به سبزی پلو اضافه نمی کنند.

این سبزی فروش مهربان و پرتلاش خیابان ارغوان از شلوغی این چند روزه خوشنود است و می گوید: چند روزی است که مغازه یکسره باز است و خودم به همراه شاگردان مغازه سفارش های مردم را آماده می کنیم، اهالی محل معمولا برای یک‌هفته اول عید خرید می کنند و دوباره بعد از هفته اول خریدها شروع می شود.

اکبر آقا به کیفیت سبزی های اصفهان اشاره می کند و ادامه می دهد: سبزی خوردنی که در اصفهان به فروش می رسد بیشتر گلخانه‌ای است که در شهر اصفهان تولید می شود اما سبزی های خورشتی و پلویی از شهرهای جنوبی به اصفهان وارد می شوند و در کل کیفیت همه آنها خوب است.

این سبزی فروش محبوب در مورد علل پرکاری و گشاده‌رویی خود می گوید: هر روز صبح به عشق مردم کار می‌کنم و اعتقاد دارم سلامتی، دل خوش و اعتماد مردم بهترین سرمایه هر انسان و البته هر کاسب است و این نگاه خداوند است که یک نفر به مردم خدمت کند و محبوب باشد.

حالا سبد مادر از سبزی های باکیفیت مغازه اکبرآقا پُر شده است و امشب بنابر سنتی قدیمی بوی سبزی‌پلو با ماهی شب عید در خانه می پیچد و نوید سالی سرشار از انگیزه برای زیستن و ساختن و پرداختن را خواهدداشت.

گفتگو از شهین اصلانی، خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 339899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.