نگارستانی در بهار اصفهان

«نگارستان بهار» از گسترده‌ترین فعالیت‌های سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان برای نوروز 97 است و گونه‌ای جدید از ارائه هنر، را پیاده‌سازی کرده است.

به گزارش ایمنا، این پروژه در قالب 30 بوم در ابعاد بسیار بزرگ اجرا و این بوم‌ها، در میدان‌های اصلی شهر اصفهان نصب‌شده‌اند. بوم‌های خالی، طی چند روز باقی‌مانده تا عید نوروز در مکان‌های مربوطه، بر روی پایه‌های فلزی که به طرح پایه بوم، ساخته‌شده‌اند، قرارگرفته‌اند. هر یک از این بوم‌ها هم در اختیار یکی از هنرمندان مدعو از طرف سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان قرارگرفته تا طرح‌های خود را بر روی آن‌ها پیاده کنند.

امیرحسین ستوده، دبیر ستاد آذین‌بندی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان گفت: ایده این کار، بیست روز مانده به عید، مطرح و جرقه‌های ابتدایی اجرای آن به‌سرعت زده شد و پس‌ازآن، بوم‌ها و پایه بوم‌ها را که از زمان برنامه هفته نکوداشت اصفهان در اختیار ما قرارگرفته بود، به‌سرعت در محل‌های منتخب نصب کردیم.

وی در ادامه در رابطه با انتخاب هنرمندان این پروژه هم اظهار کرد: آنچه برای ما در انتخاب هنرمند مهم بود، توانایی و سابقه کار او در زمینهٔ هنرهای محیطی و آثاری در ابعاد بزرگ بود. با در نظر گرفتن این نکات، از جمعی از هنرمندان مطرح اصفهان که عمدتاً از اساتید دانشگاه و نخبگان هنر نقاشی شهر هستند، برای پیاده‌سازی این پروژه دعوت کردیم و طی جلسه‌ای که با آن‌ها برگزار شد، اطلاعات تکمیلی در رابطه با مکان اجرای اثر و شیوه انجام کار، به هنرمندان ارائه شد و درنهایت گروهی از این هنرمندان، مسئولیت انجام این کار را بر عهده گرفتند.

طرح‌هایی که بر روی این بوم‌ها ثبت می‌شود، به سبک‌ها و گونه‌های متفاوتی تعلق دارد. ستوده در رابطه با طرح‌های اجراشده بر روی بوم‌ها گفت: به علت وقت کمی که برای اجرای پروژه داشتیم، سازمان زیباسازی، طرح‌هایی را از نقاشی‌های هنرمندان بزرگی همچون کمال‌الملک انتخاب کرد و برای پیاده‌سازی در اختیار هنرمندان قرار داد. البته برخی از طرح‌های اجراشده، طرح‌هایی هستند که اساتید از قبل، کار طراحی آن‌ها را به پایان رسانده‌اند.

از ویژگی‌های برجسته و قابل‌توجه این پروژه، پیاده‌سازی طرح‌ها بر روی بوم به‌صورت زنده و مقابل مردم است. تبدیل یک بوم خالی به یک اثر هنری در این ابعاد، بی‌شک توجه عابران را به خود جلب می‌کند.

خبرنگار ایمنا با برخی از هنرمندان در حین کار بر روی بوم‌های خود گفت و گو کرد و اکثر آن‌ها از واکنش‌های مردم در حین کار راضی بودند.

میرمقتدایی، نقاش بوم میدان خواجو، گفت: گذر و تشویق رهگذران به ما برای ادامه کار قوت قلب می‌دهد.

عبدالله نصیریان، نقاش بوم میدان شهدا نیز گفت: هنگامی‌که در یک نقاشی، هویت‌های اصیل خود را بگنجانیم و آن‌ها را در قالب معاصر ارائه دهیم، رابطه مردم با هنر و هنرمند را بسیار نزدیک کرده‌ایم.

سارا محمدی، نقاش بوم میدان شهید علیخانی نیز اظهار کرد: افرادی که از کنار بوم می‌گذشتند، ابراز خوشحالی می‌کردند که چنین رویدادهایی در اصفهان در حال برگزاری است و به‌جای چاپ پوسترها و بنرهای همیشگی، روند اجرای هنر به‌طور مستقیم، در معرض دید مردم قرارگرفته است.

وی در ادامه گفت: برای بانوان رهگذر، این بسیار خوشحال‌کننده بود که من به‌عنوان یک زن در حال انجام این پروژه هستم.

ستوده در رابطه با محتوای نقاشی‌های اجراشده بر روی بوم‌ها گفت: هدف، به تصویر کشیدن فضای بهاری و نوروزی بوده است.

البته هنرمندان مختلف هم در رابطه با محتوای اثر هنری خود، نظرگاه‌ها و تفکر خاصی را پیگیری می‌کنند.

عبدالله نصیریان، نقاش بوم میدان شهدا دراین‌باره گفت: برای ارائه موضوع نوروز، لازم بود هویت ایرانی و اسلامی در نقاشی‌ها گنجانده شود. بر همین اساس، سعی من بر این بود که با استفاده از گرایش نگارگری، عناصر تصویری نهفته در آثار نقاشی ایرانی را به کار ببرم.

حجت پورسینا، نقاش بوم میدان امام حسین نیز گفت: طرح چوگان که با نظر خودم برای پیاده‌سازی انتخاب شد، بسیار با فضای اصفهان همخوانی دارد.

به گزارش ایمنا، براساس گفت و گوهای ما با هنرمندان فعال در این پروژه، چیزی که کار را برای همه آن‌ها سخت کرده، وقت کم برای فکر کردن در رابطه با طرح‌ها و نیز پیاده‌سازی پروژه‌ها است. ترویج طرح‌ها و پروژه‌هایی از این قبیل که می‌تواند رابطه میان هنرمند و مخاطب را نزدیک کند، بی‌شک باعث پیشرفت در فضای هنری شهر اصفهان می‌شود.

فضایی که در میان گونه‌های مختلف هنر غرق‌شده، ولی ارتباط خود را با مخاطب اصلی، یعنی مردم ازدست‌داده است. با خلق اتمسفر هنری در میان مردم و با بازگرداندن هنر به میان مردم، به‌گونه‌ای که بتوانند آن را بر سرانگشتان خود احساس کنند، بی‌شک قدم‌هایی به سمت فضای هنری بازتر در این شهر برداشته و به این قدم‌ها، سرعت بخشیده می‌شود.

کد خبر 339835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.