بحث فیلتر تلگرام در مجلس مطرح نشد

نماینده مردم گلپایگان در مجلس گفت: فضای بحث های جلسه غیر علنی امروز مجلس کاملا کلی و پیرامون چالش ها و فرصت های فضای مجازی بود و در مورد نحوه برخورد با تلگرام و فیلتر آن صحبتی مطرح نشد.

علی بختیار در رابطه با جزئیات جلسه غیر علنی امروز مجلس شورای اسلامی با موضوع فضای مجازی به خبرنگار ایمنا گفت: از آنجا که ضرورت داشت نمایندگان با چالش‌ها و موضوعاتی که ما در کل جهان در رابطه با تاثیرات فضای مجازی، تکنولوژی‌های جدید در حوزه رسانه، موضوعات IT و تحولات جهانی در این حوزه و بازیگران اصلی آن آشنا باشند، جلسه صبح امروز مجلس به موضوع فضای مجازی اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: در این جلسه ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی به ارائه گزارشی در رابطه با فضای مجازی پرداخت و نمایندگان مجلس نیز نظرات خود را پیرامون این قضیه مطرح کردند و تبادل نظر در این زمینه صورت گرفت.

بختیار تصریح کرد: از آنجا که در عصر ارتباطات نمی‌توان به تکنولوژی نگاه حذفی داشت و لازم است دولت ایران با برخورد ایجابی به تدوین راهبرد و برنامه برای استفاده از این تکنولوژی‌های ارتباطی متناسب با فرهنگ و داشته‌های ایرانی بپردازد و از سوی دیگر مجلس نیز باید از وضعیت راهبردهای موجود مطلع باشد و برای خلاءهای قانونی تدابیری بیاندیشد، نشست غیر علنی مجلس به موضوع فضای مجازی اختصاص پیداکرد.

مجلس به قضیه فضای مجازی ورود می‌کند

نماینده مردم گلپایگان در مجلس تاکید کرد: در نشست صبح امروز دیدگاه‌های متفاوتی از سوی هر دو جریان فکری در مجلس مطرح شد و این نشست مقدمه ایی است تا مجلس درکمیسیونی ویژه به مشکلات فضای مجازی که عرصه ایی بسیار بسیار مهم است ورود کند و این ورود باید هم از نظر ماهوی و هم قانونی باشد.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: تمرکز نشست غیر علنی امروز مجلس تنها بر روی راهبردها و شرایط فضای مجازی بود و به جزییاتی مانند فیلتر یاعدم فیلتر تلگرام اشاره‌ای نشد.

وی افزود: یکی از نکات مهمی که در این جلسه مطرح شد این بود که برخی خلاءهای قانونی در حوزه فضای مجازی وجود دارد و در مواردی هم قوانینی در این حوزه تصویب شده که نیاز به به روز رسانی آن‌ها احساس می‌شود.

بختیار تصریح کرد: مثلاً قانون تجارت الکترونیک که سال ۱۳۸۲ تصویب شده شاید در حال حاضر ناکارآمد باشد و نیاز به تصویب قانون جدیدی در این حوزه باشد، یا درحوزه حقوق مالکیت فکری نیاز به قوانین جدیدی داریم تا افرادی که به تولید فکر می‌پردازند مطمئن باشند که حقوق آن‌ها رعایت می‌شود.

نماینده مردم گلپایگان خاطرنشان کرد: بحث شرکت‌های فعال درحوزه فضای مجازی درکشورهای مختلف و اینکه چه برنامه‌هایی در این حوزه دارند و نیز انواع استفاده ازفضای مجازی و «اینترنت اشیاء» و حتی موضوع حجم بسته‌های سخت افزار، بحث محتواهای الکترونیکی و غیره نیز دراین جلسه مطرح شد.

وی تاکید کرد: فضای بحث‌های امروز کاملاً کلی بود و در مورد نحوه برخورد با تلگرام و فیلتر آن صحبتی مطرح نشد.

نمی‌توان ابزارهای تکنولوژیک را حذف کرد

نماینده مردم گلپایگان گفت: به نظر من جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در شرایط کنونی به سمت حذف تکنولوژی برود؛ چرا که در سال‌های ابتدایی انقلاب مقابله با ابزار تکنولوژی در حدی بود که حتی دستگاه های ویدیوی مردم را هم می‌گرفتند، اما در شرایط فعلی دیگر نمی‌توانیم با ابزارهای تکنولوژی مقابله کنیم و باید به سمت تولیدمحتوای الکترونیکی پیش برویم.

وی افزود: به عنوان نمونه مرکز تحقیقات الکترونیک قم در زمینه تولید محتوا برای فضای مجازی بسیار خوب عمل کرده و اگر همه مؤسسات و مراکز پژوهشی به این نحو عمل می‌کردند دیگر شهروندان ایرانی به سمت محتوای غربی نمی‌رفتند.

بختیار خاطرنشان کرد: دلیل اقبال کنونی جوانان ایرانی به محتوای غربی در فضای مجازی این است که ما نتوانسته‌ایم محتوای جذاب و جوان پسند تولید کنیم.

وی افزود: به عنوان نمونه در حالی که نصب تلگرام بسیار راحت و سریع انجام می‌شود، برای نصب برنامه‌های داخلی همچون «سروش رسانه» به مراحل واطلاعات زیادی نیاز است. بنابراین باید این‌ها را تصحیح کنیم تا بتوانیم استفاده از تکنولوژی‌های بومی و ایرانی را رایج کنیم.

کد خبر 339779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.