۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
دو متهم بی‌نظمی بازار نفت

اوپک بعد از ماه‌ها اعتراف کرده است امسال رشد عرضه نفت از سوی کشورهای خارج از این سازمان بیشتر از میزان رشد تقاضا خواهد بود.

به گزارش ایمنا، برترین تیترهای اقتصادی روزنامه‌های امروز شنبه_ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ _ به انتخاب گروه اقتصاد خبرگزاری ایمنا جهت دسترسی بهتر مخاطبان به شرح زیر ارائه می‌شود.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم علی پالار، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی جوانب اقتصادی برجام را مورد نظر قرار داده است. در این یادداشت نوشته شده: «سنگینی سایه احتمال خروج آمریکا از برجام بر بخش‌های مختلف اقتصاد در این روزها بیش‌ازپیش احساس می‌شود. در واقع فعالان اقتصادی، از بنگاه‌های اقتصادی و خانوار گرفته تا دولت، به استقبال ریسک‌های سیاسی لغو برجام رفته‌اند. حالت انقباضی بودجه ٩٧ و کاهش ١٠ درصدی درآمدهای نفتی در مقایسه‌با سال گذشته، آن هم در شرایطی که چشم‌انداز درآمدهای نفتی و همچنین قیمت جهانی در مقایسه‌ با سال گذشته بهبود داشته است نیز می‌تواند سیگنالی از در نظر گرفتن ریسک‌های پیش‌رو برای سال آینده باشد که دولت قصد دارد خود را برای بدترین شرایط آماده کند.»

ابهام‌های توافق تهران- مسکو برای خرید نفت ایران

در یادداشت دیگر روزنامه شرق نویسنده با اشاره به توافق اخیر ایران با روسیه برای فروش نفت آورده است: «ایران و روسیه دو کشوری که به لحاظ منابع هیدروکربنی ازجمله غنی‌ترین کشورهای جهان هستند، تاکنون مراودات اندکی در زمینه نفت و گاز داشته‌اند. با این همه در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، دو طرف گام‌های ابتدایی را برای تعامل در این زمینه برداشتند. هرچند هنوز توافق ملموسی میان طرفین به وقوع نپیوسته و همه‌چیز در حد مذاکرات اولیه بوده است؛ ازجمله زمینه‌های مورد علاقه طرفین همکاری در فروش نفت ایران است. اما با توجه به اینکه روسیه ازجمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت خام دنیاست، خرید نفت ایران از سوی روس‌ها در ابتدا تعجب‌برانگیز بود، چراکه علی‌القاعده دو کشور در این زمینه رقبای یکدیگر هستند، اما با گذشت زمان و روشن‌ترشدن موضوع مشخص شد که معامله‌ای که دو طرف  روی آن کار می‌کنند، از جنس معاملات رایج در بازار نفت نیست.»

دو متهم بی‌نظمی بازار نفت

دنیای اقتصاد تیتر یک خود را به موضوع فروش نفت در بازارهای بین المللی اختصاص داده و در بخشی از این گزارش آمده است: «در روزهای اخیر دو سازمان بزرگ بین‌المللی برآورد خود از بازار نفت در سال ۲۰۱۸ را منتشر کردند. اوپک که در راستای حمایت از منافع کشورهای تولیدکننده نفت تاسیس شده است، در این گزارش بالاخره بعد از ماه‌ها  اعتراف کرده است امسال رشد عرضه نفت از سوی کشورهای خارج از این سازمان  بیشتر از میزان رشد تقاضا خواهد بود. با این حال براساس گزارش این سازمان در مجموع سال ۲۰۱۸ میزان عرضه همچنان کمتر از مقدار تقاضا خواهد بود که به معنای تداوم کاهش سطح موجودی انبارهای نفتی است.»

توهم منتقدان لیبرالیسم

در سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد نیز به قلم تیمور رحمانی آمده است: «اقتصاد ایران گرچه مدت‌ها است که از دشواری‌هایی رنج می‌برد که اهم آنها رشد اقتصادی نسبتا پایین و نرخ تورم نسبتا بالا بوده، اما اکنون در شرایط دشوارتری قرار دارد. اگر اصلاحات اقتصادی در گذشته یک نیاز مهم بود اکنون اجتناب‌ناپذیر شده است و حتی اگر نظام سیاست‌گذاری ابتکار عمل انجام اصلاحات اساسی را به دست نگیرد، شرایط به‌صورت جبری تحمیل می‌شود. اگر اصلاحات اجتناب‌ناپذیر است انجام آن توسط دستگاه سیاست‌گذاری بدون تردید هزینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد؛ اما هزینه‌های آن به مراتب کمتر از حالتی است که این اصلاحات به‌صورت جبری رخ دهد.»

کد خبر 339665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.