چالش خرید!

"دادزن" های دم مغازه‌ها هم به سختی می‌توانند اجناس قیمت مقطوعی که از ۲۰ هزار تومان متجاوز نیست را به مردم بفروشند، نگاهی به بازارهای شب عید موید این مهم است که مردم تمایلی به خرید ندارند، این درحالی است که خیابانها شلوغ اما دستان مردم خالی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرساله اواخر اسفند ماه تمامی بازارهای شهر، از فروشگاه های پوشاک گرفته تا فروشگاه کیف، کفش، خودرو و حتی لوازم خانگی مملو از جمعیت است تا مردم قبل از فرارسیدن سال جدید نیازهایشان را برآورده کنند. بدیهی است که در نیازهای مردم تغییری ایجاد نشده اما اینکه مشاهدات میدانی نشان می‌دهد نسبت به سالهای قبل خریدار کم شده است قابل تامل است.

حضور در ساعات ابتدایی شب آن هم میان فروشگاه‌های لباس و کفش چهارباغ عباسی به خوبی نشان میدهد از تعداد خریداران نسبت به سالهای قبل کاسته شده است. یکی از فروشندگان کفش نیز این مطلب را تایید کرد و گفت فروش همانند سالهای قبل رونق ندارد.

با افتخار ایرانی

البته با اینکه این فروشنده از فروش خود ناراضی بود اما نکته قابل توجه اینجا بود که تمامی تولیدات این فروشگاه و حتی سایر فروشگاه های کفش در این خیابان و پاساژ افتخار و ... محصولات ایرانی را به فروش می‌رساندند. کیفیت این محصولات به قدری بود که برای تضمین آن شش ماه گارانتی نیز قرار داده بودند تا چرم ایرانی بهتر شناسایی و فروخته شود. این در صورتی که بود که اگر از فروشنده طلب جنس خارجی می کردید چند مدل کفش ترک را به شما معرفی می کرد و البته این را هم می گفت که: «این محصولات به دلیل هزینه گمرک گران تر است، از نظر کیفیت تفاوتی ندارد و البته بدون گارانتی هم هست.» برخی از فروشگاه های دیگر هم با افتخار پوستر «تولید ملی آری» را به شیشه های خود نصب کرده بودند. حتی یکی دیگر از مغازه های قدیمی به جای درج «OFF» شعار سال "تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی" را روی درب مغازه نوشته بود.

تمامی مغازه‌های فروش کفش علامت اتحادیه و شماره تماس مردمی را نداشتند اما قیمت کفش های چرمی مردانه بین ۳۵ الی ۲۰۰، زنانه ۲۵ الی ۲۰۰ و اسپرت هم از ۷۰ الی ۲۰۰ هزار تومان بود.

به شرط فاکتور

آن سوی بازار اما نگاهی به فروشگاه های لوازم خانگی نشان می دهد، اجناس این صنف هم به حراج گذاشته شده است، مغازه دار که فروش مناسبی نداشته، اجناس خود را به قیمت خرید عرضه می کند و اگر از او سوال بپرسی که برای اثبات صحبتش می توانی فاکتور خرید را نگاه کنی، پاسخ مثبت می دهد. حتی مدعی است قیمت محصولاتش از برخی از فروشگاه های فروش آنلاین هم مناسب تر است.

به گفته نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فروش محصولات لوازم خانگی از جایی با رکود مواجه شد که پای فروشگاه های اینترنتی به میان آمد. به گفته حسین عبدلی ۳۰ درصد از فروش محصولات این صنف متعلق به فروشگاه های اینترنتی شده و پیش بینی کرده اگر اطمینان مردم به این سایت ها افزایش یابد این رقم بالاتر نیز می رود.

عدم استقبال از پوشاک

بازار پوشاک اما نشان می‌دهد رونق همچنان در دست اجناس ترک و چینی است. این درحالی است که با تبلیغاتی که انجام شده بیشترین فروش مربوط به محصولات ترک است، تا جایی که گفته می‌شود برای فروش بهتر محصولات ایرانی، این محصولات به مارک ترک مزین می‌شود!  به گفته ابراهیم خطابخش رییس اتحادیه فروشندگان لباس قیمت تمام شده تولیدات چینی و ترک به مراتب پایین تر از محصولات ایرانی است و این موضوع به دلیل تجهیزات مناسب آنهاست، اما قیمت محصولات ایرانی در بازار علاوه بر کیفیت مناسب به دلیل هزینه تمام شده بالا، طبیعتا با قیمت بالاتری هم به فروش می رسد که این نکته منجر به کاهش توان رقابتی شده است. وی البته این را هم گفت که به طور کلی فروش پوشاک نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

ترمز خرید خودرو کشید شد

بازار خرید خودرو که هر ساله یکی از پرطرفدار ترین بازارها بود امسال با رکود قابل توجهی روبرو شده است. برای خرید بیشتر محصولات ایران خودرو و سایپا مدل های ۹۷ خودرو این شرکت‌ها از اول اسفند و حتی کمی قبل تر وارد بازار شد اما استقبال خوبی از این محصولات نشده است.

این درحالی بود که مسدود شدن سامانه ثبت سفارش برای واردات خودروهای خارجی نیز منجر به افزایش قیمت ها شده بود که این افزایش بر محصولات داخلی هم تاثیر گذاشته بود.

در نهایت نگاهی به بازارهای شب عید نشان می دهد استقبال خوبی از محصولات اساسی نشده است و گرچه خیابانها شلوغ است اما مردم با دستان خالی به خانه باز می گردند. از این رو باید دید و منتظر ماند که آیا سازمان‌های زیربط در این راه اقدام موثری انجام خواهند داد؟

کد خبر 339661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.