فعالیت نمایندگان اصفهان در هفته ای که گذشت

هفته گذشته نمایندگان استان اصفهان با برگزاری نشستی با علی لاریجانی با موضوع «زاینده رود» و نیز شرکت در استیضاح وزرای دولت، جزو نمایندگان خبر ساز در مجلس شورای اسلامی بودند.

به گ

زارش ایمنا، یکی از مهمترین اتفاقاتی که نمایندگان استان اصفهان در هفته ای که  گذشت رقم زدند، برگزاری نشستی با موضوع «اجرای مصوبات شورای عالی آب در رابطه با زاینده رود» با رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو بود.  

در این نشست که عصرچهارشنبه -۲۳ اسفند- برگزار شد، علی لاریجانی در حضور وزیر نیرو و مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار کرد: در استان های مختلف مسئله کمبود آب وجود دارد که استان اصفهان به لحاظ اینکه یک استان صنعتی محسوب می شود، این موضوع کمی عمیق تر است.

وی افزود: مصوبات شورای عالی آب در

خصوص اختصاص سهمیه آب به استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری باید مبنا قرار گرفته شود. همچنین با استفاده از کنتور میزان مصرف آب در کشور کنترل شود و اگر میزان بارش ها کمتر شد، به نسبت آن سهمیه های هر بخش تعدیل شود. وزارت نیرو باید یک برنامه زمانبندی برای اجرای مصوبات شورای عالی آب داشته باشد و نظارت ها در این زمینه اعمال شود. در هر صورت با توجه به محدودیت منابع آبی باید اختصاص سهمیه ها به نحوی باشد که یک استان دچار مشکل نشود.

همچنین رییس مجمع مایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم اجرای مصوبات شورای عالی آب تاکید کرد و گفت: پروژه های مختلف درخصوص صنعت آب باید اجرایی شود. همچنین باید به این خواسته کشاورزان مبنی بر توجه به حق‌آبه ها رسیدگی جدی شود و خسارات کشاورزان نیز به طور کامل پرداخت شود .

در این نشست، اردکانیان وزیر نیرو، مهرعلیزاده استاندار اصفهان، نمایندگان استان در مجلس و نمایندگان صنف کشاورزان گزارشی از مسائل و مشکلات استان اصفهان را به رییس مجلس شورای اسلامی ارائه کردند.

حاجی دلیگانی: آقای روحانی می‌دانید کشاورزان استان اصفهان چه روزهای سختی را می‌گذرانند؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانینماینده شاهین‌شهر در مجلس، روز یکشنبه -۲۰ اسفند-  در نطق میان‌دستور در صحن علنی قوه مقننه با اشاره به مشکلات آب در استان اصفهان، خطاب به رییس جمهور، گفت: آقای روحانی شما در سفر به استان اصفهان مگر نگفتید مشکل آب این استان را حل می‌کنید؟ آیا می‌دانید کشاورزان استان اصفهان چه روزهای سختی را می‌گذرانند؟ آیا می‌دانید کشاورزان با نبود آب، کشت و نبود شغل، دیگر هیچ درآمدی ندارند؟

وی با بیان اینکه حقیقت این است که کسانی که تا دیروز زکات‌دهنده بودند امروز مستحق گرفتن زکات شده‌اند، افزود: بیایید راهکاری برای این مشکل بیابید؛ ما نمایندگان استان اصفهان موضوع آب را در مجلس رصد می‌کنیم و اگر زمانی به این نتیجه برسیم که نمی‌توانیم حقوق مردم را استیفاء کنیم حتما باید جای خودمان را به دیگران بدهیم و از این سمت استعفا دهیم.

کوهکن:آنچه مملکت را به گل می کشاند رفیق بازی ها و رودربایستی‌هاست

محسن کوهکن،

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در جریان برگزاری جلسه استیضاح محمود حجتی در موافقت با این استیضاح اظهار کرد: وزیر کشاورزی برنامه‌ای برای حل مشکلات در این حوزه ندارد. انتظار ما این است که آقای حجتی در اینجا توضیح دهد که بعد از حضورش در وزارت کشاورزی یعنی از دولت یازدهم تاکنون چه کرده است و شرایط را به کجا رسانده و براساس آن تحلیل و توضیح ارائه کند.اینکه با کم شدن بارش باران کشت گندم کم شده و در مقابل با افرایش بارش، کشت نیز زیاد شود، روند معمولی است ‌آقای وزیر باید بگوید که چطور این شرایط را مدیریت کرده و بر تولید محصولاتی همچون سیب زمینی و پیاز چه مدیریتی داشته که اکنون روی دست کشاورزان مانده است.

کوهکن از نمایندگان منتقد استیضاح وزیر کشاورزی انتقاد کرد و توضیح داد: اینکه در زمان موافقت با استیضاح بگوییم استیضاح حق مجلس است و در زمان مخالفت با آن صحبت از وحدت و همگرایی کنیم معنایی ندارد، بدانید آنچه مملکت را به گل می کشاند رفیق بازی ها و رودربایستی‌هاست. این شأن مجلس نیست که این و آن به ما زنگ بزنند و بخواهند وزیر را استیضاح کنیم یا بگویند که قرار است وزیر در جلسه‌ای مشکل را حل کند. نباید تراز مجلس در استیضاح را در حد مشکلات حوزه انتخابیه پایین بیاوریم.

سعیدی: چرا آب سیب مکزیکی؟!

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه  روزچهارشنبه- ۲۳ اسفند- در صحن علنی پارلمان در جریان استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ضمن موافقت با استیضاح وزیرکشاورزی، گفت: در ماده ۱۸ قانون توزیع عادلانه آب، صدور پروانه برای حق آبه‌داران به عهده وزارت کشاورزی است همچنین  در ماده ۲۱ قانون توزیع عالانه آب آمده که تقسیم و توزیع آب بخش کشاورزی و گرفتن آب بها به عهده جهاد کشاورزی است. بنابراین طبق این قانون، وزارت جهاد کشاورزی باید در این مسائل از حق کشاورز دفاع کند اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا وزارتخانه از کشاورزان حمایت نکره است؟

آقای وزیر! یک بار بین کشاورزان می‌آمدی و می‌گفتی درک‌تان می‌کنم. باغداران بهترین سیب را تولید می‌کنند، ولی نمی‌دانند کجا نگهداری کنند و چگونه بفروشند، گفت: وقتی باغداران ما هزاران تن سیب در سردخانه داشتند ما آب سیب مکزیکی وارد کردیم

نماینده مردم مبارکه در مجلس به الگوی نامناسب کشت اشاره کرد و اظهار داشت: ما هر سال به خاطر اینکه الگوی کشت را از طرف وزارتخانه به کشاورزان نمی‌دهیم در برخی از محصولات مازاد تولید و در برخی دیگر کمبود تولید داریم.

کد خبر 339627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.