بی‌آبی و آمارهای وحشتناک

بارش های فصلی و رگباری در ایام بهار امسال، پیش بینی خوشایندی بود که از سوی معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی اصفهان اعلام شد اما وی پیش بینی کرد این بارشها کافی نخواهد بود.

 این درحالی است که میانگین مصرف آب در کشور بیش از میانگین کشورهای خارجی است و تداوم این روند هشدارهای جدی را در پی دارد. علاوه بر این با توجه به نزدیکی ایام گرم سال، ذخیره برف کوه‌های چهارمحال و بختیاری هم تعریفی ندارد و برای همین هم آب‌گیری سدها در کوتاه مدت شدنی نیست.

آمارها نشان می‌دهد تنها ۱۳ درصد از سدهای استان اصفهان پر هستند و به گفته حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس خط قرمز آب موجود در پشت سدها، ۱۵۰ میلیون لیتر است و این درحالی است که تا هفته پیش حجم آب موجود سد اصفهان تنها ۱۳۰ میلیون لیتر از سوی همین نماینده ذکر شد.

همچنین میزان بارش‌های استان در سال زراعی ۹۷-۹۶ تا بازه زمانی بیستم اسفند ماه نشان دهنده ۳۱.۶ میلی‌متر بارش بوده که نسبت به بلند مدت مشابه سالهای قبل، ۶۸.۲ درصد و نسبت به سال زراعی گذشته نیز ۵۸ درصد کاهش داشته است. این شرایط شاید برای استان محاصره شده در حصار صنعتی اصفهان توجیه پذیر باشد اما نگاهی به آمارهای بارش در شهر همجوار اصفهان یعنی ایستگاه بارشی کوهرنگ نیز نشان می‌دهد بارش‌ها در سال زراعی امسال تنها ۴.۷ میلی‌متر بوده و ۵۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

کمبود این بارش ها جایی حساس تر می‌شود که به گفته سالک ۹۰ درصد از آب کشور، صرف کشاورزی می‌شود. به بیانی دیگر از حدود ۹۳ میلیارد متر مکعب آب مصرفی کشور ۸۶ میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی و تنها ۷ درصد در حوزه صنعت و شرب، صرف می‌شود.

حال در چنین شرایطی که به گفته بانک جهانی هر نفر برای تامین بهداشت خود در یک سال می‌تواند ۱۰۰ متر مکعب آب مصرف کند، آمارها نشان می‌دهد این رقم در کشور ما ۷۰ درصد بیشتر است! همچنین متوسط آب مصرفی سرانه برای هر نفر در سال نباید متجاوز از ۵۸۰ متر مکعب باشد اما این رقم در ایران به ۱۳۰۰ متر مکعب می‌رسد.

بد نیست توضیحی هم در مورد آمار هدررفت آب ارائه دهیم. بر اساس آمار موجود رقم هدررفت آب در کشور ۲۸ الی ۳۰ درصد ذکر شده در صورتی که این رقم در کشورهای دیگر دنیا ۹ الی ۱۲ درصد است. یقینا یکی از عوامل مهم در این رویه برداشت های بی رویه و فرسودگی تجهیزات انتقال آب است و فرهنگسازی استفاده بهینه از آب هم در این راه مهم به نظر می‌رسد.

نهایتا استمرار توجه به این آمارها موجی از بیم و هراس را در انسان می‌اندازد اما باید اندیشید که چاره اصلی چیست؟ به نظر می‌رسد در کنار توجه به دلایل اصلی کاهش بارندگی‌ها از قبیل تغییر اقلیم، افزایش گازهای گلخانه‌ای، محاصره اصفهان توسط صنایع، قطار شدن خودروهای بی کیفیت چینی و ایرانی بدون استانداردهای لازم در خیابانها و رفع مشکلات ناشی از این عوامل و توجه به مُسکن‌هایی که در کوتاه مدت جوابگوی این مشکلات باشد الزامی است.

به عنوان مثال استفاده از روش های نوین آبیاری در کشاورزی، ارائه تسهیلات لازم ار سوی سازمانهای زیربط برای نوسازی این تجهیزات، اصلاح الگوی کشت و مصرف از جمله راهکارهای اساسی در این راه هستند.

در پایان باید این نکته مهم را نیز باید گوشزد کرد که به نظر نمی رسد با تکمیل تونل سوم کوهرنگ مشکل تامین آب اصفهان حل شود چرا که عملا آبی برای انقال وجود ندارد. در میزگردی که با حضور حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس در «ایمنا» برگزار شد وی نیز بر این موضوع صحه گذاشت و گفت باید برای تامین منابع آبی چاره ای اندیشید.

یادداشت از: مصطفی صداقت، خبرگزاری ایمنا

کد خبر 339605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.