لحظه به لحظه با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

به گزارش ایمنا، طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی که در جلسه علنی چهارشنبه هفته گذشته مجلس اعلام وصول شده بود، امروز چهارشنبه- ۲۳ اسفند- در حال اجام است. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، امیری معاون پارلمانی رییس جمهور و همچنین کلانتری رییس سازمان محیط زیست، محمود حجتی را در جلسه استیضاحش همراهی می کنند.

موافقان استیضاح محمود حجتی

این جلسه از ساعت ۸:۴۰ دقیقه با طرح نظرات نمایندگان موافق استیضاح، آغاز شده که در اینجا به گزیده ای از آنها اشاره می شود: 

صدیف بدری نماینده اردبیل: آقای حجتی شما چندین سال است متولی کشاورزی بوده اید، اما در دفاع از این قشر مظلوم چه کردید؟ شما وامهایی با سود تسهیلات بالا داده اید و با جریمه های سنگین توسط بانک‌ها کمر کشاورزان را شکستید. اکنون کشتاورزان، دامداران و عشایر مرده اند و فقط تشییع کننده می خواهند.

 نادر قاضی پور(نماینده مردم ارومیه): قرار بود در سال ۱۳۹۶ قیمت خرید تضمینی گندم مشخص شود که نشده است. این دولت در یکپارچه کردن زمین های کشاورزی کاری نکرده است. چرا اقدامی جهت جلوگیری از ورود محصولات ترایخته به کشور انجام نمی شود؟چرا بانک کشاورزی در بخش ها و دهستان ها شعبه ندارد مگر نه اینکه بانک کشاورزی باید به کشاورزان وام بدهد؟​ مردم و کشاورزان شرق اصفهان صدها سال زکات داده اند، اما بر اثر بی لیاقتی مسئولان اکنون زکات گیر شده اند.

حسن نوروزی(نماینده مردم رباط کریم)؛ با انتقاد از لابی گری ها در وزارت جهاد کشاورزی گفت:  ملاحظه بفرمایید چه کسانی را به عنوان معاون روی کار آوردید. وزارت جهاد کشاورزی باید چابک باشد مدیران فرسوده و پیر به درد  نمی خورد. خاک بر سر من که باید مسوولان مملکت به سرمایه‌داری، ۷۰۰ هکتار زمین را متری ۱۳ هزار تومان واگذار کنند. چرا اینطور مملکت را به باد می‌دهید و زمین‌های کشاورزی را از بین می‌برید؟

علی وقف چی(نماینده زنجان): من مخالف حضور حجتی در دولت دوازدهم بودم و به‌ همراه کمیسیون، نقدهای اساسی به آن داشتیم. حجتی متعهد شده بود تغییرات در مدیریت کلان را سرلوحه قرار داده و در کوتاه‌ترین زمان آن‌را اجرایی کند، اما توجهی به تعهدات خود نکرد. عدم استفاده از نظرات کشاورزان پیشرو و نداشتن استراتژی برای صادرات محور کردن کشاورزی باعث بدبختی احوال کشاورزان و همچنین مدیریت سنتی و ناکارآمد شده است.

زهرا سعیدی(نماینده مبارکه): آقای وزیر! یک بار بین کشاوران می‌آمدی و می‌گفتی درک‌تان می‌کنم. باغداران بهترین سیب را تولید می‌کنند، ولی نمی‌دانند کجا نگهداری کنند و چگونه بفروشند، گفت: وقتی باغداران ما هزاران تن سیب در سردخانه داشتند ما آب سیب مکزیکی وارد کردیم. 

اتخاذ سیاست‌های نادرست برای حمایت مرزی از برنج، ساده لوحی در توقف خرید تضمینی شیر خام، عدم توجه به نهادینه سازی در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و الگوی کشت، ایجاد نهادهای موازی در پیکره مدیریت وزارت جهاد کشاورزی، آسیب به بخش کشاورزی با ارائه رانت به برخی شرکت‌های اقماری وزارت جهاد کشاورزی،‌ دستکاری آماری در آمار تولید وزارت جهاد کشاورزی، صادرات آب مجازی و بحران آب، افزایش شدید قیمت مواد غذایی، حبوبات و تخم‌مرغ، انتصاب برخی سیاسیون به جای برخی متخصصان در پست‌های مدیریتی، میوه شب عید و رانت برای شرکتی که خود وزیر می‌داند، کشت سراسر زمینی و مشکلاتی که در حوزه صنایع تبدیلی وجود دارد از عمده مشکلاتی است که وزارت جهاد کشاورزی با آنها روبرو است.

محمود حجتی: ۵۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی در بخش غذا داشته‌ایم

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در صحن علنی مجلس در دفاع از خود گفت:

در محصولات راهبردی بخش کشاورزی اقدامات خوبی به عمل آمده است. ما امروز اگر گندم تولید می کنیم و وارد نمی کنیم به معنی این نیست که آب بیشتری مصرف کرده ایم. این به دلیل حمایت‌ها است که حتی سطح زیر کشت را هم کاهش داده ایم. با تلاشی که انجام شده امروز شاهدیم که نیاز کشور را تامین می کنیم، اما چشممان به آسمان نیز هست. 

 در دو سال گذشته قریب به ۲۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریدیم و هم اکنون بیش از ۷ میلیون تن گندم ذخیره داریم. تولید شکر در سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۱۰۰ تن بود و امروز به یک میلیون ۹۰۰ هزار تن رسیده؛ در حالیکه سطح زیر کشت از ۱۷۰ هکتار به ۱۲۰ هکتار کاهش پیدا کرده است. اساس نگاه ما این بوده که از ظرفیت‌هایی که در داخل کشور است که ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش کشاورزی در کشور است استفاده کنیم.

با رفع برخی موانع مسیر توسعه صادرات و تولید، براساس آمار بانک مرکزی رشد بخش کشاورزی پیوسته مثبت و در حدود ۴ الی ۵ درصد بوده است. مصرف آب در بخش کشاورزی به مراتب کمتر از سال‌های گذشته است. احداث شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری باعث افتخار نظام است. نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی در بخش غذا داشته‌ایم. 

جمعیت کشور در این سال‌ها قریب به ۵ میلیون نفر افزایش داشته، اما واردات ۴ تا ۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده است. کاهش تراز تجاری غذای کشور از منهای ۸ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منهای ۳ و یک دهم میلیارد دلار بوده و این یعنی نزدیک ۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف غذا داشته‌ایم.

۷۰۰ هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در سطح کشور اجرا شده

در چهار پنج سال گذشته، ۷۰۰ هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در سطح کشور اجرا شده و امسال رکورد دار این عدد هستیم؛ نزدیک به ۲۸۵ هزار هکتار. علاوه بر این، سه طرح عمده و ویژه در سطح کشور در حال اجرا داریم؛ یکی احداث ۵۵۰ هزار هکتار در خوزستان و ایلام است که به میمنت و لطف خداوند ۳۰۰ هزار هکتاری که در سال ۹۳ و در فاز یک تخصیص آب داده شده بود تا آخر سال امسال پایان می‌یابد و فاز ۲ آن ان‌شاءالله در سال ۹۷ شروع و اجرا خواهد شد.

در ارتباط با استان‌های غرب و شمال غرب کشور هم ۲۴۰ هزار هکتار در دست اجرا داریم که ۱۱۰ هزار هکتار آن اجرا شده است. سومین پروژه ویژه، پروژه ۴۶ هزار هکتاری سیستان و بلوچستان است که امیدواریم تا پاییز سال آینده پایان یابد.

حجتی به احداث ۳۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی شالیزاری‌ استان‌های گیلان و مازندران اشاره کرد و افزود: می‌دانید که این موضوع چقدر می‌تواند در افزایش بهره‌وری، دو کشته کردن اراضی، افزایش تولید محصولات و افزایش درآمد و توسعه مکانیزاسیون مؤثر باشد. عملیات زهکشی در ۳۰ هزار هکتار از اراضی گاومیشان در دست اجرا است و بر اساس شواهد موجود در افزایش تولید محصول، فوق‌العاده تأثیر دارد؛ زیرا وقتی زهکشی انجام می‌شود، زمین شیرین و آب شور از زمین تخلیه می‌شود و محصول و گیاه به راحتی رشد می‌کند و منجر به این می‌شود که افزایش تولید داشته باشیم.

ادوات کشاورزی را با ارزان ترین تسهیلات در اختیار کشاورزان گذاشتیم

نمایندگانی که در دوره‌های قبل بودند می‌دانند که کشاورزان شمال هر روز نامه می‌نوشتند و به ما رجوع می‌کردند و تراکتور، دروگر، کمپانی و ادوات طلب می‌کردند. در آذر سال ۹۲، بعد از دو سه ماه تلاش، بین کارخانجات، واحدهای تولیدی، بانک کشاورزی و کشاورزان هماهنگی ایجاد کردیم و یک خط اعتباری را در آن سال در بانک کشاورزی پایدار کردیم. 

کشاورزانی که متقاضی ادوات کشاورزی و ماشین آلات بودند، با ارزان ترین تسهیلات که آن زمان ۱۸ درصد بود و در این دوسه سال اخیر با مصوبه‌ای که از شورای پول و اعتبار اخذ کردیم با ۱۵ درصد این ماشن آْلات در اختیار کشاورزان قرار دادیم. تسهیلات هم مستقیم در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد بلکه کشاورز به بانک تعهد می‌دهد و بانک با پته‌ای که در اختیار کشاورز قرار می‌دهد، ماشین را از کارخانه می‌گیرد و پول را بانک به کارخانه می‌دهد.

 ۵۵۰۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری شده که نتیجه آن به کارگیری ۸۰ هزار تراکتور، ۲۲۰۰ دستگاه کمباین، ۲۰۰ هزار انواع ادوات کشاورزی بوده است. این اقدام، در برخی زیر بخش‌ها مثل معجزه عمل کرد. خوشبختانه با همین حمایت تسهیلاتی و تجهیز و نوسازی که انجام شد برداشت برنج توسط کمابین از ۲۷ درصد مزارع امروز به ۸۰ درصد سطوح شالی ما رسیده و کشت نشا که فوق‌العاده سخت و زیان آور است از ۱۰ الی ۱۲ درصد به ۴۵ درصد رسیده است. امیدوارم با این شتاب حتی بیشتر شود و این مشقت و بار سنگین از دوش تولیدکنندگان برنج در اراضی شمال برداشته شود.

در محصولات راهبردی بخش کشاورزی مثل گندم،‌ شکر، برنج و دانه‌های روغنی اقدامات خوبی شده، اینها اقداماتی بود که هم در ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بود و هم در سیاست های کلی نظام آمده بود و مورد تأکید قانون برنامه ششم نیز بود.

مخالفان استیضاح محمود حجتی 

جعفرزاده ایمن آبادی(نماینده مردم رشت): نمایندگان به تولید محصولات کشاورزی ایراد گرفتند، در حالی‌که رشد این تولیدات ۲۶ درصد بوده است. تراز تجاری کشاورزی در دوره حجتی از منفی ۸ میلیارد دلار به منفی ۳ هزار دلار رسیده است.خرید تضمینی گندم هم از ۴ میلیون تن به ۹ میلیون تن در سال جاری رسیده است. در بخش مصرف آب کشاورزی، ۷۰۰ هزار هکتار زمین به آب‌رسانی نوین مجهز شده است. متاسفانه یکی از همکاران ما در صفحه اینستاگرامش گفته است که دولت شام داد تا وزیرانش بمانند!چه کسی به مجلس شام داده؟

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه( نماینده مردم بم): ما باید ببینیم که آقای حجتی وزارتخانه را در چه وضعیتی تحویل گرفت، نباید تنها امروز را ببینیم. حجتی وزارتخانه را از نابودی نجات داد. ایشان یک وزارتخانه ورشکسته را که هرکدام از کارکنانش در جایی مشغول بودند تحویل گرفت و علی‌رغم بی‌تدبیری که ایجاد شده بود، وزارتخانه را سروسامان دادند و اکنون همه در جای مشخصی مشغول به کار هستند. زمانی که ایشان وزارتخانه را تحویل گرفت، ما گوشت، گندم و لبنیات و شکر را وارد می‌کردیم، اما امروز اینگونه نیست. ایشان یک وزارتخانه را از نابودی نجات دادند.

موافقان استیضاح وزیر کشاورزی

محسن کوهکن(نماینده مردم لنجان):  وزیر کشاورزی برنامه‌ای برای حل مشکلات در این حوزه ندارد. انتظار ما این است که آقای حجتی در اینجا توضیح دهد که بعد از حضورش در وزارت کشاورزی یعنی از دولت یازدهم تاکنون چه کرده است و شرایط را به کجا رسانده و براساس آن تحلیل و توضیح ارائه کند.اینکه با کم شدن بارش باران کشت گندم کم شده و در مقابل با افرایش بارش، کشت نیز زیاد شود، روند معمولی است ‌آقای وزیر باید بگوید که چطور این شرایط را مدیریت کرده و بر تولید محصولاتی همچون سیب زمینی و پیاز چه مدیریتی داشته که اکنون روی دست کشاورزان مانده است.

کوهکن از نمایندگان منتقد استیضاح وزیر کشاورزی انتقاد کرد و توضیح داد: اینکه در زمان موافقت با استیضاح بگوییم استیضاح حق مجلس است و در زمان مخالفت با آن صحبت از وحدت و همگرایی کنیم معنایی ندارد، بدانید آنچه مملکت را به گل می کشاند رفیق بازی ها و رودربایستی‌هاست. این شأن مجلس نیست که این و آن به ما زنگ بزنند و بخواهند وزیر را استیضاح کنیم یا بگویند که قرار است وزیر در جلسه‌ای مشکل را حل کند. نباید تراز مجلس در استیضاح را در حد مشکلات حوزه انتخابیه پایین بیاوریم.

مهرداد لاهوتی(نماینده مردم لنگرود) حجتی مسوول رواج سونامی سرطان در کشور است. نامه محرمانه سازمان بازرسی و وزیر بهداشت را بخوانید. ایشان سونامی سرطان را در کشور رواج داده است و درصد آلودگی از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.

حجتی ۵ سال فرصت داشت مشکلات بخش کشاورزی را حل کند، اما تب برفکی که از سال ۹۴ شروع شد، الان هم ادامه دارد. متاسفانه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی ما را به سمت واردات سوق می‌دهد. زمانی که آنفلوآنزای مرغی شیوع پیدا کرد، به درستی با آن مقابله نشد و با توجه به وضعیت واردات، این وزارتخانه می‌توانست جلوی این خیانت بزرگ را بگیرد.

کد خبر 339495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.