استیضاح بر اساس علایق شخصی و جناحی قابل قبول نیست

رییس حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان گفت: اگر استیضاح وزیران باز کننده گره زندگی مردم و نه گره عقاید شخصی کسانی که سوال می پرسند، باشد، می توان گفت مفید و در راستای انجام وظایف نمایندگی است، اما اگر علایق شخصی، جناحی و باندی نمایندگان پشت این سوالات باشد، قابل قبول نیست.

کیهانی در رابطه با استیضاح سه تن از وزرای دولت دوازدهم به خبرنگار ایمنا گفت: بنده سؤال را حق مجلس می دانم و معتقدم بر اساس قانون اساسی، مجلس از این حق برخوردار است که هیات وزیران را مورد سؤال و استیضاح قرار دهد و پاسخگویی هم وظیفه دولت است. 

وی افزود: البته متاسفانه روال حاکم در ادوار مختلف مجلس و رویه برخی از نمایندگان بر این اساس بوده است که عموما دولت، وزرا و یا رییس جمهور را به خاطر مسائل شخصی،  منطقه ای، قومی و محلی مورد پرسش قرار می دهند.

کیهانی تصریح کرد: مثلا نماینده ای پیگیر یک موضوع در منطقه خود بوده، اما چون دولت شرایط تحقق آن را نداشته، به طرح سؤال از وزیر می‌پردازد و چنانکه قانع نشود اقدام به استیضاح وی می کند. البته نمی توانم با قطعیت بگویم این مسأله در مورد سه وزیری که اخیرا  استیضاح شده اند هم صدق می کند و قضاوتی در این مورد نمی کنم.

وی افزود: با این حال، تجربه من در طی سالهای گذشته و ارتباطی که با نمایندگان شهرهای مختلف داشته ام، نشان می دهد محوریت این سؤالات و استیضاح ها موضوعات منطقه ای بوده و به این علت صورت می گیرد که رضایت نمایندگان آن شهرها و مناطق جلب نشده است. 

رییس حزب ندای ایرانیان اصفهان ادامه داد: البته برخی از نمایندگان مجلس هم به دلیل مسائل کلی جامعه و عدم تطبیق عملکرد وزرا با شعارهایی که در زمان کسب رای اعتماد داده اند، اقدام به استیضاح آنها می کنند. در واقع این گروه از نمایندگان مجلس معتقدند شعارها و قول های وزرا عملیاتی نشده است.

وی گفت: نکته اساسی که باید به آن توجه شود این است که به جز افرادی که از بینش و تخصص سیاسی بالایی برخوردار هستند و بین عملکرد دولت و مجلس تفکیک قائل می شوند، عامه مردم چنین تفکیکی را بین دولت، مجلس، شوراها، شهرداری و ... قائل نمی شوند و همه اینها را به عنوان مجموعه حاکمیت می شناسند.

کیهانی تصریح کرد: عامه مردم به این کاری ندارند که فلان تصمیم سرنوشت ساز برای جامعه را دولت اتخاذ کرده یا مجلس، بنابراین در رابطه با استیضاح وزرا نیز باید گفت اگر این سوالات و استیضاح ها باز کننده گره زندگی مردم و نه گره عقاید شخصی کسانی که سوال می پرسند، باشد، می توان گفت مفید و در راستای انجام وظایف نمایندگی است، اما اگر علایق شخصی، جناحی و باندی نمایندگان پشت این سوالات باشد، قابل قبول نیست، اما در مجموع  نمایندگان از هر طیف و عقیده ای از حق و اختیار سؤال و استیضاح برخوردار هستند و دولت و وزرا باید پاسخگو باشند.

رییس حزب ندای ایرانیان اصفهان در رابطه با وظیفه دولت و مجلس برای ایجاد عدالت در جامعه گفت: برای ایجاد عدالت لازم است به مسائل به صورت همه جانبه نگاه شود، در حال حاضر مهمترین مشکل شهروندان، مسائل معیشتی است و مسئولان باید برای رفع مشکل و معضلات این حوزه که باعث نارضایتی از مجموعه حاکمیت می شود، تلاش کنند.

وی تأکید کرد: اگر معیشت شهروندان مورد توجه بیشتری قرار گیرد، به تبع بسیاری دیگر از مسائل جامعه نیز که تحت تاثیر مشکلات معیشتی ایجاد شده اند و در حال حاضر با آنها مواجه هستیم،  خود به خود برطرف می شوند.

کد خبر 339461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.