دولت استیضاح وزرا را به نفع کشور نمی داند

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت اقدام قانونی مجلس در استیضاح وزرا را به نفع کشور نمی داند، تصریح کرد: از مجلس می خواهیم به وزرا اعتماد کند.

به گزارش ایمنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود گفت: دشمن از حوادث دی ماه امیدوار شده است، عده ای از هر فرصتی از جمله چهارشنبه سوری، برای متشنج کردن کشور استفاده می کنند. در این شرایط، این استیضاح چه پیامی برای جهان دارد که سه وزارتخانه دولت، وزیر ندارد؟

وی با تاکید بر اینکه استیضاح تاثیر سوء بر منافع ملی دارد، خاطرنشان کرد: ربیعی، حجتی و آخوندی از وزرای پرتلاش هستند، می گویند وزرا عذرخواهی کنند تا استیضاح نشوند، چرا وزرا برای کاهش نزولات آسمانی و کاهش ارتفاع هواپیما عذرخواهی کنند؟ من نمایندگان را افرادی فهیم، دلسوز و آگاهی می‌دانم که ممکن است در یک فضایی مسائلی بیان کنند، مثل همین عذرخواهی.

نوبخت همچنین گفت: یک خبرگزاری خبری منتشر کرد که نوبخت به عنوان رییس حزب اعتدال و توسعه از نمایندگان دعوت کرده و برای رای‌آوری وزرا لابی کرده است. البته نمایندگان در جلسه‌ای آمدند و من حرف‌های آنها را شنیدم و از مواضع آنها استقبال کردم و اگر بتوانم حتما لابی می‌کنم که سه وزیر رای بیاورد. از تک تک نمایندگان هم درخواست می‌کنم که به وزرا اعتماد کنند اما به عنوان دبیرکل اعتدال و توسعه از نمایندگان دعوت نکردم. من اصلا وقت کار حزبی ندارم.

سخنگوی دولت ادامه داد: دیداری با نمایندگان درباره استیضاح داشته‌ام و برای رای آوری وزرا با نمایندگان لابی می‌کنم البته لابی به این معنا که نمایندگان را قانع کنم که ادامه کار وزرا به نفع کشور است نه اینکه امتیازی به نمایندگان داده شود تا نمایندگان به وزرا رای موافق بدهند.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا این استیضاح به دلیل اختلاف در دولت است؟ بیان کرد: چنین صحبتی مطرح شده که کاملا اشتباه است. ما که با وزیری تعارف نداریم و اگر بخواهیم کسی را تغییر می‌دهیم. ما خواهان این هستیم که مجلس به هر سه وزیر اعتماد کند، البته برای تخصیص بودجه رقابتی میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها وجود دارد که هدف آن خیر بوده و منفی نیست. اختلاف میان منافع دستگاهی در این زمینه وجود دارد و واقعی است اما این اختلاف، موجب نمی‌شود که دولت خواهان استیضاح شدن وزرایش باشد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره مطرح شدن موضوع کسری بودجه دولت، تصریح کرد: کسری بودجه با عدم تحقق بودجه متفاوت است. کسری بودجه یعنی منابع تامین نشود و ما بر مصارف طبق بودجه تاکید داشته باشیم، اما وقتی منابع تامین نشود و ما مصارف را کم کنیم، دیگر کسری بودجه نداریم و عدم تحقق بودجه داریم.البته همه منابع بودجه تحقق پیدا نکرده و ما هم مصارف را کاهش دادهایم تا کسری بودجه نداشته باشیم؛ بنابراین کسری بودجه نداریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: دلیل عدم تحقق بودجه امسال این بود که سقف بودجه پیشنهادی ما به مجلس ۳۱۹هزار میلیارد تومان بود که مجلس محترم به هر دلیلی این عدد را به ۳۴۶هزار میلیارد تومان افزایش داد که ما مخالف بودیم.

وی همچنین اعلام کرد: رشد اقتصادی ۹ ماهه ۹۶ نسبت به زمان مشابه سال قبل با در نظر گرفتن نفت ۴/۴ درصد و بدون نفت ۴/ ۷درصد است و رشد سرمایه گذاری ما ۳/۹ درصد است. امسال ۲۷۷ هزار و ۲۵۵ میلیارد تومان هزینه جاری و عمرانی داشته‌ایم که این رقم در سال گذشته ۲۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

نوبخت در ادامه درباره وضعیت واریز حقوق پرسنل نیروهای مسلح، گفت: حقوق نیروهای مسلح به سازمان نیروهای مسلح داده شده من تاکید کرده ام تا امروز سازمان نیروهای مسلح حقوق کارکنان خود را واریز کند. درباره پرداخت حقوق اسفند نیز به خزانه ابلاغ کرده ایم که مبالغ را به دستگاه ها بدهد. خزانه چک حقوق ها را به بانک مرکزی و بانک‌مرکزی به حساب دستگاه ها واریز کرده است، اگر دستگاهی دریافتی نداشته است، به سازمان برنامه و بودجه اعلام کند. از نظر ما همه تخصیص حقوق‌ها داده شده است.

سخنگوی دولت در ادامه اعلام کرد: حقوق فرهنگیان را پرداخت کرده ایم و تا پایان سال اضافه کار و حق التدریس فرهنگیان پرداخت می‌شود.

نوبخت همچنین در واکنش به سخنان صبح امروز آیت الله جنتی  درباره حضور افراد غیر معتقد به انقلاب در وزارتخانه‌ها گفت: به جای کلی گویی مصداق بیان شود. لازم است بدانیم در کدام وزارتخانه، غیر انقلابی ها حضور دارند. وزرا و معاونین آنها دارای سوابق قابل اتکایی هستند. بدنه وزارتخانه ها نیز که از قبل وجود داشته است، اگر کسی انقلابی نبود نمی دانم باید اخراجش کنیم یا تبعید. قانون همه چیز را مشخص می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسیری برای بیان مواضع آیت‌الله جنتی به دولت وجود دارد که این کار از طریق تریبون‌های عمومی انجام نشود؟ تصریح کرد: این راه ارتباط بسته نیست و حتی علی جنتی پسر آیت‌الله که از خودمان است. آیت‌الله جنتی هم می‌تواند خودش حرف‌هایش را به ما بگوید و هم می‌تواند از طریق پسرش این مواضع را به ما منتقل کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که ایجاد سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان که طبق ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه بر عهده دولت است در چه مرحله‌ای قرار دارد، بیان کرد: سازمان اداری و استخدامی مسئولیت راه‌اندازی این سامانه را بر عهده گرفته است و اقدامات این سازمان در مرحله نهایی است. دولت از این لایحه که در واقع به دنبال شفاف‌سازی است استقبال می‌کند البته دستگاه‌های نظارتی به ریز از دریافتی‌ مسئولان اطلاع دارند.

وی همچنین به سخنان اخیر احمد توکلی مبنی بر تهدید دولت نسبت به دادن فراخوان به مردم برای حضور در خیابان‌ و برگزاری تجمع اعتراضی در واکنش به عدم ثبت حقوق و مزایای مسوولان عکس‌العمل نشان داد و خاطرنشان کرد: اجازه بدهید سکوت کنم، توکلی فرد فهیمی است و حتما می داند ثبت حقوق و مزایای مسوولان، لایحه دولت بود که سامانه آن در حال تهیه است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد ادعای یکی از مسئولان دولت احمدی‌نژاد مبنی بر خروج اشیای تاریخی در زمان مسئولیت بقایی، گفت: در خصوص دولت قبل از یازدهم، سیاست ما این شد که اطلاعات و مدارک خود را به جای آنکه منتشر کنیم به قوه قضاییه بدهیم تا از طریق قانونی پیگیری شود. البته این انتقاد به ما وارد است که اگر واقعیت‌ها را می‌گفتیم، جامعه متوجه می‌شد که ما چه چیزی را تحویل گرفته‌ایم. البته علاوه بر دولت، دستگاه‌های نظارتی و دیده‌بان‌ها نیز حضور دارند و انتظار داشتیم که آنها هم در این زمینه به مردم اطلاع‌رسانی کنند. به هر حال پرونده‌ها در قوه قضاییه است و آنها هم می‌گویند دست‌شان از مدارک و  مستندات پر است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه من از این پرونده‌ای که شما به آن اشاره کردید، بی‌خبرم، ادامه داد: دولت می‌توانست مشابه چنین پرونده‌هایی را منتشر کند و از آن نفع سیاسی ببرد، اما دنبال کار اثباتی هستیم. امیدواریم قوه قضاییه با عدالت و دقت به این مسائل رسیدگی کند. البته این شبهه هم مطرح می‌شود که قوه قضاییه با وجود داشتن مدارک و مستندات کافی و در شرایطی که طرف مقابل در چند وقت اخیر مواضعی اتخاذ کرده، چرا اقدامی انجام نمی‌دهد. ما به قوه قضاییه اعتماد داریم که آنها افکار عمومی را روشن می‌کنند.

وی در مورد عدم حضور رییس‌جمهور در جلسه استیضاح و همچنین جلسات مجمع تشخیص مصلحت، گفت: در زمینه استیضاح تقسیم کاری انجام شده و معاون اول به مجلس می‌رود که پیام رییس‌جمهور را به مجلس برای رای مجدد به وزرا بیان کرده و امیدوارم نمایندگان به این پیام اهمیت دهند. درباره عدم حضور رییس‌جمهور در جلسه مجمع تشخیص مصلحت،‌ تنوع تحلیل‌های مختلفی وجود داشت، اما بهترین کسی که می‌تواند این ابهام را برطرف کند خود رییس‌جمهور است. من سخنگوی رییس‌جمهور نیستم؛ بلکه سخنگوی دولتم.

در ادامه خبرنگاری اظهار کرد که یکی از اعضای خانه احزاب گفتند دلیل عدم تخصیص یارانه احزاب، سفارش واعظی به شخص نوبخت درباره پرداخت نکردن این یارانه بوده است که سخنگوی دولت در پاسخ گفت: من و واعظی در این باره صحبتی با هم نداشتیم و از کسی که این حرف را زده است مدرک بخواهید. تلاش دولت این بود که پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر را انجام دهد و اینگونه نیست که دولت به دنبال پرداخت یارانه احزاب نباشد.

همچنین خبرنگاری از نوبخت خواست که موضع دولت را در مورد آنچه خودکشی چند نفر در بازداشتگاه‌ها مطرح شده است بیان کند که وی اظهار کرد: موضع رسمی دولت در چارچوب منشور حقوق شهروندی این است که کسانی که بازداشت می‌شوند و حتی کسانی که جرم‌شان ثابت می‌شود، امانت ما هستند و باید در حد قانون مجازات شوند. از همه دست‌اندرکاران این حوزه انتظار می‌رود که واقعا در جهت صیانت و مراقبت از بازداشتی‌ها و حفظ حیثیت و آبروی آنها تلاش کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت‌ها به واحدهای تولیدی بخش خصوصی، ‌اعلام کرد: بر اساس گزارش نظام بانکی و وزارت صنعت، تا تاریخ ۲۱ اسفند، ۱۷ هزار و ۴۷۴ هزار میلیارد تومان به ۲۶ هزار و ۶۷۸ بنگاه پرداخت شد. دولت هم تا تاریخ ۱۰/۱۲، ۳۳ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان به این بنگاه‌ها کمک کرده است. این رقم در زمان مشابه پارسال ۱۸ هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان بود یعنی پرداختی ما امسال به طرح‌های عمرانی ۷۹ درصد داشته است.

وی همچنین تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم که بیشترین پرداخت‌ها را در ارتباط با خرید خدمت از شرکت‌های خصوصی و پرداخت‌ طرح‌های عمرانی را به شرکت‌های پیمانکاری تا پایان سال داشته باشم و به این حوزه نیز توجه کافی داریم هر چند دولت هم مشکلاتی دارد.

نوبخت درباره مدیریت قیمت ارز با تاکید بر اینکه ما کمبود عرضه نداریم و مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ما بیشتر از واردات ما است، اظهار کرد: ما طرح‌هایی را برای انتقال سرمایه مردم از بخش ارز به سایر بخش‌ها داشته‌ایم که سپرده‌گذاری و خرید طلا بخشی از این طرح‌ها بوده است. تقویت پول ملی برای تامین امنیت ملی ما مهم است بنابراین قرار نیست به هر کسی ارز بدهیم و ارز را به کسانی می‌دهیم که واقعا قصد سفر دارند. از سویی به جای اسکناس به این افراد کارت می‌دهیم تا در کشور مقصد خود از این کارت استفاده کنند. ما موظف نیستیم به هر کسی ارز بدهیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در شرایط خاصی در جهان قرار داریم و یک اتحاد نامقدس و نامبارک بین شیطان بزرگ و انگلیس ایجاد شد و آنها علیه ما قطعنامه‌ای به شورای امنیت بردند، خاطرنشان کرد: ما باید در این شرایط از ذخایر خود حفاظت کنیم. همان‌طور که قدرت نظامی یکی از مولفه‌های اقتدار ماست، اقتصاد هم یکی دیگر از این مولفه‌هاست بنابراین باید از آن مراقبت کنیم. در این زمینه باید منافع ملی را از منافع حزبی و جناحی جدا کنیم و با اتحاد و اتفاق کنار هم باشیم.

خبرنگاری با اشاره به تهدید به قتل بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس پرسید چه اقدامی برای حفاظت از دیپلمات‌ها و سفارت‌های ما انجام می‌شود که نوبخت در پاسخ گفت: ما بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و عرف دیپلماتیک این انتظار را داریم که در کشورهایی که دیپلمات‌های ما آنجا هستند، هم از فضای فیزیکی و هم از شخصیت‌های ما صیانت و حمایت کافی شده و هر نوع نقص در این زمینه مورد اعتراض و تذکر ماست که در این زمینه هم اقدام کرده‌ایم. در ارتباط با این مورد خاص که شما اشاره کردید حتما از سخنگوی وزارت خارجه می‌خواهم که توضیحات لازم را به شما ارائه کند.

خبرنگاری از نوبخت خواست تا پشت پرده موسسات مالی غیرقانونی و اقدامات دولت برای مقابله با آنها را بیان کند که سخنگوی دولت در این زمینه، گفت: رییس بانک مرکزی در جلسه شورای عالی امنیت ملی مشکل این موسسات را اعلام کرد و ما از او خواستیم تا برای سالم‌سازی و شفاف‌سازی فضای کشور اقدام کند و سیف هم از ما تقاضای حمایت و کمک داشت چون می‌دانست با اقدام او، منافع عده‌ای مخدوش می‌شود حتی منافع مردم هم در این زمینه آسیب می‌بیند. ما هم از او حمایت کردیم اما سوال من این است که امثال دیده‌بان‌های شفافیت و عدالت وجود داشتند یا نه که این موسسات به وجود آمدند و فعالیت کردند. من دکتر توکلی را به عنوان شخصیت محترمی می‌دانم و به اخلاصش اذعان دارم اما با وجود همه دستگاه‌های نظارتی و دیده‌بان‌ها، ‌این اتفاقات افتاد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید برای شفافیت هزینه می‌دادیم و سوال من این است که آیا این ۲۰ هزار میلیارد تومانی که هزینه کردیم کم است؟ دولت برای سالم‌سازی و شفاف‌سازی هزینه‌های مالی و سیاسی زیادی پرداخت کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 339458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.