۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
در جلسه استیضاح ربیعی چه گذشت؟

اولین دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس که به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۳ نفر از نمایندگان آغاز شد،  بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و این استیضاح با طرح نظر نمایندگان موافق و مخالف در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به همراه امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا اردکانیان وزیر نیرو، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی و جمعی از معاونان پارلمانی وزارتخانه ها در این جلسه شرکت کرده اند.

براساس قرعه کشی انجام شده، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان، حسین مقصودی نماینده سبزوار، ابوالفضل حسن بیگی نماینده دامغان، شهاب نادری نماینده اورامانات، محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز ، فریدون حسنوند نماینده اندیمشک، محمد رضا پورابراهیمی نماینده کرمان، غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران به عنوان موافقان استیضاح ربیعی به مدت دو ساعت دراین جلسه نظرات خود را بیان کنند.

در این جلسه نمایندگان موافق استیضاح، وزیر تعاون و نمایندگان مخالف استیضاح به طرح نظرات خود پرداختند که در اینجا به گزیده ای از آنها اشاره می شود:

موافقان استیضاح وزیر

محمدقسیم عثمانی(نماینده بوکان): آقای ربیعی، شما ضد استیضاح هستید، تلاشی که برای رد استیضاح کردید، اگر برای وزارت می‌کردند، کار به استیضاح نمی کشید. به هرکدام از ما رسیدید، گفتید از تو انتظار نداشتم!دوستان شما گفته‌اند نمایندگان استیضاح کننده، باج میخواستند، نام ببرید تا تکلیفشان را در مجلس مشخص کنیم وگرنه امروز عذرتان را می‌خواهیم. وزارتخانه شما وزارت کار نیست، وزارت کارفرماست. وزارتخانه شما، وزارت رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی نیست، وزارت تبعیض اجتماعی است. شما استاد گماردن بهترین متخصصان در پست‌های غیر تخصصی هستید.

مقصودی(نماینده سبزوار):حال کارگران و روستائیان خوب نیست و به نظام بی‌اعتماد شده‌اند، امروز وزارت کار، قصه پر غصه شده است. اگر پیام تحصن بازنشستگان و کارگران فولاد را می دیدید، اغتشاش اخیر به وجود نمی‌آمد. برخی از کارگان بعد از دو سال هنوز عیدی و حقوق ۵۰۰ هزار تومانی خود را نگرفته‌اند.

نادری(نماینده اورامانات): شما در مصاحبه با روزنامه اعتماد نرخ فقر را ۷۰۰ هزار تومن اعلام کردید، شاید شما قهرمان باشید، اما از نظر کارشناسان خط فقر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. نادری به اشاره به عدم توجه ربیعی به ایجاد اشتغال تاکید کرد: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال اختصاص دادند، ولی وزیر کار هیچ اقدامی را انجام نداد و کشور را معطل خود و معاونان تان کردید.

حسن بیگی(نماینده دامغان): این وزرات خانه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه دارد که اگر در اختیار بانک قرار دهیم با سودی که تعلق میگیرد، نبایدحقوق و مزایای هیچ کارگر و بازنشسته و فردیپرداخت نشده بماند. ربیعی با انتصاب یک مدیر زن به تمسخر زنان می پردازد، اما به عنوان کسی که همسرش فوت کرده اشک هایش را در کنار مردم و در تلویزیون نشان میدهد. او همواره با کارهای احساسی می خواهد مدیریت کند

فریدون حسنوند(نماینده اندیمشک): شما به فراکسیون امید می‌روید و می‌گویید چون اصولگرایان از من امتیاز می‌خواهند به من کمک کنید در فراکسیون اصولگرایان هم می‌گفتید چون نمی‌خواهم به اصلاح‌طلبان امتیاز بدهم از من دفاع کنید آیا این صداقت است؟

محمود نگهبان سلامی(نماینده خواف ورشتخوار): یکی از مواردی که تقریبا روزانه نمایندگان با آن روبه رو هستند تجمعات کارگری است که به دلیل عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران شکل می گیرد. وزیر بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی و بقای خود استفاده می کند، مخصوصا در روزهای اخیر شاهد پیامدهایی بودیم مبنی بر اینکه در صورت استیضاح وزیر، کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی و یا مکان های دیگر حضور پیدا می کنند.

نگاهی به سوابق مدیران حوزه اقتصادی وزارتخانه پیشینه خوبی از آن‌ها نشان نمی دهد که همین موضوع باعث شده تا زمینه‌های فساد در زیر مجموعه‌های این وزارتخانه را شاهد باشیم.

محمد حسین فرهنگی(نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو): در ابتدای آغاز به کار آقای ربیعی به دلیل سوابق و اطلاعاتی که این روزها درخصوص ایشان بر آن تاکید می شود، از وی حمایت کردم و احساس ما این بود که ایشان خواهد توانست در این مجموعه بسیار گسترده و مهم، از لحاظ تولید و صنعت و حمایت هایی که به صورت قانونی وجود دارد، موفق باشد، اما با گذشت چند سال که وزارت تعاون مکلف شده بود بدهی های خود به سازمان های بازنشستگی و تامین اجتماعی را تسویه کند، متوجه شدیم آقای ربیعی در عمل توانایی انجام کار را نداشت.

یک هزار و ۲۳۱ نفر از افراد پذیرفته شده در سازمان فنی و حرفه ای بنا بر اعلام رسمی سازمان به سایر دستگاه ها منتقل شدند و این در حالی است که اگر آنها در سازمان فنی و حرفه ای به کار گرفته می شدند، زمینه توسعه بیشتر فراهم می شد و دیگر چرخه معیوبی که درخصوص به کارگیری آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان حق التدریسی آموزش و پرورش وجود دارد در کیس جدیدی در سازمان فنی و حرفه ای اجرا نمی شد.

علی ربیعی:  باید پاسخگوی پرونده هایی باشم که خودم باز کردم؟!

علی ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی: من هفت ماه پیش در ۲۹ مرداد برنامه ای به مجلس دادم و ۱۹۱ نماینده به آن رای دادند؛ امروز مشتاق هستم استیضاح کنندگان با شفافیت و با عدد و رقم انحراف من را از این برنامه ها بیان کنند؛ با جملات کلی نمی توان شاخص ها را اندازه گرفت.

وی تاکید کرد: ۹۰ درصدی مباحثی که موافقان استیضاح در جلسه امروز بیان کردند، مربوط به شرکت های وابسته به وزارت کار بود و باید گفت متاسفانه کارکردهای اجتماعی وزارتخانه مهمی چون تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجموعه ای از شرکت ها چون شستا و نظایر آن تقلیل یافته است.

ربیعی خطاب به نمایندگان گفت: اجازه دهید من نه به عنوان یک وزیر؛ بلکه به عنوان یک کنشگر اجتماعی بگویم که مسایل بنیادینی در پیش داریم؛ به جز سیاست خارجی و خشکسالی که از اهمیت بالایی برخوردار است، مشکلات و آسیب هایی چون عدالت، فقر، آینده ریسک زندگی مردم در قالب صندوق های بازنشستگی و بیکاری مزمن شده در پیش است.

وی افزود: این همه پرونده بزرگ رو شده است، من سوال می کنم که کدام یک به وزارتخانه من مربوط بود؟ خودم با باز کردن پرونده ای به نام صندوق ها آژیر خطر کشیدم، اما امروز باید پاسخگوی استیضاح درباره پرونده‌ای باشم که خودم باز کردم؟ من ثبات مدیریت را در تامین اجتماعی حفظ کردم. فقر ۲۰ سال برنامه می خواهد و با پاشیدن پول حل نمی شود.

 ناآرامیهای دی‌ماه ربطی به بیکاری نداشت

ربیعی به ناآرامی های دی ماه گذشته اشاره کرد و با یادآوری اینکه وزارتخانه متبوعش با امنیتی ترین مسائل سر و کار دارد، گفت: بیشتر دستگیر شدگان در این حوادث دارای شغل بودند؛ اغتشاشات اخیر آژیر بود که تنها به موضوع بیکاری مربوط نبود.

ربیعی با بیان اینکه خوشحالم که در وزارتخانه‌ای حضور دارم که با اصلی ترین مسائل امنیت ملی مربوط است، اظهار کرد: خواهم گفت که در حد وسع خودم در این حیطه‌ها موفق عمل کرده‌ام. من در وزارتخانه تحت مدیریتم دارای نظریه بودم و با انگیزه بالا، از صبح تا شب کار کردم و تیم قوی به کار گرفتم.

ربیعی خاطرنشان کرد: در ماه یک میلیون نفر به وزارتخانه ما مراجعه می‌کنند و همین موضوع، شرایطی را به وجود آورده که می‌توانیم با استفاده از آن، برنامه هایی را برای ثبات بیشتر نظام پیش بریم. 

 کارگران، کارفرمایان من هستند

ربیعی با بیان اینکه در سال ۵۴ که کارگر کارخانه بوده و همواره با وجود آنکه فردی سیاسی بوده از کارفرما هراس داشته، گفت: بخدا امروز کارگران برای من حکم کارفرما دارند و من از هرگونه اهمالی که در حق آنها شده باشد می هراسم. امروز کارگر را کارفرمای خود می بینم.

مجلس باید به من پاداش بدهد

ربیعی گفت: بخاطر شفافیت و اینکه به سمت خروج صندوق ها از بنگاهداری حرکت می کنیم، مجلس باید به من پاداش بدهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: زمانی میزان کل فروش شرکت های وابسته به صندوق ها ۸۸۰۰ میلیارد تومان بود، اما امروز به ۲۱هزار میلیارد تومان سود خالص رسیده است. آیا اینها اتفاقی بوده یا به دلیل برنامه های شفافی است که ما در دولت تدبیر و امید پیشه کرده ایم.

وزیر کار یادآور شد: وقتی که عهده دار وزارت کار شدم، شرایط سختی را تحویل گرفتم؛ صندوق‌های بازنشستگی سیاست‌های غلطی را در پیش گرفته بودند، اما تا پیش از آن هیچکس صدایش درنیامده بود.

ربیعی واگذاری شرکت های دولتی در قالب رد دیون دولت به تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی را تا پیش از دولت تدبیر و امید نادرست دانست و گفت: تا آن زمان تنها ۱۹ درصد واگذاری سهام و شرکت های دولتی به بخش خصوصی واقعی انجام شده بود.

وی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: اکنون هر اتوبوسی که در جاده تصادف کند، آیا وزارت تعاون مقصر است؟

۸۰ درصد سود از ۲۰درصد سرمایه گذاری

وی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دفاع از عمکرد شرکت های تابعه این وزارتخانه در دوره وزارتش، اظهار کرد: امروز ۸۰ درصد سود حاصله، متعلق به ۲۰درصد سرمایه گذاری است که در این دوره انجام شده است.

ربیعی با اشاره به وضعیت نامناسب صندوق بازنشستگی فولاد گفت: صندوق فولاد در بدترین شکل واگذار شد و همه می دانند ما در چه وضعیتی تحویل گرفتیم. صندوق شرکتی را به ارزش ۲۵۰۰میلیارد تومان تحویل گرفت در حالی که اکنون ۵۰۰ میلیارد تومان هم نمی خرند و ما وارث چنین شرایطی هستیم.

ربیعی ادامه داد: خوشحالم که فقط شستا و صندوق‌های ما زیر ذره‌بین است. ما اصلاح ساختار را انجام دادیم و با رییس جمهور تفاهم کردیم که اصلاح ساختار شرکت‌های اقتصادی از همین جا شروع شود. الگویش را ما طراحی کنیم و این افتخاری است که ما دنبال کردیم.

وی یکی از اقدامات وزارتخانه تحت مدیریت خود برای کارآمدی شرکت ها را رفتن به سمت شفاف سازی دانست و اظهار داشت: ۱۸ هزار میلیارد در کدام سازمان رخ داد؟ آقای عباسی و مصری می‌توانند شهادت بدهند که کار کردن در اینجا چقدر سخت است. نه به عنوان یک نظریه اقتصادی بلکه نظریه مبارزه با فساد معتقدم که باید به سمت غیر بنگاه‌داری حرکت کنیم و به شدت هم این را دنبال می‌کنم.

دوران مدیران سوپر من گذشته است

ربیعی با بیان اینکه این همه پرونده سه هزار و صد هزار میلیاردی رو شد، کدام یک به وزارتخانه من مرتبط است تصریح کرد: من ادعا نمی‌کنم سوپر من هستم، هیچ کدام از ما مدیر سوپرمن نیستیم. دوران مدیران سوپر من گذشته است. من تیم سالمی به کار گرفتم؛ ولی در گوشه و کنار و لایه های زیر، هزار اتفاق هم می‌افتد. من این موارد را کتمان نمی‌کنم. اما معتقدم روند سالم است. متأسفانه دوستان خلط مبحث می‌کنند. آقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل هلدینگ سیمان بوده مگر دولت گذشته رفیق کارگر و خانه کارگر بوده است؟ ایشان سلسله مراتب عمودی را طی کرده و بالا آمده است...

وی افزود: اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم ۸۰۰۰ نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به ۱۶ هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال ۹۴ ، ۱۳۰۰ میلیارد تومان زیان‌دهی داشت و امروز به سودآوری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟

ربیعی ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به ۳۴ شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم، اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش اول سخنان خود را اینگونه جمع‌بندی کرد: این وزارتخانه به دنبال کاهش و نسبی شدن فقر، ایجاد عدالت و افزایش مهارت و توانمندسازی و بهبود شرایط است که فکر می‌کنم با توجه به شرایط توانسته حرکت موفقی داشته باشد.

بعد از سخنان ربیعی، نمایندگان مخالفت با استیضاح وی به ایراد سخنرانی پرداختند که به گزیده ای از سخنان آنها اشاره می شود:

مخالفان استیضاح علی ربیعی

جهانبخش محبی‌نیا(نماینده مردم میاندوآب): چطور برخی نمایندگان به خود اجازه می‌دهند سوابق فردی که شخصیت برجسته‌ای دارد را اینگونه مطرح کنیم؟ ما باید خود را جای وزرا بگذاریم. هر چند از خیلی وزرا گلایه‌مندیم  و البته از آقای ربیعی هم گلایه‌هایی هم داریم، اماقرار است صلاحیت آنها را مدنظر قرار دهیم. یادمان نرود که آقای ربیعی بیشتر از همه وزرا به استان‌ها سر زده است و به نظر من لازم است که او را با بقیه وزرا مقایسه کنیم.

محبی‌نیا افزود: در رابطه با مساله فقر باید بگویم طبیعی است وزارت تعاون در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد، شاخص فقر ما در سال ۸۴ به میزان ۱۸ درصد بوده است اما در سال ۹۶ متاسفانه به ۳۰ درصد افزایش یافته است، اما با همه این وجود باید ببینیم دلیل آن چه بوده است. این همه دستگاه متولی برای جلوگیری از فقر وجود دارد، اما باید دید آنها چه کرده‌اند.

مصطفی کواکبیان(نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر):من در دفاع از هیچ وزیری تاکنون صحبت نکرده ام، اما امروز می خواهم نکاتی را مطرح کنم. مستمری سال ۸۴ حدود ۳۲ درصد بوده و اکنون ۸۲ درصد شده است. در بحث حقوق در بخش های حقوق بگیران حتی یک روز تاخیر نبوده است. اگر آسیب های اجتماعی در کشور وجود دارد، رییس شورای آسیب های اجتماعی وزیر کشور است، اگر جرات دارید به وزیر کشور اینها را بگویید.

موافقان استیضاح علی ربیعی

محمدرضا پورابراهیمی(نماینده مردم کرمان): در زمان رأی اعتماد برای آقای ربیعی در ابتدای دولت یازدهم برای تصدی وزارت کار ما عنوان کردیم که ویژگی‌های آقای ربیعی متناسب با مأموریت‌های این وزارتخانه نیست و امروز براساس همان پیش‌بینی‌ها، ارزیابی ما از عملکرد آقای وزیر در طول 4.5 سال گذشته این است که وضعیت بسیار اسف‌باری را  در شرایط اقتصادی کشور شاهد هستیم.مخالفان استیضاح می گویند آقای ربیعی در یک منطقه فقیرنشین به دنیا آمده و بزرگ شده، سوال من از آقای ربیعی این است که امروز منزل شما در کجاست؟ در شمال شهر است یا جنوب شهر؟ منزل شما چند صد میلیونی است یا چند میلیاردی؟  امروز وضعیت شما در بحث استفاده از ظرفیت‌ها چگونه است؟ فرزندان شما امروز در حوزه‌های مختلف چه‌کار می‌کنند؟ 

غلامرضا تاجگردون(نماینده مردم گچساران): آقای ربیعی گفتید از بدنه کارگران هستید، برای کارگران قراردادی چه کرده اید؟ بانک رفاه آیا پسوند کارگر دارد یا نه؟ شما بانک رفاه کارگران را ذلیل کردید. من امروز آدم لاریجانی نیستم، من تاجگردون نماینده مردم هستم.در واقعه سقوط هواپیمای ATR-72 ، یک نفر در این نظام عذرخواهی نکرد. ای دنا! تو مقصر بودی که قامتت فراتر از تصور من و آقای ربیعی بود.

آقای ربیعی! من هم برای دختر شهید سانچی گریه کردم، ولی ما مسئله‌مان فقط دختر سانچی و دیگران نیست، مهم‌ترین مسئله ما اصالت دولت است، من از وزیر ذلیل بدم می‌آید!آقای ربیعی! دوست داشتم آن چیزی را که واقعیت است بگویم، خدا لعنت کند اگر من بخواهم از امروز تا انتهای عمرم با این دولت که به حرف من و تو و دیگری گوش نمی‌کند، مصالحه کنم.آقای وزیر! ساختارهای شما اشکال دارد، دلم می‌سوزد و ناراحتم؛ خودت میدانی که دوستت داریم، ولی بدانید که این راه صواب دولت جمهوری اسلامی نیست!

علی ربیعی: اگر باج می‌دادم این بلاها سرم نمی‌آمد

وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره ابهامات مطرح شده در خصوص بانک رفاه کارگران، گفت:‌ می‌گویند که چرا تامین اجتماعی از بانک پول قرض می‌گیرد. ما سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان باید به تامین اجتماعی بدهیم که چاره‌ای جز این نداریم. اگر دولت در بودجه این اعتبارات را اختصاص نداد، خوب شما اختصاص می‌دادید.

ربیعی افزود: اینکه یکی از دلایل استیضاح را سقوط هواپیمای آسمان عنوان می‌کنند در شرایطی است که سه هفته قبل برخی از دوستان به بنده پیامک می‌دادند که می‌خواهند من را استیضاح کنند، پس استیضاح ربطی به شرکت هواپیمایی آسمان ندارد. ولی به هر حال بنده به دلیل تمامی اتفاقات از سانچی تا کارگران،‌ معدن‌کاران و همه اتفاقات مربوط به بنگاه‌ها و معادنی که به من تحمیل کردند عذرخواهی می‌کنم.

وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفت: به شما قول می‌دهم که اگر از این وزارتخانه رفتم دست تک تک‌تان را می‌بوسم و جایی در نظام به خدمت می‌پردازم. اگر در این وزارتخانه ماندم به همین قرآن و مشی عادلانه قسم می‌خورم که همان‌طور که تاکنون به کسی باج ندادم، در آینده نیز باج نخواهم داد که اگر باج می‌دادم این بلاها سرم نمی‌آمد.

ربیعی با بیان اینکه اداره کردن شرکت‌ها به اندازه وزارت کار وقت او را می‌گیرد، گفت: شما باید به ما کمک کنید، بدانید برنامه دولت، مقابله با فقر مطلق و ایجاد اشتغال است. ما را محدود به یک گوشه‌ای نکنید.

وی گفت: تعدادی از نمایندگان به بنده گلایه می‌کنند که چرا درخواست‌هایشان به نتیجه نمی‌رسد. این نقد وارد است. بنده به عنوان عضو کوچکی از این نظام می‌خواهم همه کار انجام دهم به همین دلیل به شما برای درخواست‌هایتان نه نمی‌گویم پس این را به حساب بدقولی نگذارید؛ بلکه به حساب برادری بگذارید که می‌خواهد کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه افراد سالم و کاری را به هر بهانه‌ای پس نزنید،‌ گفت: من تلاش کردم از نیروهای جوان و افراد خوش فکر استفاده کنم که این میزان استفاده از سرمایه اجتماعی کم سابقه است.

ربیعی درباره طرح ابهاماتی در خصوص بیمه شدن مسافران هواپیمایی آسمان، ‌گفت: هواپیمایی آسمان بیمه ملت دارد. در پرداخت پولش تاخیر شده بود که من با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم.

وی در جمع‌بندی گفت: امروز جملات نامناسبی همچون لابی شنیدم و اینکه بنده به افراد در روزنامه‌ها گفته‌ام علیه نمایندگان مطالبی را منتشر کنند،‌ این درست و این حرف‌ها خوب نیست. بنده نمی‌خواهم وارد این صحبت‌ها شوم. چه به من رای دهید و چه رای ندهید، خود را سرباز نظام می‌دانم.

ربیعی در پایان گفت:‌ بنده در فقر بزرگ شده‌ام و در کارخانه‌ها کارگری کردم. اولین اعتصاب کارگران در کارخانه‌ها را قبل از انقلاب سامان دادم. امروز در حوزه اجتماعی دانش دارم،‌ کارگران را همچون کارفرمایان خود می‌دانم. از آنچه در زندگی در پای آن ایستاده‌ام عدول نکردم و هرگز این دروغ بزرگ را نگفتم که در فلان ستاد انتخاباتی بودم و بعد بروم در جای دیگری بگویم که عنوان دیگر داشتم.

کد خبر 339409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.