کاهش بیش از ۹۰ درصدی صادرات طلای اصفهان

صادرات مصنوعات طلا از استان اصفهان با کاهش بیش از ۹۰ درصد از ۷۵۰ میلیون دلار در سال ۹۰ به ۵۰ میلیون دلار در سال ۹۶ رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که از سال ۸۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، بار سنگینی را بر دوش تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تحمیل کرد و باعث افزایش قیمت تمام‌ شده کالا و تضعیف محیط کسب و کار شد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنعت طلا و جواهر اما آسیب‌های به مراتب بیشتری به دنبال داشت به‌طوری که بارها اعتراضات صنف طلا و جواهر را در اصفهان و سایر شهرها نیز به دنبال داشت. اکنون نیز بنا بر اظهارات رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان شاهد کاهش چشمگیر صادرات طلا در استان از ۷۵۰ میلیون دلار در سال ۹۰ به ۵۰ میلیون دلار در سال ۹۶ هستیم که این بیانگر کاهشی بیش از ۹۰ درصد است.

اسرافیل احمدیه در گفتگو با خبرنگار ایمنا، دلیل این کاهش شدید را دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از شمش طلا عنوان کرد و افزود: تغییرات ایجاد شده به‌منظور دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از شمش طلا باعث شد تولید طلا با رشد بهای تمام‌شده مواجه شود و تولیدکنندگان قدرت رقابتی خود را برای صادرات از دست بدهند.  

صنعتگران و تولیدکنندگان طلا بر این اعتقاد هستند که مالیات بر ارزش‌افزوده نباید از کل قیمت طلا گرفته شود بلکه باید از اجرت کار ساخته شده دریافت شود زیرا طلا یک کالای سرمایه‌ای است اما ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از کل ارزش طلا به علاوه اجرت و سود دریافت می‌شود.

بررسی بازار نیز نشان می‌دهد دریافت ارزش‌افزوده از اصل طلا باعث شده که بسیاری از مردم قادر به سرمایه‌گذاری در طلا نباشند و از رونق بازار طلا کاسته است.  

ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

احمدیه چاره حل این مشکل را اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده دانست و گفت: نباید این مالیات از کل قیمت طلا دریافت شود بلکه باید بر اجرت ساخت آن را اعمال کرد تا سرمایه‌گذاران ترغیب به سرمایه‌گذاری در صنعت طلا و جواهر شوند و از سوی دیگر قدرت رقابت در بازارهای جهانی با هدف صادرات را بیابند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تأکید کرد: یکی از مزیت‌های بزرگ این رویداد جلوگیری از رشد قاچاق طلا است زیرا با وجود مشکلات فعلی، حجم قاچاق و واردات این کالا هم افزایش یافته است.

پیگیری میز صادرات طلا برای رفع مشکل تولیدکنندگان

سازمان توسعه تجارت ایران بر اساس مزیت‌های هر استان اقدام به ایجاد میزهای تخصصی صادرات کرده است و با توجه به آنکه استان اصفهان قطب تولید و صادرات این محصول به شمار می‌رود میز صادراتی آن در اصفهان ایجاد شده است. این مجموعه تخصصی ویژه صادرات در حال پیگیری مشکلات فعالان صنعت طلا و رفع موانع موجود است.  

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دراین‌باره گفت: اصفهان برگزارکننده میز صادراتی طلا است و تاکنون نیز چندین جلسه در سطح ملی و استانی برای بررسی مشکلات صادرات طلا برگزار کرده‌ است.

وی ادامه داد: مشکلات و موانع شناسایی شده است و نمایندگان مجلس نیز در حال پیگیری برای اصلاح قانون و رفع موانع این صنعت هستند.اصلاح این قانون به تولیدکنندگان کمک می‌کند به دوران اوج تولید طلا و صادرات آن بازگردند.

یکی از اعتراضات فعالان صنعت طلا نسبت به مالیات بر ارزش‌افزوده این است که انگیزه خریداران داخلی و خارجی به علت گران شدن قیمت مصنوعات طلای تولید داخل کشور در مقایسه با مصنوعات خارجی که مالیات بر ارزش‌افزوده ندارد، پایین می‌آید و این به معنی کاهش توان رقابت با کشورهای خارجی است که انگیزه تولیدکننده و سرمایه‌گذار این صنعت را به‌شدت کاهش می‌دهد یا حتی موجب تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری هزاران نفر فعال در این صنعت می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تائید این موضوع تصریح کرد: اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از قیمت کل طلا باعث کاهش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی با کشورهای خارجی می‌شود و این برای کشوری که توسعه صادرات را یک هدف استراتژیک برای خود می‌داند ضربه سنگینی بر پیکره تولید ملی به شمار می‌رود.

 وی در تشریح این موضوع به وضعیت ذخایر طلا اشاره کرد و افزود: تعداد معادن طلا در کشور عدد بالایی نیست و تولیدات بالایی نیز ندارند، برای مثال حداکثر تولید معدن موته در اصفهان ۳۰۰ کیلوگرم در سال است که حجم بالایی به شمار نمی‌رود. بنابراین اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا که جزو مواد اولیه کمیاب و گران محسوب می‌شود در رقابت تولیدکنندگان داخلی با خارج از کشور تأثیر منفی می‌گذارد و آن‌ها قادر به صادرات مصنوعات خود نخواهند بود.

وی با اشاره به قیمت جهانی طلا گفت: این قیمت در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ دلار است و ۹ درصد آن حدود ۱۳۰ دلار می‌شود و با وجود اینکه دستگاه‌های تولید طلا در داخل ساخت خود تولیدکنندگان است و کشورهایی مانند ایتالیا به دنبال تکنولوژی این دستگاه‌ها هستند اما این میزان باعث می‌شود تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با خارج از کشور را نداشته باشند.

کد خبر 339406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.