۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
شهری برای همه

یک کارشناس شهرسازی گفت: در طراحی‌های شهری تاکنون به نیازهای هیچ یک از گروه‌های سنی جامعه توجه نشده این در حالی است که نیازسنجی از شهروندان یکی از اصول لازم در شهرسازی است.

مهدی منتظرالحجه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روز به روز به تعداد جمعیت سالمندان در جامعه افزوده می‌شود، اما تا به حال به نیازهای هیچ یک از گروه‌های سنی جامعه در طراحی شهرها توجه نشده است.

وی با بیان اینکه نیازسنجی شهروندان یکی از اصول لازم برای شهرسازی است، ادامه داد: در سال‌های اخیر مطالعات خوبی در ارتباط با این موضوعات صورت گرفته تا زمینه‌ساز حضور حداکثری افراد، از گروه‌های مختلف سنی در جامعه باشیم.

 عضو هیئت علمی دانشگاه یزد عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته در برخی از شهرها برای رفع معضلات شهروندان به صورت جزیره‌ای عمل شده و مسئولان شهری یک یا چند خیابان و چهارراه را مناسب سازی کرده اند، اما برای برطرف ساختن اساسی این مسائل باید شبکه ای منسجم ایجاد تا فضاهای شهری بهینه شود، زیرا افراد نیاز دارند که در همه شهر حرکت کرده و در آن حضور داشته باشند.

منتظرالحجه افزود: مناسب‌سازی یا آرام سازی پیاده‌روها در برخی از شهرها، مشخص‌ترین تجربه‌ای است که در این عرصه به وقوع پیوسته است و خیابان‌هایی نظیر جنت در مشهد، ولی عصر در تبریز و سپهسالار در تهران و جلفا در اصفهان نمونه‌هایی از آن هستند، البته تعداد پروژه‌های اجرا شده در سال‌های اخیر انگشت‌شمار است.

وی نگاه بلندمدت و برنامه‌ریزی منسجم را برای رفع نیازهای شهروندان ضروری دانست و گفت: با شعار دادن و انجام فعالیت‌های مقطعی، نمی‌توان به شرایط مطلوب در شهرها رسید، بلکه باید به طرح‌های توسعه شهری توجه کرد، البته این طرح ها نیز در مواردی نیازمند بازنگری و اصلاحات خاصی هستند تا کیفیت ارائه خدمات شهری ارتقا پیدا کرده و شرایط حضور همه افراد جامعه در فضاهای شهری فراهم شود.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: فعالیت‌های شهروندان به سه دسته اجباری، اختیاری و اجتماعی تقسیم می شود، اما آنچه که امروزه بیشتر در شهرهای خود شاهد هستیم، فعالیت‌های اجباری مثل مراجعه به محل کار، انتظار برای سوار شدن به اتوبوس و رفتن به مدرسه است در حالی که برطرف سازی نیازهای روحی و روانی افراد نیز در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد تا به آنها آرامش و آسایش بدهد.

منتظر الحجه خاطرنشان کرد: طراحان شهری در گذشته، نیازهای مادی و کمی شهروندان را در نظر گرفته، اما نیازهای کیفی را مورد توجه قرار نداده‌اند، بنابراین در طراحی شهرها باید از حضور مشاوران متخصص برای رفع همه نیازهای افراد جامعه استفاده کرد.

کد خبر 339358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.