تصادفات رانندگی دومین عامل مرگ در ایران/تصویر فرماندهان جنگ در اصفهان نصب شود

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تلفات ناشی از حوادث رانندگی دومین عامل مرگ و میر پس از آلودگی در ایران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی امروز (یکشنبه) در بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حمل و نقل و ارتباطات از بخش‌های زیربنایی در اقتصاد هر کشور به حساب می‌آیند واین پدیده‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها محسوب می‌شود، اظهار کرد: در کنار اثرات مثبت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی، تصادفات و تلفات ناشی از آنها نیز از جمله مهم‌ترین اثرات جانی منفی حمل و نقل در کنار آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه مدیریت ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای یک موضوع کلیدی به حساب می آید، ادامه داد: بر اساس سومین گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ در ارتباط با وضعیت جهانی ایمنی راه‌ها، مالاوی، تایلند و تانزانیا بالاترین نرخ کشته‌های ترافیک جاده‌ای را دارند که بالای ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است اما در مقابل این کشورها، سوئد و انگلستان با تلفات زیر سه نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بهترین عملکرد را از خود نشان داده‌اند.

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در این گزارش شواهد، واقعیت‌ها و نمونه‌های موفق ایمنی راه، همراه با نتیجه‌گیری از تحلیل داده‌های ۱۸۰ کشور جهان آورده شده است، گفت: این گزارش تاکید می‌کند که کاربران راه، به طور ناعادلانه‌ای در سراسر جهان محافظت می‌شوند و خطر کشته شدن در یک تصادف ترافیکی هنوز به این مسئله بستگی دارد که افراد کجا زندگی می‌کنند و چگونه جابجا می شوند.

وی افزود: فاصله بزرگی هنوز کشورهای پردرآمد را از کشورهای با درآمد کم  ومتوسط جدا می کند، زیرا ۹۰ درصد از آمار کشته شدگان تصادفات ترافیکی در این کشورها است در حالی که این کشورها ۵۴ درصد وسایل نقلیه را در اختیار دارند و در این شرایط می توان گفت کمترین نرخ کشته شدگان در قاره اروپا به واسطه وجود کشورهای ثروتمند و بیبشترین نرخ کشته شدگان مربوط به قاره آفریقا است.

نصراصفهانی تصریح کرد: در ایران نیز باوجود اعلام پلیس راهور مبنی بر کاهش چشمگیر تلفات جاده‌ای در یک دهه اخیر، هنوز این رقم در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالاست و تصادف اما دومین عامل مرگ در ایران به شمار می‌آید به طوری که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند و تصادفات جاده‌ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود؛ این آمار در ایران هم قابل توجه بوده و حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا بیشترین قربانیان را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اگر چه آمارها، خبر از کاهش تلفات جاده‌ای در کشور می‌دهند اما افزایش خودروها، تهدیدی جدی برای بالا ماندن مرگ‌های جاده‌ای است اگرچه طی ۱۰ سال گذشته تلفات جاده‌ای در کشور از ۲۷ هزار نفر در سال به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته اما شمار ۱۶ هزار نفری همچنان عدد بالایی است.

هر چهار ساعت هفت نفر در تصادفات ایران کشته می‌شوند

رییس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: برای درک بهتر تعداد تلفات ناشی از تصادفات این نکته را ذکر می کنم که متاسفانه در طی این چهارساعتی که جلسه علنی امروز برگزار می شود ۷ نفر از هموطنان ما جان خود را به دلیل تصادفات جاده ای از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: کشته شدن ۱۶ هزار نفر در سال به معنای این است که در ازای هر صد هزار نفر جمعیت، سالانه ۲۰ نفر کشته می شود که این رقم در امریکا حدود 10 نفر و در ترکیه حدود هشت نفر است البته در اغلب کشورهای اروپایی این رقم به حدود دو تا شش نفر می‌رسد اما نکته قابل تامل این است که بیش از ۳۰ درصد تلفات جاده‌ای مربوط به شهرهاست.

نصراصفهانی با اعلام اینکه ایران در بروز حوادث رانندگی و تعداد تلفات حاصل از این حوادث در دنیا جزو کشورهای با نرخ بسیار بالا محسوب می شود، گفت: بر اساس آخرین آمار پزشکی قانونی کشور، از سال ۷۹ تا ۸۸، ۲۳۵ هزار و ۵۰ نفر  در اثر تصادفات جاده ای، جان خود را از دست داده اند و علاوه بر آن، آمار منتشر شده توسط «WHO» نشان می دهد، ایران جزو کشورهای منطقه قرمز خطرناک در رانندگی جاده ای  بوده و همچنان جزو پنج کشور اول دارای جاده های مرگبار، توصیف شده است.

وی افزود: نرخ تصادفات در ایران بیشتر از نرخ متوسط جهانی است این در حالی است که کیلومتر طی شده وسایل نقلیه در کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر از ایران بوده اما نکته قابل تأمل دیگر هزینه بالای تصادفات است لذا در صورت ادامه روند موجود و عدم انجام فعالیت‌های پیشگیرانه، طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، تصادفات رانندگی به پنجمین عامل مرگ و میر تا سال ۲۰۳۰ در جهان تبدیل خواهد شد و متوسط رشد جهانی تلفات رانندگی از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۶۸ درصد خواهد رسید که این میزان برای کشورهای در حال توسعه به مراتب بیشتر است.

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: در استان اصفهان بر اساس گزارش پزشک قانونی در سال ۱۳۹۵، تعداد تلفات ناشی از تصادفات ۱۰۲۰ نفر بوده است که از این تعداد ۳۸۱ نفر مربوط به تلفات ناشی از تصادفات شهری بوده و مابقی نیز مربوط به تلفات تصادفات جاده های بین شهری و روستایی است، همچنین کل مصدومان استان اصفهان در سال ۱۳۹۵ بر اساس این گزارش، ۲۴ هزار و ۶۹۷نفر بوده است.

وی اضافه کرد: در شهر اصفهان نیز علی رغم کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات طی یک دهه اخیر، بر اساس گزارش دریافت شده از معاونت حمل ونقل، در سال ۱۳۹۵ تعداد این تلفات در معابر شهر اصفهان ۱۶۸ نفر گزارش شده است.

نصراصفهانی تاکید کرد: نکته قابل توجه در این خصوص، سهم بالای عابرین پیاده و راکبان موتورسیکلت است که در سال ۱۳۹۵ بیش از ۸۰ درصد متوفیان را عابرین پیاده و راکبان موتورسیکلت تشکیل داده به طوری که عابرین ۳۵ درصد و راکبان موتور سیکلت ۴۶ درصد را به خود اختصاص داده اند. این اطلاعات ضرورت تمرکز همه مسئولان شهری به خصوص معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان و پلیس راهور را بر این دسته از استفاده کنندگان شبکه حمل ونقل شهری را می رساند.

وی افزود: از معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری اصفهان به عنوان مسئول این موضوع انتظار می رود تا باهمکاری پلیس راهور اقدامات مناسبی را در راستای کاهش تلفات ناشی از تصادفات انجام و اقدامات انجام گرفته در این خصوص را به صورت فصلی به شورای شهر ارائه کنند.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر همین اساس تعیین چشم انداز صفر و برنامه‌ریزی و زمانبندی مناسب برای رسیدن به آن، کاهش و کنترل سرعت در معابر شهری به خصوص معابری که بیشتر نقش دسترسی دارند، اولویت‌دهی به رویکرد سیستم ایمن، حفاظت از همه کاربران راه، به خصوص برای کاربران آسیب پذیر مانند عابران پیاده، افراد جوان و پیر، دوچرخه سواران وموتورسوران ضروری به نظر می رسد.

نقاط حادثه خیز اصفهان با روش‌های علمی شناسایی شود

وی ادامه داد: علاوه بر آن باید معابر شهر اصفهان به سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک و نظارت تصویری تجهیز و عبورعابرین از معابر شهری به خصوص در محل گذر عابرین ایمن شده و نقاط حادثه خیز شهر اصفهان با استفاده از طریق روش‌های علمی موجود شناسایی شوند.

نصر اصفهانی از ضرورت کاهش سرعت مجاز در اتوبان‌ها و معابر بزرگراهی شهری خبرداد و گفت: کنترل شدیدتری باید در خصوص پوشیدن کلاه ایمنی برای موتورسواران و اجباری کردن آن انجام و پوشش گیاهی در تقاطع‌ها و محل عبور عابرین با توجه به دستورالعمل ها نیز اصلاح شده و  شبکه معابر شهری به علایم ایمنی و هشدار دهنده تجیهز شوند و مسئولان مرتبط راهکارهایی درخصوص آرام سازی ترافیک در خیابان‌های فرعی و خیابان‌های مسکونی نیز ارائه دهند.

وی اضافه کرد: ضروری است معاونت فرهنگی و اجتماعی نسبت به تهیه و نصب تصاویر فرماندهان شهید ومشاهیر اصفهان برای ایام نوروز در بزرگراه‌ها و مکان های پرتردد اقدام کند، معاونت حمل و نقل وترافیک نیز در مکان هایی که برنامه های فرهنگی و تفریحی برای مسافران نوروزی اجرا می‌شود نسبت به آموزش و هشدارهای لازم در خصوص ضرورت مباحث ایمنی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی با استفاده از کارشناسان این حوزه اقدام کند.

سرویس بهداشتی مساجد در نوروز در اختیار مسافران قرار گیرد

عضو شواری اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان هم با هیئت امنای مساجدی که در مرکز شهر ودر مسیر تردد مسافران است وارد مذاکره شده و به  گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که در این ایام سرویس‌های بهداشتی این مساجد از صبح تا شب به صورت تمام وقت در اختیار مسافران نوروزی قرار گیرد.

وی ادامه داد: از معاونت ورزشی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز به خاطر برنامه‌ریزی و در اختیار قراردادن فضاهای ورزشی در نوبت صبح با حداقل هزینه در اختیار دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم سپاسگزارم و امیدوارم مدیریت بهینه منابع شهرداری در دستور کار تمامی بخش‌ها قرار گیرد.

کد خبر 339278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.