توزیع 27 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی به شهرداری ها

حجت اله غلامی، مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: نگاه و رویکرد در تهیه طرح های تفصیلی مسئله محور و توجه به زیرساخت ها و پتانسیل های گردشگری در شهرهاست.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان با حضورمدیرکل راه وشهرسازی استان، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای و نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای استان با موضوع بررسی و رفع مسائل حوزه راه وشهرسازی در شهرستانها در محل اداره کل راه وشهرسازی برگزار شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در ابتدا با ابراز امیدواری از رفع مشکلات عدیده شهرها و شهرداریها و به حداقل رسیدن این مشکلات در این جلسه و اعلام آمادگی در تشکیل دائمی جلسات این شورا در محل راه و شهرسازی گفت: امید است در جایگاهی که هستیم بتوانیم مشکلات عدیده شهرها وشهرداری ها را برنامه ریزی و به حداقل ممکن برسانیم.

طرح جامع 100 شهر اصفهان تهیه شده است

حجت الله غلامی، باتوجه به تهیه طرح های جامع شهرهای استان اظهار داشت: از 107 شهر استان طرح جامع نزدیک به 100 شهر تهیه شده که مابقی شهرها نیز تا سه ماهه اول سال 97 تهیه خواهد شد و طبق برنامه ریزی انجام شده، بحث تهیه طرح های تفصیلی نیز با انعقاد قراردادهای مشترک با شهرداری ها و شوراهای شهر و مشاورین منعقد و تهیه خواهند شد که در بحث انتخاب مشاور در صورت امکان از انتخاب مشاورین غیر بومی پرهیز خواهد شد.

وی ادامه افزود: نگاه و رویکرد ما در تهیه طرح های تفصیلی نگاه مسئله محور است و در داخل شهرها معضلات بررسی و راهکارهای لازم در راستای نهایی کردن طرح های تفصیلی ارائه می شود و این طرح ها تحت هیچ شرایطی بدون کسب نظر شهرداری و شورای شهر به شورای عالی ارسال نمی گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان توجه به زیرساختهای گردشگری درتهیه طرح های تفصیلی را مهم دانست و گفت: باید پتانسیل گردشگری شهرها و نقاط خاص صنعت توریستی آن شناسایی و در تهیه طرح های تفصیلی مشخص گردد و در این راستا نباید از زیرساخت های گردشگری غافل شد.

غلامی به توجه شهرداری ها به احداث مجتمع های تجاری به جای ایجاد تجاری های خطی اشاره داشت و خاطر نشان ساخت: شوراهای شهر باید در بحث برنامه ریزی شهرها دخالت کنند و به جای ایجاد واحدهای تجاری خطی در شهرها از احداث مجتمع های تجاری بهره برند چرا که تنها با برنامه ریزی های بلند مدت می توان در ارتقای کیفیت زندگی مردم نقش ایفا نمود.

وی در خصوص همیاری و کمک به شهرداری ها اظهار داشت: 27 میلیارد و 500 میلیون تومان اسناد خزانه اسلامی در قالب تخفیف عوارضات صدور پروانه بین شهرها توزیع شده که بسیار کمک حال شهرداری ها بوده و در بحث تحویل سایت های مسکن مهر به شهرداری ها نیز با تحویل قیر رایگان، یارانه نقدی و پلاک های معوض با سخاوتمندی عمل شده تا کمکی به شهرداری شود. غلامی ابراز امیدواری کرد تا با درخواست 17 میلیارد تومانی که شده بتوان برای خدمات روبنایی مسکن مهر نیز اقدامی شایسته انجام دهیم.

راهی جز مدیریت واحد شهری وجود ندارد

همچنین عبداله کیانی، رییس شورای اسلامی استان گفت: شهرها در تضاد بین منافع دستگاههای متولی و نبود هماهنگی و اعتماد تکه پاره شده و راهی جز مدیریت واحد شهری برای رفع این مشکل وجود ندارد و لازم است تا مسئولیت واضح و شفاف باشد و متولی و متصدی انجام امور مشخص شود.

وی عمده مشکلات شهرداری ها را عدم توان در تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: شهرداری ها امروزه با کمبود درآمد پایدار مواجه هستند و رکود ساخت وساز نیز عاملی مهمی در این زمینه به شمار می رود. 

کیانی راه برون رفت از مشکلات شهری را اعتماد به مردم و شوراها عنوان کرد و گفت: شهرداری ها از واگذاری امور به مردم نهراسند چرا که مسیر توسعه شهرها و کشورها از این مسیر می گذرد و اعتماد به مردم وشوراها و تامین مالی شهرداری ها می تواند مهمترین راه برون رفت از مشکلات شهری باشد.

کد خبر 339276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.