مداخلات بی‌جا زحمات زیادی را به باد داد/پرونده سلامت، محور هفته سلامت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انتقاد از دخالت غیرمسئولانه برخی در لغو ممنوعیت عرضه قلیان گفت: مردم نگران جوانان خود هستند و مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری صبح امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) اظهار کرد: کارگروه امنیت غذایی در کشور به ریاست رئیس‌جمهور و ۴۰ نفر عضو  و در استان به ریاست فرماندار تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات کارگروه امنیت غذایی خوب است اما با آنچه باید باشد فاصله زیادی دارد افزود: این برنامه‌ها در شأن مردم نیست و اغلب تصمیم‌گیری‌های کارگروه ناظر به ۷۵ درصد مسائل سلامت است که در اختیار دیگر دستگاه‌ها است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه همدلی و همکاری دستگاه‌ها نقطه قوت این جلسات است، گفت: در سال۹۵ تعداد ۱۶۹جلسه کارگروه امنیت غذایی در شهرستان‌ها برگزارشد که تعداد ۱۵۵۹ مصوبه، خروجی جلسات بوده است و از این تعداد، ۱۳۵۰ مصوبه معادل ۷۳ درصد آن‌ها به نتیجه رسیده است.

وی افزود: ممنوعیت عرضه قلیان یکی از اقدامات خوب این کارگروه بود که نظرات و مداخلات غیرمسئولانۀ برخی، با آزادسازی قلیان و لغو قانون ممنوعیت، زحمات افراد زیادی را بی‌نتیجه کرد.

حیدری با بیان اینکه مبارزه با سالک، پیوست سلامت برای طرح‌های بزرگ، برنامه آلودگی هوا و مدیریت همه‌جانبه سلامت از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۹۶ بوده است که با توجه به طرح تحول سلامت برنامه‌ریزی شده است، گفت: در نقشه جامع سلامت ۵ بیماری مهم دارای بار بیماری بالا ازجمله حوادث، بیماری‌های قلب عروق  شامل فشارخون، دیابت و ناراحتی‌های قلبی و تنفسی، بیماری‌های  روانی، مادر و کودک و سرطان،   با برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ۱۵ ساله درنظرگرفته شده و نقش هر دستگاه در آن معین و برنامه‌ریزی‌شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: سند ملی بیماری غیر واگیر، سند ملی تغذیه و سند ملی گاز رادون از  وزارت بهداشت ابلاغ‌شده و در دست اجراست.

وی رسیدگی به وضعیت کیفی آب آشامیدنی در شهرستان‌ها را یکی از برنامه‌ها دانست و گفت: محصولات کشاورزی سبزیجات، میوه‌جات و کیفیت آن‌ها و افزایش استانداردها یکی از دغدغه‌های کارگروه امنیت غذایی است که برای این منظور برنامه‌هایی در میدان‌های میوه و تره‌بار اجرا می‌شود، هم‌چنین رسیدگی به گوشت مصرفی مردم، از تغذیۀ دام تا کشتار و توزیع آن موردبررسی قرار گرفته است.

حیدری با بیان این‌که بار بیماری‌های قلبی عروق بالا است، تصریح کرد: در کشوری که مسائل مختلف بهداشتی مشکلات زیادی را موجب شده، گفته می‌شود مشکل قلیان اهمیت ندارد، همچنین مسئله دیگر مطرح‌شده امکان زیرزمینی شدن مصرف قلیان است که در این زمینه مسائل فرهنگ باید موردتوجه قرار گیرد و دستگاه‌های مربوطه باید پاسخ دهند که چه کرده‌اند و از ۸ هزار نقطه گردشگری اصفهان چه استفاده‌ای کرده‌ایم.

وی با انتقاد جدی از ورود افراد غیرمسئول در لغو ممنوعیت عرضه قلیان تأکید کرد: اگر  مشکل زیرزمینی شدن چایخانه‌ها برای منتقدان مطرح است، چرا چای‌خانه‌های روزمینی‌ هرروز بیشتر می‌شوند! تعداد۶۱ مرکز در اصفهان پروانه کسب دریافت کرده اند اما  تعداد یکصدچایخانه در حال فعالیت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بستر و امکانات زیادی برای ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت و هوشمند سازی اطلاعات در راستای اجرای طرح جامع نظام سلامت فراهم شد اما مردم مراجعه نکردند و این به دلیل فرهنگ اشتباه در مراجعه بی‌مورد به متخصصین است.

حیدری با بیان اینکه حدود هزار و ۱۰۰ مرکز بهداشتی در استان مجهز به آی تی شده است، افزود: مردم باید مراجعه کنند تا پرونده سلامت تشکیل شود و به کمک سیستم هوشمند و تشکیل پرونده الکترونیکی، چکاب کامل می‌شوند و تشکیل این پرونده باعث هدایت بهتر بیماران می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق  تحقیق انجام‌شده  در انگلستان اجرای برنامه خود مراقبتی در انگلستان باعث کاهش ۹۰ درصدی مراجعه به متخصصین شد، ادامه داد: طرح نظام جامع سلامت، هزینه‌های بی‌مورد خانواده‌ها، دولت و بیمه‌ها را کاهش می‌دهد و در نظر داریم "پروند سلامت" را محور هفته سلامت در سال آینده قرار دهیم.

حیدری با اشاره به وضعیت مناسب بهداشت استخرها گفت: در این زمینه به دنبال وضعیت بهتر هستیم؛ هم‌چنین با توجه به این‌که دشمن‌ بر روی مسائل اقتصادی تمرکز کرده تا با زمین‌گیر کردن توسعه کشور امید، نشاط، همدلی و باور به توان داخلی را از بین ببرد در حوزه ارتقای سلامت روان نیز باید به‌صورت جدی وارد عمل شد.

کد خبر 339260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.