عربستان به دنبال ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه یمن است

یک کارشناس و تحلیگر مسائل سیاسی گفت: ولیعهد عربستان می کوشد با سفر به انگلیس و آمریکا، ائتلافی غربی- عربی را شکل دهد تا بتواند یمن را تحت فشار قرار داده و بعد از ۳ سال ناکامی، پیروزهای کوچکی را در این کشور کسب کند.

پیمان جبلی در رابطه سفر ولیعهد عربستان به انگلیس و پس از آن آمریکا به خبرنگار ایمنا گفت: استقبال ملکه انگلیس از ولیعهد عربستان تا حد زیادی قابل درک است. زیرا انگلیس بعد از افتادن در چاله برگزیت و پس از آن که نتوانست برای ادامه مسیر خروج از اتحادیه اروپا تصمیم گیری کند، دچار مشکلات حاد تجاری با دیگر کشورهای اروپایی شده است.

وی افزود: در نتیجه انگلستان در مقطع فعلی به شدت به منابع مالی نیاز دارد و نگاه ترزامی نخست وزیر انگلیس نیز بیشتر به دلارهای نفتی عربستان است؛ ترزامی به دلیل اشتباهات زیادی که در عرصه سیاست برگزیت و سیاست های داخلی مرتکب شده، حال تلاش می کند با جذب منابع مالی جدید تا حدی این اشتباهات را برطرف کند.

 معاون برون مرزی صداوسیما تأکید کرد: با وجودی که عربستان جنگ سه سه ساله ای را به مردم یمن تحمیل کرده و در حال رقم زدن یک فاجعه انسانی در این کشور است، عمده تسلیحاتی که در این جنگ استفاده می کند سلاح های آمریکایی و انگلیسی است؛ چرا که انگلستان به پول این سلاح ها نیاز دارد و برای تأمین این نیازها ناچار است همه اصول اخلاقی و انسانی را زیر پا بگذارد. 

این کارشناس و تحلیگر مسائل سیاسی گفت: بن سلمان ولیعهد عربستان نیز که نخستین سفر خارجی خود بعد از انجام تغییرات ساختاری در حاکمیت عربستان را آغاز کرده است، اهداف متعددی را از سفر با اروپا و آمریکا دنبال می کند؛ در واقع بن سلمان در حال ایجاد یک ائتلاف غربی برای حمایت از  پادشاهی خود در آینده است تا بتواند پایه های حکومت خود را بر اساس آن استوار کند. 

وی افزود: نکته دیگر اینکه با گذشت سه سال جنگ یمن، عربستان هیچ نتیجه ملموسی از این جنگ نگرفته است و به خاطر ادامه آن تحت فشار قرار دارد؛ از این رو می کوشد با ایجاد یک ائتلاف غربی- عربی یمن را تحت فشار قرار دهد. قطعنامه‌ای هم که انگلیس در ارباط با یمن در هفته های گذشته در شورای امنیت مطرح کرد و البته با وتوی روسیه ناکام ماند،  در همین راستا قابل ارزیابی است.

جبلی تصریح کرد: در واقع انگلستان و عربستان سعودی به عنوان دو کشور پادشاهی که بیشترین جنایتها را با کمک یکدیگر در یمن رقم زده اند، حال به دنبال آن هستند که این جنگ بی نتیجه را به گونه‌ایی آبرومند خاتمه دهند.

عربستان خود را روی خط شکستهای راهبردی می بیند

 معاون برون مرزی صداوسیما خاطر نشان کرد: در ارتباط با آمریکا هم باید گفت سفر بن سلمان به این کشور دلایل قابل درکی دارد؛ چرا که بعد از سفر سال گذشته ترامپ به عربستان و شرکت وی در اجلاس ریاض،  مقامات سعودی دلارهای نفتی خود را سخاوتمندانه در خدمت آمریکا قرار می دهند تا بتوانند با کمک آنها از باتلاق خاورمیانه و یمن بیرون بیایند.

وی افزود: عربستان در همه حوزه‌های درگیری منطقه‌ایی از جمله عراق، سوریه، بحرین و یمن دچار شکست‌های سنگین شده و جایگاه منطقه‌ای آن در حال افول است؛ تنها جایی که عربستان همچنان بواسطه زور و قدرت حضور دارد همان یمن است که آنهم بعد از سه سال هیچ دستاوردی برای این کشور نداشته است؛ بنابراین بن سلمان تلاش می کند تا با بذل و بخشش‌های مالی حمایت ترامپ را علیه محور مقاومت و ایران جلب کند.

جبلی تصریح کرد: تحلیل راهبردی عربستان این است که ایران بر روی خط پیروزی راهبردی در منطقه قرار گرفته و عربستان روی خط شکست‌های راهبردی است و بنابراین به دنبال آن است که از طریق آمریکا و حمایت های ترامپ فشارهای بیشتری را بر ایران  و محور مقاومت وارد کند تا بتواند حداقل پیروزی را در منطقه برای خود رقم بزند.

این کارشناس و تحلیگر مسائل سیاسی گفت: برای مقابله با سیاست‌های تحریمی ایالات متحده که به بهانه برجام، نفوذ منطقه‌ایی و برنامه موشکی ایران به دنبال افزایش فشارها بر ایران است، تنها گزینه راهبردی، موثر و موفق «تقویت اقتدار منطقه ایی و افزایش نفوذ جبهه مقاومت» است؛ هر چه ایران در منطقه دست بالاتری داشته باشد می تواند حقوق خود را از موضع قوی تری مطالبه کرده و در مقابل تحریمهای ظالمانه آمریکا ایستادگی کند. 

جبلی تأکید کرد: بنابراین راه برخورد با سیاستهای آمریکا و همپیمانان منطقه‌ایی آن یعنی عربستان سعودی  و اسرائیل، مبتنی بر تقویت راهبردی حضور جمهوری اسلامی در منطقه است تا به جای اینکه طرف های مقابل را به این نتیجه غلط برسانیم که می توانند در عرصه داخل برای ایران چالش آفرینی کنند، همچنان با آنها  در جبهه های اصلی درگیری در غرب آسیا مقابله کنیم؛ البته نه مقابله نظامی بلکه به معنی حضور راهبردی و تقویت محور مقاومت.

کد خبر 339187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.