رشد ۵ درصدی صادرات غیر نفتی در ۱۱ ماهه ۹۶

گمرک ایران به تازگی گزارشی از وضعیت تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه امسال منتشر کرده است که نشان می دهد صادرات غیرنفتی کشورمان در این مدت با رشد ۴.۹۶ درصدی همراه بوده است و به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، افزایش صادرات غیرنفتی یک شاخص خوب برای اقتصاد تعریف می‌شود. کارشناسان معتقدند این شاخص نشان می‌دهد که سیاست‌های تجاری مناسبی برای صادرات در کشور انتخاب شده است. فرود عسگری«رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران» با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماهه امسال، این روند را ادامه دار دانست و در گفت و گو با یک خبرگزاری بیان کرد: به دلیل اینکه صادرات در دو ماه اخیر رشد مثبت داشته، پیش بینی می‌شود شاهد رشد ۶ درصدی باشیم.

بر اساس اعلام گمرک، صادرات کالاهای ایرانی به چین در ۱۱ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۱۱.۲۹ درصد افزایش یافته و همچنین صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و ترکیه به ترتیب ۴۱.۸ درصد و ۳۰.۷۱ درصد رشد داشت. این در شرایطی است که صادرات به امارات متحده عربی ۱۴.۹ درصد افت داشت.

بر اساس این گزارش در مدت زمان یاد شده تشریفات گمرکی ۱۵۱ میلیون و ۸۹۲ هزار تن کالا در گمرکات کشور به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۳۳ میلیون و ۹۳۳ هزار تن سهم واردات و ۱۱۷ میلیون و ۹۵۹ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۱ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

میعانات گازی در صدر جدول صادراتی ایران

ترکیب نقش‌آفرینان اصلی صادرات در یازده ماه منتهی به بهمن نشان می دهد در این مدت به ترتیب میعانات گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده ۲ میلیارد و ۵۰۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار، متانول به ارزش یک میلیارد و ۷۷ میلیون دلار و روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار صادر شده است. سهم سایر کالاها ۲۱ میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

چین در صدر جدول واردکنندگان کالا از ایران

چین، امارات، عراق، ترکیه و کره‌جنوبی مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران در ۱۱ ماه منتهی به بهمن هستند. چین همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین خریدار کالاهای ایرانی حفظ کرده است به طوری که در ۱۱ ماهه امسال حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور به ۸ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار رسیده است. پس از چین امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۸۶۲ میلیون دلار، عراق با ۵ میلیارد و ۵۷۸ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۸۷۴ میلیون دلار جمهوری کره با ۳ میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار قرار دارند.

کد خبر 339180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.