مشاهده نخستین سن غلات گندم در روستای سرآسیاب بادرود

نطنز- مدیر جهاد کشاورزی نطنز گفت: نخستین ریزش سن مادر غلات مزارع گندم در روستای سر آسیاب بادرود مشاهده شد.

عبدالرضا مهدی بادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز  اظهار کرد: با پایش‌های مستمری که توسط اکیپ کارشناسی شبکه مراقبت سن گندم در سطح شهرستان طی روز های گذشته انجام شد، سن مادرگندم در مزارع روستای سرآسیاب بخش بادرود مشاهده شده است.

 وی افزود: کشاورزان ضمن همکاری با کارشناسان مربوطه در زمان مناسب مبارزه که توسط واحد حفظ نباتات مدیریت و مرکز جهاد کشاورزی بادرود اعلام می شود، نسبت به سم پاشی به موقع اقدام کرده تا از سن زدگی محصول گندم و جو جلو گیری شود.

به گزارش ایمنا، سن غلات از مهمترین آفت گندم و جو است. این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی(خسارت کیفی) می شود. نحوه فعالیت سن مادری در کوه و زیر بوته های گون، درمنه و زرشک وحشی است که از اواسط اسفندماه با گرم شدن هوا به صورت دسته جمعی به مزارع گندم حمله می کند در این زمان بوته‌های گندم که در مرحله پنجه زدن یا ساقه رفتن است، مورد تغذیه سن قرار گرفته، به طوری که برگ و جوانه مرکزی مولد خوشه از بین می رود.

سن های مادری پس از تغذیه کافی جفت گیری کرده و تخم‌های خود را به صورت دو دسته هفت تایی روی برگ‌ها می گذارند، پوره‌های خارج شده از تخم به روی خوشه های گندم رفته و از دانه های شیری گندم تغذیه می کنند و باعث چروکیدگی دانه ها می شوند،

سطح زیر کشت گندم و جو در سطح شهرستان نطنز در سال جاری ۱۱۰۰ هکتار است که پیش بینی می شود حدود ۱۸۰۰ تن گندم و حدود ۲۵۰۰ تن جو برداشت خواهد شد.

کد خبر 339097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.