افق ۱۴۰۰ دلگرم کننده است

مدیرعامل سازمان هنری رسانه‌ای اوج گفت: دولت‌ها حوزۀ فرهنگ و هنر را به حال خود رها کرده‌اند و چه خوب که رها کرده‌اند و یک جا را دست نخورده، باقی گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان محمدحسنی، مدیر عامل سازمان هنری رسانه ای اوج، در اختتامیۀ چهارمین دوره از جشنوارۀ «بهشت در قاب تصویر» که در کتابخانۀ مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: خوشحال و خوش‌ وقتم که در جمع با صفا و بهشتی شما حضور دارم تا یکی دو خبر خوب به هم بدهیم، چون به طور معمول جلساتی که اصحاب فرهنگ و هنر در آن دور هم جمع می شوند یا به ارائۀ آمارهای مسئولان می‌گذرد و یا به ناله کردن برخی از اصحاب خسته و بی انگیزۀ فرهنگ و هنر. به این ترتیب همیشه فضا تلخ می‌شود اما دوست دارم در این فرصت، از اتفاقات خوبی که در شرف رخ دادن است با شما صحبت کنم.

وی سپس با گلایه از وضعیت فرهنگ و هنر کشور ادامه داد: همانطور که می‌دانید آب و هوای فرهنگ و هنر کشور خوب نیست و بیماری‌ها و ویروس‌های مختلفی به جان آن افتاده و مبتلا است. در این آب و هوای خراب، جریان خودجوش، مستعد و جوان و کاربلدی سربرآورده که افق آیندۀ روشنی را پیش روی ما قرار داده است.

سیر حرکت هنر انقلابی در دولت‌های مختلف

محمدحسنی سیر حرکت هنر انقلاب را تشریح کرد و گفت: موضوع فرهنگ و هنر هیچ وقت اولویت هیچ یک از دولت ها نبوده است. اوج شکوفایی فرهنگ و هنر ما در دهۀ ۶۰ بود که هنر انقلاب توانست نفسی بکشد و رشد کند. بسیاری از اساتید ما در رشته‌های مختلف هنری، کسانی هستند که در دهۀ ۶۰ سال‌های جوانی خود را طی می‌کردند و دولت دفاع مقدس که رئیس جمهور آن مقام معظم رهبری بودند از همۀ دولت ها بیشتر به حوزۀ فرهنگ و هنر اهتمام داشتند. به دلیل حرارت جنگ و فاصله نگرفتن از پیروزی هم آثار متعدد و متهوری در این دوره تولید شد.

وی افزود: در دهۀ ۷۰ که دهۀ سازندگی بود، اولویت به سنگ و سیمان و آهن و چوب تغییر یافت و طبیعتا کشور ما پس از جنگ به این عمران و آبادانی نیاز داشت ولی به هر حال فرهنگ و هنر اولویت نبود. پس از آن و در دورۀ اصلاحات، اولویت با توسعۀ سیاسی قرار گرفت و از آنجا که یکی از الزامات توسعۀ سیاسی حضور پر رنگ مطبوعات است، از این جا به بعد دوستان مسلمان انقلابی ما آرام آرام احساس کردند که باید حرکت کنند و در دوره‌ای که معروف به دورۀ روزنامه‌های زنجیره‌ای بود این فعالان فرهنگ و هنر، روزنامه‌نگار شدند.

مدیر عامل سازمان هنری رسانه ای اوج با بر شمردن مطبوعاتی که در دورۀ اصلاحات توسط نیروهای انقلابی اداره می‌شد، گفت: در آن دوران مجلات متعددی منتشر شد از جمله «نیستان» سید مهدی شجاعی، «صبح» مهدی نصیری، «موعود» شفیعی سروستانی، «جبهه و شلمچه» مسعود ده نمکی و خیلی‌های دیگر در آن زمان قلم‌زن شدند و مجله، هفته نامه، ماه نامه و فصل نامه منتشر کردند.

وی ادامه داد: در دورۀ احمدی نژاد باز هم ترجیح بر سنگ، سیمان، آهن و چوب شد و روح مردم در اولویت قرار نگرفت تا اینکه سال ۱۳۸۸ فرا رسید. در این سال دوستان ما دیدند وقتی که موبایل ها قطع می‌شود و امکان ارتباط گرفتن فراهم نیست؛ رسانۀ بیگانه می‌تواند میدان‌داری کند.

محمدحسنی با اشاره به ورود نیروهای فرهنگی انقلابی به عرصۀ تولید فیلم‌های مستند گفت: درست در همین نقطه بود که نیروهای انقلابی متوجه شدند نباید منتظر دولت‌ها بمانند چرا که دولت‌ها حوزه فرهنگ و هنر را به حال خود رها کرده‌اند و چه خوب که رها کرده‌اند و یک جا را دست نخورده برای تاختن بچه های انقلاب باقی گذاشته‌اند. از سال ۱۳۸۸ به این سو که دولت دیگری بر سر کار است و پنج سال از عمر تفکر آن می‌گذرد، باز هم اولویت، فرهنگ و هنر انقلاب و روح و فکر مردم نیست اما به جرات می توانم بگویم که امروز بچه‌های انقلاب میدان‌دار تولید آثار مستند شده‌اند.

وی افزود: همین دوستان ما در حوزۀ کاریکاتور، جشنواره‌ای را برگزار کردند که هنرمندانی از ۶۰ کشور مختلف در آن حضور داشتند. پرتیراژترین کتاب‌های حال حاضر، کتاب‌های دفاع مقدس و جنگ است و پرفروش‌ترین فیلم های تاریخ سینما، غیر از این فیلم طنز اخیر، همه فیلم‌های مربوط به حوزۀ جنگ و انقلاب بوده است. نتیجه می‌گیریم که اگر کار هنری پرتکنیک، سنجیده، پخته و چکش خورده انجام بدهیم مردم آن را در آغوش می‌گیرند.

ملت‌ها تشنۀ تولیدات فرهنگی ایرانی هستند

مدیر عامل سازمان هنری رسانه ای اوج، پدیدۀ پیاده‌روی اربعین را نعمت دانست و گفت: ظهور پدیده‌ای مثل اربعین محل اکسیژن گرفتن بچه های انقلاب شده است. در دورۀ اصلاحات، راهیان نور، تشییع شهدا و دعای ندبه محل دم و بازدم این نیروها بود اما در این دوره خدا لطف کرد و در حال و هوای آخرالزمانی، اربعین را در سفرۀ بچه‌های انقلاب گذاشت.

وی ادامه داد: این مسئله نیروهای ما را قوی و دلگرم کرده است چرا که می‌روند و می‌بینند که ملت‌ها تشنۀ محصولات فرهنگی بچه‌های ایرانی هستند. قصۀ داعش هم تهدیدی بود که به فرصتی برای نیروهای انقلاب بدل شد و ملت‌های منطقه را هشیار کرد. از همین منظر بود که فیلم «به وقت شام» شکل گرفت و با همین انگیزه سریال «پایتخت» که امسال عید شاهد آن خواهید بود با قضیۀ داعش شوخی کرده است.

محمدحسنی با برشمردن دیگر فرصت‌هایی که از قبل تهدید داعش برای نیروهای انقلابی ایجاد شده گفت: خیلی از مستندسازان ما در این سال‌ها پای خود را از ایران بیرون گذاشتند و سوریه‌ای که اجازه نمی داد کشور دیگری از بیرون بیاید و در آن کار فرهنگی انجام دهد اکنون خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های آن پر از آثار هنری بچه‌های هنرمند ما است.

وی افق ۱۴۰۰ را روشن دانست و اظهار کرد: به حول و قوۀ الهی همین مسیر و همین حرکت رو به جلو که گروه‌ها و موسسات هنری انقلابی دارند افق ۱۴۰۰ را دلگرم کننده کرده است. در دورۀ اصلاحات و سازندگی بچه‌های ما در اوج محرومیت و بدون پشتیبانی، غریبانه با دست خالی کار می کردند و هیچ چیز نداشتند، مثل همین عزیزانی که امروز در این جشنواره حضور دارند اما چون تنها بوده‌اند به آن ها سخت گذشته و امروز تعداد کسانی که در این میدان حاضرند بی‌شمار است و از خارج کشور نیز کسانی به کمک آمده‌اند.

مدیر عامل سازمان رسانه ای اوج، اصفهان را یکی از شهرهای مهم این عرصه برشمرد و گفت: قلب تپندۀ هنر انقلاب دینی و مذهبی شهر اصفهان است و خیلی از آثار از این استان به دیگر مکان‌ها پمپاژ می‌شود. در حوزۀ گرافیک امروز نشستی داشتیم و مسئول آن می‌گفت که بیشترین سفارش آنان از خارج استان است و حتی به کشورهای روسیه، آمریکای لاتین و کشورهای عربی منطقه نیز ارسال اثر دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که این گردش مالی و تبادل فرهنگی در سال آینده به بهترین شکل رقم بخورد. 

تصویب بودجۀ فیلم‌های فاخر 

همچنین احمد سالک، نمایندۀ اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز با دیدن جوان‌ها یاد دوران جوانی خودم افتادم که در چند نمایش بازی می‌کردم. یکی از آن‌ها نمایش سعید بن جبیر بود. خدا به من توفیق داد و فیلمنامه هم نوشتم و با وجود حسادت‌های برخی از افراد، بالاخره با مصیبت توانستیم در آن خفقان حکومت پهلوی لعنتی، نقش یک مبارز جدی و ماجرای شقی‌ترین آدم‌های عالم را روی صحنه ببریم.

وی افزود: این نمایش در حضور شهید هاشمی نژاد، آقای طبسی و جمعی از علمای مشهد اجرا شد و با اردوهایی که از سراسر استان به دیدن کار ما می‌آمدند حدود ۲۰۰۰ نفر تماشاگر داشتیم. من در این نمایش در نقش سعید بن جبیر بودم و جواد قدیری که اکنون جزو منافقین است و در دامن اسرائیل، آن روزها در همین نمایش، نقش حجاج بن یوسف را بازی می‌کرد. 

سالک از تصویب بودجه‌ای برای فیلم های فاخر در کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد و گفت: با وجود گله‌هایی که می‌شود این بودجۀ اعتباری تصویب شده و همان طور که آقای محمدحسنی گفتند از دولت ها ببُرید. مقام معظم رهبری بر توجه به فعالان خودجوش فرهنگی مردمی و جوانان مومن انقلابی تاکید کردند و این سیاق حرکت ما است.

همچنین مصطفی حیدری، رئیس دفتر تخصصی سینما و عضو هیأت داوران این جشنواره گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه داد و گفت: اولین دوره از جشنوارۀ «بهشت در قاب تصویر» در سال ۹۳ برگزار شد و قرار نبود که آن را به صورت رقابتی برگزار کنیم. قرار ما در اصل شناسایی توان کسانی بود که در مراکز فرهنگی و هیئت های مذهبی فعال هستند.

حیدری ضمن تشکر از همۀ کسانی که در برپایی این جشنواره همکاری کرده بودند، ادامه داد: تعداد ۲۱۴ اثر در سال جاری به دبیرخانۀ جشنواره رسید. از ۷ استان کشور نیز آثاری ارسال شده بود که جدا شد و دیگر آثار مورد ارزیابی قرار گرفت. شهرستان ها هم امسال حضور پررنگ تری در این جشنواره داشتند.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف چهارمین دوره از جشنوارۀ «بهشت در قاب تصویر» جوایز خود را از دست مجتبی شیروانیان مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان، محمد قطبی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، سید علیرضا خاتون آبادی، مشاور شهردار اصفهان در امور هیئت‌های مذهبی و مساجد و محمدرضا شیخ‌بهایی، دبیر چهارمین جشنوارۀ «بهشت در قاب تصویر» دریافت کردند.

کد خبر 339057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.