لودریان با مقاومت شدید مقام‌های ایران مواجه شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه دوشنبه با وعده مذاکرات سخت درباره برنامه موشکی ایران به تهران سفر کرد، اما با واکنش سرد و مقاومت شدید مقامات تهران مواجه شد.

به گزارش ایمنا، خبرگزاری آمریکایی در گزارش خود با اشاره به این گفته وزیر امور خارجه ایران در دیدار با لودریان که «فروش تسلیحات غربی، خاورمیانه را به انبار باروت تبدیل کرده است»، نوشت: لودریان همچنین در این دیدار با مقاومت شدید «محمد جواد ظریف» همتای ایرانیش مواجه شد.

آسوشتیدپرس افزود: سفر یک روزه لودریان، از اولین دیدارش با مقامی که لباس نظامی بر تن داشت(شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی)، از چالش وی در دیدار از تهران همزمان با تلاش برای حفظ توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با قدرتهای غربی خبر می داد.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه گفت: سیاست اروپا در امتیازدهی به آمریکا برای باقی نگه داشتن این کشور در برجام نادرست و به معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا است.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود افزود: هر چند مقام های ارشد فرانسوی از جمله «امانوئل مکرون» رییس جمهور این کشور از برنامه موشکی ایران انتقاد کرده اند، شرکت های فرانسوی از جمله شرکت بزرگ نفتی توتال، شرکت خودروسازی رنو و شرکت سازنده هواپیما، ایرباس به دنبال توافق هسته ای، با خوش بینی وارد بازار ایران شده اند، اقدامی که اعمال هر گونه تحریم احتمالی را دشوار کرده است. 

طبق گزارش یک خبرگزاری ایرانی، ظریف به نقش فرانسه در تسلیح «صدام حسین» دیکتاتور عراق در جریان جنگ خونین هشت ساله بین عراق و ایران در دهه ۱۹۸۰ (۱۳۶۰) اشاره کرد.  وی گفت: آمریکا و دیگر کشورها که با فروش سلاح منطقه ما را به انبار باروت تبدیل کرده اند، باید اقدامات خود را متوقف کنند.

ایران تاکید دارد که برنامه موشکی بالستیک این کشور فقط اهداف تدافعی را دنبال می کند و اتهامات آمریکا و فرانسه درباره تامین فناوری موشکی شورشیان حوثی (انصارالله) در یمن را که موشک بالستیکی را به خاک عربستان شلیک کردند، رد می کند. ظریف در این زمینه گفت: ایران یاد گرفته که به قدرت بازدادندگی خود متکی باشد. 

لودریان همچنین با «حسن روحانی» رییس جمهور ایران دیدار کرد. دفتر ریاست جمهوری فرانسه هنوز بیانیه ای را درباره مذاکرات چند ساعته آنها منتشر نکرده است. 

وزیر امور خارجه فرانسه هفته پیش در یک کنفرانس خبری با حضور«سرگئی لاوروف» همتای روس خود گفت: توان و موضع موشک بالستیک ایران «برای ما بسیار نگران کننده» است. داشتن چنین ابزارهایی با توجه به بُرد آنها فقط در خدمت اهداف تدافعی نیست.

این واکنش ها با اظهارات (سرتیپ پاسدار) «سید مسعود جزایری» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ادامه یافت. وی گفت تهران فقط زمانی موشک هایش را کنار می گذارد که غرب دست از سلاح های هسته ای اش بکشد. جزایری روز دوشنبه گفت «توان تدافعی کشور بی وقفه ادامه می یابد و بیگانگان حق ورود به این حوزه را ندارند.

براساس این گزارش،‌هنوز معلوم نیست که مذاکرات لودریان در ایران چه تاثیری خواهد داشت، بویژه این که روزنامه های این کشور روز دوشنبه با عناوینی همچون «مهمان گستاخ» و «پیشخدمت پاریسی ترامپ» از وی استقبال کردند.

لودریان همچنین در این دیدار همچنین نمایشگاه «لور در تهران» را در موزه ملی ایران افتتاح کرد.

کد خبر 338969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.