لزوم برقراری خط هواپیمایی مستقیم بین ایران و بوسنی

شهردار موستار گفت: اصفهان و موستار از سوی یونسکو به عنوان شهرهای تاریخی معرفی شده اند، بنابراین امید است همکاری هایی در زمینه حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری شهردار اصفهان و شهردار موستار بعدازظهر امروز ( سه شنبه) در تالار شورا برگزار شد.

«لیوبو بشلیج» در این نشست ضمن ابراز خرسندی از دیدن شهر اصفهان و اماکن دیدنی آن اظهار کرد: در این فرصت از ابنیه و آثار تاریخی اصفهان دیدن و با قدمت و پیشینیه شهر آشنا شدیم.

وی با بیان اینکه لازم است از ایران به عنوان کشور دوست تشکر کنم، افزود: بوسنی و هرزگوین و موستار یک دوره سختی را به دلیل جنگ پشت سر گذاشته است، در این دوره جمهوری اسلامی ایران کمک و مساعدت خوبی به این کشور داشت.

وی با بیان اینکه اصفهان و موستار به شهر پل های تاریخی معروف هستند، اظهار امیدواری کرد: پل ارتباطی جدیدی بین اصفهان و موستار ایجاد شود که در این راستا تفاهم نامه ای بین این دو شهر در زمینه روابط فرهنگی، اقتصادی و گردشگری به امضا رسید.

شهردار موستار با اشاره به ضرورت تبادل دانشجو بین دو شهر  گفت: در این سفر پنج روزه به اصفهان از مراکز و سازمان های مختلف در شهر اصفهان از جمله مرکز پایش هوای اصفهان و مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بازدید کردم.

لیبو بشلیچ  به اعزام گروه هنری اصفهان به موستار با  حمایت سفارت ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بر اساس این توافقات گروه هنری موستار نیز به اصفهان سفر خواهند کرد.

وی دو شهر اصفهان و موستار را دارای قدمت تاریخی و فرهنگی خواند و اظهارکرد: این دو شهر از سوی یونسکو به عنوان شهرهای تاریخی معرفی شده اند، بنابراین امید است همکاری هایی در زمینه حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی داشته باشیم.

شهردار موستار ادامه داد: روابط دوستانه دو کشور ایران و بوسنی و هرزگوین از گذشته تاکنون روشن بوده و قدمت طولانی داشته است، از این رو در این سفر درخت دوستی شهرهای اصفهان و موستار کاشته شد، همچنین در نظر داریم با حضور یک هیئت اصفهانی به موستار درختی نیز به نام این شهر در موستار کاشته شود.

 وی پیام  دوستی و مهر شهروندان موستاری را به اصفهانی ها رساند و گفت: اصفهان و موستار وجه مشترک زیادی در زمینه پل های تاریخی دارند، البته ساختار پل های اصفهان بسیار متفاوت تر از پل تاریخی موستار است، این پل ها نشانه افتخار و پیشنیه هر دو شهر است.

شهردار موستار در مورد استفاده از ظرفیت های علمی موستار و اصفهان گفت: شهر موستار با ۱۱۵ هزار نفر جمعیت دارای دو دانشگاه دولتی  و یک دانشگاه خصوصی است، بنابراین باید با توجه به ظرفیت های موجود همکاری های دانشگاهی بین این دو شهر برقرار شود.

وی در خصوص تبادل دانشجو بین دو شهر گفت: اساتید دانشگاه موستار به زبان انگلیسی تدریس می کنند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد، البته در نظر داریم دانشجویان موستاری را برای یادگیری زبان فارسی ترغیب کنیم.

لیبو بشلیچ همچنین در مورد توریسم سلامت  گفت: در شهر موستار شهرک سلامت همانند اصفهان نداریم، اما در شهرهای دیگر بوسنی این گونه مراکز وجود دارد، بنابراین می توانیم شهروندان موستار را به استفاده از این مجموعه بهداشتی تشویق کنیم.

وی در خصوص نامگذاری یکی از معابر به نام اصفهان در موستار و عقد خواهر خواندگی اصفهان و موستار خاطرنشان کرد: این قرارداد باید در شورای شهر موستار نیز مورد بررسی قرار گیرد که امیدواریم بعد از انتخابات شورای شهر بررسی شود.

وی با بیان اینکه شهر موستار با کشورهای هم جوار خود از جمله شهرهای کرواسی، سروستان، آلمان، مجارستان، دانمارک، ایتالیا، آنتالیا عقد خواهر خواندگی دارد، گفت: شهر موستار تجربه بسیار غنی نسبت به موضوع خواهرخواندگی دارد، اما اینکه شهردار چه کسی است و چه نگرشی به این موضوع دارد بسیار مهم است.

شهردار موستار اضافه کرد: با شهرهای خواهرخوانده روابط و مبادلات تجاری و اقتصادی، فرهنگی و هنری و علمی داریم، نتایج قراردادهای خواهرخواندگی مثبت است اما حجم آن به افرادی که در رأس شهرداری قرار می‌گیرند، بستگی دارد.

لیبو بشلیچ با تاکید بر اینکه موانعی برای توسعه گردشگری بین دو شهر اصفهان و موستار وجود ندارد، گفت: از آن جایی که بوسنی خواستار پیوستن به اتحادیه اروپایی است و این اتحادیه نیز قوانین و مقررات خاصی برای صدور ویزا دارد، ممکن است این موضوع برای دو کشور ایران و بوسنی مشکل‌ساز شود، بنابراین با مسئولان بوسنی برای تسهیل این امر به ویژه برای تجار و شهروندان ایرانی مذاکره خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به فاصله طولانی بین دو کشور ایران و بوستی باید خط هواپیمایی مستقیم بین دو کشور برقرار شود تا بتوانیم در زمینه جذب گردشگر بیشتر فعالیت کنیم.

شهردار موستار از برگزاری نمایشگاه گردشگری در اصفهان در سال آینده سخن به میان آورد و گفت: به طور حتم فعالان گردشگری موستار در این نمایشگاه حضور خواهند یافت تا موارد جذب گردشگر را رصد کنیم، در واقع انتظار داریم با ورود و مشارکت در نمایشگاه زمینه تبادل گردشگر مشخص و معین شود.

کد خبر 338936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.