افت ۴۰ درصدی بارش‌های کشور نسبت به سال گذشته

با نزدیک شدن به نیمه اسفند ماه، همچنان با افت ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم. روندی که ادامه آن کشت بهاره سال آینده را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت نیرو (پاون)، به‌رغم بارندگی‌های نسبتا مناسب اسفندماه در برخی از مناطق کشور، بررسی اطلاعات روزانه بارش ها حکایت از آن دارد که میزان بارندگی کشور از ابتدای سال آبی تاکنون (ابتدای مهرماه) تا صبح یکشنبه به ۸۸.۷ میلیمتر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد و این افت بارش‌ها در مقایسه با میانگین متوسط ۴۹ ساله نیز از مرز منفی ۴۳ درصد عبور کرده است.

در این بین از میان شش حوضه آبریز اصلی کشور (دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق، قره‌قوم) حوضه آبریز مرزی شرق شامل مناطقی از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان با کاهش ۸۲ درصدی بارش‌ها شرایط بحرانی‌تری را در میان سایر مناطق یاد شده تجربه می‌کند.

در این حوضه آبریز استان سیستان و بلوچستان همچنان با ۱۹ میلیمتر بارش ماه‌های متوالی است که کم بارش‌ترین منطقه را در میان ۳۱ استان کشور به نام خود ثبت کرده است.

این استان واقع در جنوب شرقی کشور با کاهش ۷۶ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته در فقر شدید منابع آبی حاصل از بارندگی به سر می‌برد و ذخایر آبی منطقه به ویژه مخازن سدهای استان را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. البته نباید از این موضوع غافل شد که نه تنها سیستان و بلوچستان بلکه ۲۴ استان دیگر کشور از جمله کرمان، اصفهان، خراسان‌جنوبی، فارس و یزد هم همچنان با کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته روبرو هستند.

در این بین حوضه آبریز دریای خزر با رشد شش درصدی بارش‌ها در شرایط به مراتب مناسب‌تری به سر می‌برد، ۲۲۸ میلیمتر بارندگی این منطقه از ابتدای سال آبی تاکنون موجب شده تا در میان پنج استان پربارش کشور نام سه استان این حوضه آبریز به چشم بخورد. گیلان با ۵۰۰ میلیمتر، مازندران با ۳۴۵  میلیمتر و گلستان با ۲۷۱ میلیمتر بارندگی جزو مناطقی است که در نوار شمالی کشور شاهد نزولات جوی مناسب‌تری هستند.

تنها در این بین بهبود بارندگی‌های چند هفته اخیر حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رهاسازی آب سدها موجب شده تا افزایش ۳۹ درصدی بارش‌های این حوضه نسبت به سال گذشته، هر چند که اندک ولی قدری از نگرانی‌ها برای این دریاچه حیاتی کشور بکاهد چرا که روند بی‌سابقه کاهش بارش‌ها از ابتدای سال آبی همراه با افزایش مصرف به ویژه در بخش کشاورزی در این منطقه موجب شده بود تا تراز سطح آب، وسعت و حجم آب موجود در دریاچه نسبت به سال گذشته روند کاهشی به خود بگیرد.

از طرفی روند نزولی بارش‌های کشور موجب شده که روان آب‌ها و به طبع آن سدهای کشور نیز تحت تاثیر آن قرار بگیرند. به طوری که بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حاکی از آن است که از ابتدای مهرماه تا نهم اسفندماه ورودی آب به سدهای کشور ۳۱ درصد، خروجی سدها ۱۸ درصد و حجم کل آب ذخیره شده در مخازن این سازه‌ها ۱۴ درصد کاهش داشته است و ادامه این روند و افت بی‌سابقه بارش‌ها کشت بهاره سال آینده را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

البته براساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی تا انتهای اسفندماه به دلیل بارش‌های پیش رو کاهش ۴۰ درصدی فعلی بارندگی‌های کشور به منفی ۲۰ درصد خواهد رسید که در صورت تحقق پیش‌بینی میاد شده این امیدواری وجود دارد که وضعیت بارش‌ها و منابع آبی کشور قدری بهبود پیدا کند.

کد خبر 338803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.