۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
همتی برای امنیت چهارشنبه آخر

مدیران شهری بر برگزاری برنامه‌ای شاد در شب "چهارشنبه سوری" و تامین ایمنی شهر تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه "تبادل نظر پیرامون جلوگیری از حوادث چهارشنبه سوری" شامگاه گذشته با حضور اعضای شورای شهر، مدیران شهری و استانی برگزار شد.

حیدر قاسمی، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در این جلسه گفت: جلساتی که برای جلوگیری از حوادث چهارشنبه سوری برگزار می‌شود، بیشتر به جنبه ماجراجویی تا مباحث واقعی و مورد نیاز جامعه می‌پردازد.

وی افزود: در چند سال اخیر شب چهارشنبه سوری از همه شب‌های منتهی به نوروز خلوت‌تر است و این اتفاق اصلا طبیعی نیست و می‌تواند باعث بروز مسائل و مشکلات عدیده‌ای شود، بنابراین باید این موضوع از نظر اجتماعی بررسی شود.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: به جای فعالیت‌های سلبی می‌توانیم کارهای ایجابی نیز انجام دهیم، اما این‌گونه فعالیت‌ها به پیش زمینه نیاز دارد و حوزه فرهنگی شهرداری نیز می تواند کمک کند، در این فرصت کوتاه نمی‌توانیم بسیاری از مسایل را اصلاح کنیم، ولی می‌توانیم تغییراتی برای جهت دهی موضوع داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخی از شهروندان تمایل دارند در جمع خانوادگی باشند و برخی دیگر نیز تمایل دارند در مکان‌های شاد شهری حضور داشته باشند، گفت: باید فضایی با نشاط در شهر ایجاد کنیم، که در این راستا آمادگی داریم مکان‌هایی برای نورافشانی ایجاد کنیم تا جوانان به سمت آسیب ها حرکت نکنند.

 قاسمی ادامه داد: برای فرهنگسازی "روز چهارشنبه سوری" قرار نیست که بنری با عکس دست سوخته برای شهروندان به نمایش بگذاریم تا آنان را بترسانیم، باید به سمت ایجاد نشاط و شادابی در بین شهروندان حرکت کنیم.

برگزاری جشن چهارشنبه سوری در چندین نقطه شهر

مجید عرفان‌منش، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اظهارکرد: در سال گذشته برای چهارشنبه سوری در ناژوان برنامه ویژه‌ای برای خانواده‌ها اجرا شد، اما برخی افراد بدون هیچ قانونی برای این نوع برنامه‌ها ممانعت ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر ساله برای چهارشنبه سوری تدابیر لازم اتخاذ و فضاهای شهری برای جلوگیری از حوادث پاکسازی می‌شود، افزود: باید مکان‌هایی برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و ایجاد شادابی و نشاط در بین شهروندان در سطح شهر تعیین شود.

 عرفان منش پیشنهاد داد: به مناسبت روز "چهارشنبه سوری" حتی سه شب متوالی برنامه‌های شاد برگزار شود و سازمان آتش نشانی بهتر است چندین غرفه محصولات آتش‌ساز سالم راه اندازی کند.

 استقرار ماموران آتش‌نشانی در سطح شهر

بهزاد بزرگزاد، مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به بررسی های انجام شده برخی از شهروندان در روز چهارشنبه سوری به خارج از شهر حرکت و این مراسم باستانی را در باغ ها برگزار می‌کنند.

وی افزود: بیشترین حادثه‌ای که در این روز رخ می‌دهد به دلیل درست کردن ترقه در منازل است، با توجه به این موضوع هشدارهای خاص به رنگ فروش‌ها داده شده است تا از در اختیار گذاشتن مواد آتش زا به جوانان و نوجوانان به صورت جدی خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه انفجار ترقه‌ از بزرگترین آفت‌ها است و متاسفانه برخی از افراد به دلیل درست کردن این مواد خطرناک دچار آسیب‌های ناگواری شده‌اند، گفت: در سال گذشته ۸۸ حریق و حادثه در شب چهارشنبه سوری رخ داده است.

بزرگزاد با بیان اینکه در سال گذشته با نیروی انتظامی تعاملات خوبی برقرار شد به همین دلیل سال آرامی داشتیم، ادامه داد: اگر برخورد چکشی انجام دهیم، بازخورد خوبی از سوی مردم دریافت نمی‌کنیم، بر این اساس در سال گذشته در زمین های بایری آتش ایجاد شده بود و گستردگی این آتش آسیبی به منازل و یا درخت‌های اطراف  وارد نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه گشت موتورسوارها و خودروهای آتش‌نشانی در چهارشنبه سوری در سطح شهر مستقر می‌شوند، اظهار کرد: تردد نیروهای آتش‌نشانی در روز "چهارشنبه سوری" بیشتر می‌شود تا در صورت بروز هرگونه حادثه سریع تر اقدامات لازم انجام شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه اقدامات سازمان برای پیشگیری از حوادث از ۲۰ روز گذشته آغاز شده است، ادامه داد: برای اینکه در سال‌جاری کمترین اتفاقات رخ دهد، برای آموزش در مدارس اعلام آمادگی کردیم.

بزرگزاد اظهارکرد: سازمان آتش نشانی سیاسی نیست و در مقابل مردم ایستادگی نمی‌کند، بلکه به شهروندان خدمات ایمنی ارائه می‌دهد تا مشکلی برای آنان به وجود نیاید.

امنیت شهر بسیار اهمیت دارد

همچنین ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در این مراسم گفت: امنیت شهر، نشاط و سلامت شهروندان بسیار اهمیت دارد، بنابراین اگر رفتار شهروندان را تحلیل کنیم، متوجه می‌شویم که آنان در چهارشنبه سوری علاقه دارند تا در جمع‌های خانوادگی خود این مراسم را برگزار کنند و انتظار مراسم‌های رسمی را ندارند.

وی افزود: لازم نیست برنامه های چهارشنبه سوری به صورت رسمی برگزار شود و مردم به این عادت رسیده اند که در یک فضای غیررسمی مراسم خود را برگزار کنند.

تلفات چهارشنبه سوری کاهش یافته است

علیرضا قاسمی، رییس  اداره  اورژانس پیش  بیمارستانی  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: نسبت به سال‌های گذشته تلفات روز چهارشنبه سوری به صورت چشمگیری کاهش یافته است و سال گذشته تنها در اصفهان و قزوین دو نفر در رابطه با این مراسم جان خود را از دست دادند.

آماده باش بیمارستان‌ها در شب "چهارشنبه سوری"

همچنین غفور راستین، رییس اورژانس اصفهان در این جلسه اظهار کرد: همه دستگاه‌های اجرایی به دنبال این هستند تا اقداماتی برای تخلیه هیجانات مردم و پیشگیری از حوادث شب "چهارشنبه سوری" انجام شود، بنابراین باید مکانی در بیرون از شهر با حضور اورژانس، نیروهای آتش نشانی برای برپایی این جشن باستانی انتخاب شود تا در صورت بروز حادثه سریع اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه علی‌رغم تصمیم‌ها و تمهیداتی که برای چهارشنبه آخرین سال در نظر گرفته می‌شود به طور متوسط، هر ساله ۵۰ تا ۱۰۰ مصدوم در استان وجود دارد، افزود: در سال گذشته ۱۱۳ نفر مصدوم شدند که بیش از ۸۰ درصد آنان به بیمارستان مراجعه و به صورت سرپایی درمان و ۱۵ نفر با آمبولانس به بیمارستان اعزام شدند.

رییس اورژانس اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۴، حدود ۴۸ مصدوم در چهارشنبه سوری داشته‌ایم و متاسفانه سال ۹۵ این آمار افزایش یافته بود، گفت: سال گذشته به دلیل پرتاب نارنجک داخل خودرو پژو پارس، یک نفر خان خود را از دست داد.

راستین با بیان اینکه در سال گذشته ۴۹ نفر از مصدومان بانوانی بودند که مواد محترقه همراه خود نداشته، اما به دلیل پرتاب ترقه مصدوم شدند، گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها و فرهنگسازی‌های لازم برای جلوگیری از پرتاب ترقه در مجتمع‌های مسکونی خیابان‌ها و ... انجام شود و صدا و سیما باید برای فرهنگسازی آستین همت بالا بزند و عواقب ناگوار استفاده از مواد آتش ساز را در معرض دید جوانان و نوجوانان قرار دهد.

وی ادامه داد: آمادگی لازم برای اعزام آمبولانس‌ها در هر نقطه ای که تجمع مردمی و یا فضایی که برای چهارشنبه سوری انتخاب می‌شود داریم و بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع)، بیمارستان الزهرا، امین و کاشانی آمادگی لازم برای ارائه خدمات به مصدومان را دارند، برای خدمات بیشتر به حادثه دیدگان از  ۲۴ ساعت قبل از چهارشنبه سوری رزیدنت های چشم در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) حضور می‌یابند تا اگر فردی از ناحیه چشم آسیب دید، اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس اورژانس اصفهان عنوان کرد: متاسفانه متناسب با نیاز شهر آمبولانس وجود ندارد و در برخی از مناطق بیش از حد آمبولانس و در برخی از مناطق اصلا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۵۰ پایگاه اورژانس در سطح شهر وجود دارد و ظرف شش ماه گذشته ۱۰ پایگاه دیگر به آن اضافه شده است، ادامه داد:  سال گذشته ۸۰  دستگاه آمبولانس با بهترین کیفیت به ناوگان اورژانس اصفهان اضافه شد اما متاسفانه موتورهای آمبولانس از رده خارج هستند.

گروه سنی ۱۶ تا ۲۳ سال در معرض خطر هستند

حمید ترک زاده، رییس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد در شب چهارشنبه سوری اقدامات ناشایستی همچون پرتاب ترقه به سمت دیوار، ماشین ها و تابلوهای شهری، دانش آموزان و زنان و ... انجام می‌دهند که می‌تواند خطرات جدی برای شهروندان به وجود آورد.

وی  با بیان اینکه مواد محترقه عوارض ناشی همچون قطع عضو، سوختگی و عفونت‌های ناشی از سوختگی، ناراحتی پوستی و بیماری‌های ریوی ایجاد می‌کند، عنوان کرد: مواد محترقه باعث خسارت‌های مالی، هزینه درمان سنگین، اتلاف وقت عمومی و خسارت‌های نامحسوسی مانند ایجاد رعب وحشت، بروز شوک های شدید و ... به دنبال دارد.

ترک زاد با بیان اینکه طبق آمارها بیشترین گروه آسیب دیده در حوادث چهارشنبه سوری گروه سنی ۱۶ تا ۲۳ سال و گروه سنی هشت تا ۱۵ سال است، گفت: انفجار تنها ۲۵۰ گرم مواد ساخت ترقه می‌تواند یک آپارتمان را ویران کند و شیشه‌های ساختمان‌های مجاور را تا شعاع ۲۵۰ متر بشکند.

رییس مرکز بهداشت شماره یک ادامه داد: در صورت سوختگی باید لباس مصدوم را که مربوط به عضو سوخته بدن مصدوم است، خارج کرد، اما اگر لباس به ناحیه سوختگی چسبیده است به هیچ عنوان نباید جدا شود و ساعت، گردنبند، دستبند، کمربند و کفش مصدوم نیز باید خارج و ناحیه سوخته را با آب سرد شستشو داد.

ترک زاده اضافه کرد: در صورتی که چشم و یا پلک فرد آسیب دیده باشد از مالیدن چشم ها و پلک ها خودداری و در اولین فرصت به اورژانس پزشکی مراجعه شود.

رییس مرکز بهداشت شماره یک با بیان اینکه در سال گذشته اقداماتی بسیاری برای پیشگیری از حوادث انجام شد، اظهار کرد: نصب پوسترهای اطلاع رسانی در ۳۰ نقطه شهر با همکاری شورای شهر و شهرداری، برگزاری مسابقه نقاشی مخصوص چهارشنبه سوری در مدارس منطقه و آموزش تمامی پرسنل مراکز خدمات سلامت جامعه در سال گذشته انجام شد.

کد خبر 338797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.