شهرداری اصفهان ۵۰ میلیارد ریال برای توسعه گردشگری در سال ۹۷ اختصاص داد

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای اولین بار یک ردیف ۵۰ میلیارد ریالی برای توسعه گردشگری در بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان پیش بینی و تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در جلسه علنی امروز ( یکشنبه) شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: «اصفهان، نصف جهان» عنوان و نشانی از موزه-شهرِ اصفهان است که در زمانی دیر برای شهرمان انتخاب و ماندگار شد، اما باید پرسید چرا این عنوان پرطُمطراق و بزرگ انتخاب شده است؟ آیا نمی توانستند توصیفی کوچک تر و با مسئولیتی کمتر برای این شهر برگزینند.

وی با تاکید بر اینکه بعید است نیاکانمان، بدون آگاهی از مسئولیتی که دستِ کم در مهمان نوازی برایشان ایجاد می کرده، اقدام به چنین نشان سازی کرده باشند، اضافه کرد: قدمت مهمان نوازی در تاریخ بشریت به دیرپایی تمدن است و در اصفهان نیز به گواه تاریخ، به تاریخ شناخته شده از اصفهان بر می گردد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مگر جز این بوده که کاروانسراها برای آرامش و آسایش مهمانان ساخته شده و متولیان شهر، برای رفاه مهمانانشان هر آنچه نیاز بود تدارک می دیدند، تصریح کرد: بازار، مسجد، حمام، اتاق، اسطبل و هر آنچه که کاروانیان مهمان نیاز داشتند برایشان در یک جا مهیا شده و به این صورت مهمان نوازی در کنار شهری که زیبایی اش مسحور کننده بوده و معنای درستین پیدا کرده و اصفهان شهری با خاطره برای هر مهمانی است که به آن وارد شده و در آن پرسه زده است.

وی ادامه داد: آیا اصفهان کنونی نیز شرایط کافی و متناسب با نیاز در شانِ گردشگران را دارد، با کمی جستجو متوجه خواهیم شد با سطح مطلوب و رضایت بخش که برازنده نصف جهان است، فاصله بسیاری داریم.

ملت ادامه داد:  اصفهان با دارا بودن سه اثر جهانی ثبت شده در یونسکو و صدها اثر ملی ثبت شده، انواع جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی و ۵ جاذبه طبیعی و قرار گرفتن در مرکز کشور و همچنین فعالیت بیش از ۴۰ هزار نفر در ۱۹۹ رشته صنایع دستی و کسب عناوین ارزشمند شهر خلاق صنایع دستی و شهر جهانی صنایع دستی چشم انداز روشنی برای توسعه گردشگری اصفهان است که ظرفیت قابل توجهی برای جلب توریست دارد و شهر خلاق صنایع دستی یکی از عناوینی است که چشم انداز روشنی برای توسعه گردشگری و صنایع دستی پیش رویمان قرار می دهد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در این ایام گردشگری همچون بسیاری از پدیده های اجتماعی و اقتصادی دستخوش مدیریت های جزیره ای شده و مدیریت های متعدد استان و شهر و ناهماهنگی های درون سازمانی شهرداری و فعالیت های موازی موجب شده که توسعه سریع، هدفمند و پایدار در این حوزه مختل شود.

این عضو شورا گفت: کمیسیون اقتصادی، گردشگری و حقوقی شورای شهر برای رسیدن به شرایط مطلوب، در ماه های گذشته طی برنامه هایی با آسیب شناسی وضعیت موجود، درصدد طراحی و اجرایی شیوه ای است که اهداف دستیابی به شهر با توسعه متوازن و پایدار را محقق می کند.

وی با تاکید بر اینکه در وهله نخست، توجه به تامین حقوق و منافع مشترک ذینفعانِ صنعت گردشگری اعم از دولت، مردم، فعالانِ صنعت، شهرداری و گردشگران به عنوان یک اصل مهم و اصولی، باید مورد توجه در هر برنامه ریزی و عملکردی قرار بگیرد، اضافه کرد: گردشگری، "صنعت چتری" است که هر نفع و ضرری، به هر بخشی از آن وارد بشود بر سایر بخش ها هم تاثیر خواهد گذاشت.

ملت تصریح کرد: اصفهان نه تنها متعلق به شهروندانش، بلکه به همه مردم ایران تعلق دارد و برنامه ریزی برای آن باید فرا استانی و ملی عمل کرد زیرا بر این باور هستیم که توسعه گردشگری به عنوان نقطه تمرکزِ توسعه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و شهری است.

وی ادامه داد: چشم انداز شورای اسلامی شهر در اصفهان، ایجاد و تقویت ظرفیت و گونه های دیگر گردشگری در کنارِ گردشگری فرهنگی است تا ظرفیت پذیرش گردشگر در تمام ماه ها و فصول سال ایجاد شود، مواردی همچون گردشگری سالمندان، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری نوستالژیک، گردشگری صنعتی و گردشگری نیاکان شناسی باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: با توجه به نقش مهمی که شهرداری به عنوان نهاد متولیِ اصلی در زیر ساخت های گردشگری دارد، برای ارتقای وضعیت شهر و درخشش بیشتر آن، نیازمند ایجاد احساس وظیفه شهروندان در قبال موضوع گردشگری، همسویی تمامی نهادهای شهرداری واندیشه های خلاقانه تری هستیم.

وی افزود: برای نیل به هدف مذکور، کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن دعوت از تمام مسئولان نهادهای موثر و مسئول در حوزه گردشگری در شهرداری و بررسی وضعیت موجود سازمان های تحت مدیریت ایشان به بررسی فعالیت های صورت گرفته در زمینه اسناد توسعه گردشگری اصفهان که تاکنون انجام شده پرداخته و همچنین تاکنون جلسات متعددی با حضور ذینفعان اصلی گردشگری و کارشناسان برجسته برگزار کرده، همچنین نیاز است که برای گذران اوقات فراغت گردشگری در ساعات پایانی روز تدبیری اندیشیده شود که موجب افزایش طول مدت ماندگاری گردشگر و نهایتا افزایش درآمد شهر و شهروندان از حضور گردشگران شود.

ملت با اشاره به مباحث اولویت دار گردشگری، گفت: به روز نبودن اسناد، مطالعات و طرح های گردشگری استان و شهر می طلبد هر چه سریعتر اسناد و طرح های جامع توسعه گردشگری، بازاریابی استراتژیک و برند شهری اصفهان تدوین شود، سندهایی که بتواند پاسخگوی سئوالاتی باشد که توسعه پایدار این کهن شهر را رقم بزند.

وی اظهار کرد: در این راستا درصدد بهره مندی از دانش و تجربه شرکت ها و متخصصان داخلی و خارجی برای تدوین سند مذکور هستیم و امیدواریم در سال آینده این سند طراحی، تدوین و نهایی شود تا بتوانیم با اهداف و راهبردهایی مشخص و پروژه محور، مسیر توسعه پایدار را برای شهر اصفهان رقم بزنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: عدم همسویی نهادهای متولی گردشگری در شهرداری، نبود برنامه راهبردی و عملیاتی و در نتیجه لزوم تشکیل ستاد هماهنگی گردشگری شهرداری برای یکسان سازی و هدفمند کردن برنامه های اجرایی شهرداری و نبود شورای عالی گردشگری که سازماندهی، برنامه ریزی، هدایت و کنترل منابع در حوزه گردشگری را با هدف کلی دستیابی به اهداف آن را به انجام برساند، از اولویت ها در راستای توسعه گردشگری است.

وی تصریح کرد: نبود تعریف مشخص از زیرساخت های گردشگری و نیازهای مورد نیاز گردشگران در سطح شهر، عدم وجود اداره متولی گردشگری یا معاونت گردشگری که متولی اصلی و هماهنگ کننده در مجموعه شهرداری باشد و در بخش جذب گردشگران جدید و استفاده از ظرفیت هایی مثل خواهر خواندگی اصفهان با شهر های خواهر خوانده و ایجاد گونه ها و مقاصد جدید که فصل های کم گردشگر را به گردشگری بالا تبدیل کند، رکود و حتی توقف مشاهده می شود نیز از دیگر اولویت های این حوزه است.

ملت با اشاره به نبودِ ردیف اعتباری و بودجه ای مشخص در زمینه گردشگری ادامه داد: خوشبختانه برای اولین بار یک ردیف ۵۰ میلیارد ریالی توسط کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان برای توسعه گردشگری در بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان پیش بینی و تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این موارد، عوامل بازدارنده در توسعه پایدار و هدفمند هستند و شورای شهر به اتفاق مسئولان شهرداری و همفکری صاحب نظران شهر در این حوزه در تلاش است گام های اساسی بردارد.

کد خبر 338793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.