عوارض آلایندگی ۴ سال پالایشگاه اصفهان وصول نشده است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عوارض آلایندگی پالایشگاه اصفهان توسط سازمان مالیاتی استان در سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ وصول نشده است، لذا خواستار رسیدگی دوباره به این موضوع و واریز این عوارض به حساب شهرداری اصفهان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر برشان صبح امروز (یکشنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: متاسفانه کماکان مشکل و بحران آب، جاری نبودن آب در زاینده رود و عدم اختصاص آب به حقابه داران شرق اصفهان به هر دلیل، عامل افزایش آلایندگی ها، خلل در روند حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز شهری، افسردگی شهروندان و کاهش توریست داخلی و خارجی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اعتبارات تخصیصی استانی خواستار رفع موانع، اولویت تخصیص و اجرایی شدن طرح های آبرسانی به منظور جلوگیری از بحران بیشتر در یک همزیستی مالی با استان‌های همجوار و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی، همت، حمایت و پیگیری تمامی شهروندان کلانشهر اصفهان هستم.

این عضو شورا گفت: با توجه به تصویب و ابلاغ بودجه سال ۱۳۹۷ اقداماتی که به صورت بالقوه در اولویت کاری شهرداری قرار گرفته در برخی موارد اجرایی شدن آن نیاز به همکاری و همراهی سازمان های دولتی و نهادهای ذیربط و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: یکی از طرح هایی که برای رفع مشکلات موجود و پیشرفت آن در کلانشهر اصفهان مورد نظر و خواست همه است، احداث حلقه ترافیکی پیرامون این شهر است که از اتصال سه پروژه کمربندی شمال شرق، کمربندی جنوب و کمربندی درچه به طول تقریبی ۷۸ کیلومتر تشکیل می‌شود.

برشان اضافه کرد: مطالعات لازم برای اجرای حلقه حفاظتی شهر انجام و مسیرهای آن در شورایعالی برنامه‌ریزی و توسعه استان و شورای‌عالی ترافیک به تصویب رسیده است، بنابراین باید هر چه سریعتر این مهم عملیاتی و در اختیار مردم شهر و استان قرار گیرد.

 وی افزود: این طرح در محدوده کلانشهر اصفهان باعث کاهش هفت درصدی زمان و افزایش پنج درصدی سرعت حرکت، کاهش بار ترافیکی در مناطق حومه و مرکزی اصفهان به خصوص در مبادی ورودی شهر و حلقه سوم ترافیکی می‌شود، همچنین مصرف سوخت وسایل نقلیه در ساعات اوج ترافیک حدود ۴.۲ درصد و میزان تولید آلاینده‌ها به میزان ۶/۱ درصد کاهش خواهد یافت.

این عضو شورای شهر اصفهان تصریح کرد: مسیر حلقه چهارم از شهرداریهای ۱۰ منطقه اصفهان، دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، درچه و شهر ابریشم عبور می‌کند و تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن آن مستلزم مشارکت شهرداری‌های واقع در محدوده مسیر، اداره کل راه و شهرسازی خارج از محدوده حریم شهرستانها، استانداری، شوراها و شهرداری‌های مورد نظر، تعامل و همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مساعدت دولت است.

برشان خاطرنشان کرد: اگر تعامل و قصوری در این امر صورت بگیرد،  مصرف سوخت، تصادفات منجر به جرح و فوت، استرس، آلاینده های زیست محیطی و صوتی و در نهایت هزینه‌های غیر قابل جبران برای دولت افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: تصور کنید اگر در دو دهه قبل طرح اجرای رینگ سوم عملیاتی نمی‌شد چه مشکلاتی بر سر ترافیک، محیط، راههای ارتباطی درون شهری و برون شهری، استرس شهروندان و ... می‌آمد؟

این عضو شورا با بیان اینکه صنایع و واحدهای آلاینده محیط زیست مکلف به پرداخت یک درصد از فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی به شهرهای مشمول آلایندگی هستند، گفت: با توجه به اینکه صنایع آلاینده در کلانشهر اصفهان و هم صنایع بزرگ مستقر در شهرستان‌های تابعه استان نیز همانند پالایشگاه، پتروشیمی و حتی صنایع بزرگی چون ذوب آهن و صنایع مستقر در منطقه صنعتی اشترجان و شهرک صنعتی جی ضمن درخواست رفع آلایندگی بر اساس استانداردهای زیست محیطی، تاثیرگذاری قطعی بر آلایندگی اصفهان دارند.

برشان ادامه داد: از شورای اسلامی شهر اصفهان درخواست می‌شود در شناسایی واحدهای کوچک آلاینده از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و اعلام آن به سازمان امور مالیاتی استان به منظور وصول عوارض آلایندگی و واریز به حساب شهرداری سرعت بخشد.

وی افزود: در خصوص واحدهای بزرگ آلاینده محیط زیست لزوم تشکیل کمیته موضوع ماده شش برنامه ششم توسعه کشور در مورد نحوه توزیع عوارض آلایندگی ضروری به نظر می رسد.

برشان گفت: عوارض آلایندگی پالایشگاه اصفهان توسط سازمان مالیاتی استان در سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ وصول نشده است، لذا خواستار رسیدگی دوباره به این موضوع و واریز این عوارض به حساب شهرداری اصفهان هستم.

وی اظهار امیدواری کرد: با عملیاتی شدن موارد اشاره شده با یک عزم و اراده ملی، تعامل و همکاری تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و اقدامات متناسب در راستای بهبود و توسعه حمل و نقل روان، شاهد محیط زیستی سالم و قابل قبول از نظر زدودن آلایندگی‌ها و ترافیکی روان در اصفهان شهر زیبای خدا باشیم.

کد خبر 338779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.