بوئینگ پول هواپیماهای ایران را به اسرائیل می دهد؟

در آمریکا یک قاضی فدرال در حکمی شرکت هواپیماسازی بوئینگ را ملزم کرده جزئیات قراردادش با ایران را در اختیار شاکیان پرونده‌ای قرار دهد که با متهم‌کردن ایران به اقدامات تروریستی، ۶۷ میلیون دلار از ایران غرامت می‌خواهند.

به گزارش ایمنا و به نقل از بی بی سی، این قاضی فدرال در آمریکا حکم داده که ارائه جزئیات قرارداد بوئینگ با ایران برای بررسی احتمال پرداخت غرامت به یک خانواده اسرائیلی، منافاتی با برجام ندارد و این شرکت هواپیماسازی باید این جزئیات را به دادگاه بدهد.

خانواده ‌لبوویچ می‌گوید ۱۵ سال پیش در بزرگ‌راهی در اسرائیل هدف حمله گروه فلسطینی «جهاد اسلامی» قرار گرفتند و در این حمله کودک هفت‌ساله‌شان نائوم کشته شد و چند عضو دیگر خانواده هم زخمی شدند.

آمریکا و اروپا، سازمان «جهاد اسلامی» را یک گروه تروریستی می‌شناسند و ادعا می کنند که در آن‌ زمان این سازمان «تحت حمایت مالی ایران» بوده است. این گروه در سال‌های اخیر و در میان کشاکش ایران و عربستان، جانب ریاض را گرفته و مورد حمایت حکومت سعودی است.

خانواده اسرائیلی که فرزندشان را از دست داده‌اند، در سال‌های اخیر پی‌گیر دریافت ۶۷ میلیون دلار غرامت از ایران بابت حمایت ادعایی از گروه جهاد اسلامی بوده‌اند. آنها روی قرارداد ایران با بوئینگ دست گذاشته‌اند به این امید که به محض پرداخت پول از ایران به این شرکت هواپیماسازی، بتوانند غرامتشان را از آن بردارند.

پیش از این نیز این دادگاه به ریاست قاضی «رابین کاستلو» در ایالت ایلینوی، از بوئینگ جزئیات قراردادش با ایران را خواسته بود، اما این شرکت ابتدا از ارائه جزئیات قرارداد خودداری کرد و گفت که این کار نه فقط اصل قرارداد را به خطر می‌اندازد، بلکه خلاف برجام است.

قاضی در این باره از دولت آمریکا استعلام کرد و آنها هم گفتند هرچند به برجام پایبندند ولی در این مساله موضع خاصی ندارند. به عبارت دیگر، دولت آمریکا مانع درخواست دادگاه از بوئینگ برای ارائه جزئیات نشد.شرکت بوئینگ هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

یک عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که دادگاه فدرال مورد اشاره در حوزه انتخابیه اوست، از فرمان قاضی کاستیلو استقبال کرده. «پیتر راسکم»، از مخالفان سرسخت برجام، با اشاره به حکم این دادگاه گفته چنین فرمانی «خطر معامله با بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان را نشان می‌دهد».

جمهوری اسلامی می‌گوید از گروه‌های مقاومت فلسطینی‌ها حمایت می‌کند، اما حمایت از تروریسم را رد می‌کند. ایران هم‌چنین می‌گوید مانع‌افکنی در مسیر معامله‌های اقتصادی یا پرهیزدادن شرکت‌ها و نهادهای مالی از معامله با ایران، نقض توافق هسته‌ای است.

به گزارش ایمنا، در پی اجرای توافق هسته‌ای، ایران قراردادی ۱۶ میلیارد دلاری با شرکت هواپیماسازی بوئینگ بست تا هشتاد هواپیما به شرکت ایران‌ایر بدهد.

کد خبر 338703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.