مردم را نا امید نکنیم؛ یأس مردم به نفع کشور و نظام نیست

سال ۱۳۹۶کشور با چالش های مختلفی در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی مواجه شد؛ به نحوی که این سال را به یکی از پرحادثه ترین سال های اخیر در حوزه مسائل داخلی و خارجی تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سالی که گذشت، با چالش هایی مانند ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی، بحران تامین آب، بیکاری، فساد سیستمی، ناامیدی درباره آینده، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، بحران ریزگردها، رکود، رونق اقتصادی، پایداری برجام، شکست داعش، بی ثباتی ارز و ... روبرو بودیم. هر یک از این  چالشها دارای چنان اهمیتی بود که به صورت جداگانه از قابلیت بررسی مبسوط و واکاوی کارشناسانه برخوردار است و می توان از نحوه مواجهه دولت ایران با این چالشها به عنوان دستاورد و یا تجربه سیاسی نام بردبرای بررسی بیشتر این چالش‌ها و تبیین اولویت های سال آینده گفت و گویی داشتیم با اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی که مشروح آن را در زیر می خوانید؛

به نظر شما مهم ترین چالش های سیاسی که جمهوری اسلامی ایران درسال ۱۳۹۶ در حوزه سیاست خارجی با آن روبرو بود کدامند؟

 مسئله بیت المقدس که از طرف ترامپ به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام شد، یکی از چالش های سیاسی مهم سال ۹۶ در عرصه بین المللی بود که برای جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران قابل تحمل نبود.

از دیگر مباحث می توان به بحران یمن اشاره کرد که نزدیک به سه سال است درگیری و جنگ در آنجا وجود دارد و کشورهای غربی با فروش تجهیزات نظامی به عربستان و امارات، مردم و زیرساخت های یمن را مورد هدف قرار می دهند و منجر به بحران‌هایی از قبیل گرسنگی، قطحی، خشکسالی و مرگ کودکان می شوند و متاسفانه جامعه جهانی تا کنون نتوانسته راه حلی برای آن بیندیشد.

با این وجود، در سال ۱۳۹۶ تحولات مثبتی نیز در جهت خواست جمهوری اسلامی ایران رقم خورد و به عنوان نمونه، در جنگ سوریه و عراق نشان دادیم که با اتحاد وهمدلی می توانیم دشمنان مشترک جهان اسلام را ناکام کنیم و در منطقه کارساز باشیم.

مهم ترین چالشهای سیاست داخلی که در سال گذشته با آن روبرو بودیم، چه بود؟

انتخابات، اشتغال و بیکاری از جمله مباحث مهم داخلی کشور بود، رییس جمهور در زمان انتخابات وعده اصلاح این دو چالش یعنی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری را دادند و در مصاحبه های بعد از آن ابراز امیدواری کرد که در سال ۹۷ این چالش ها رفع شود.

تحرکات و درگیری‌هایی که در شهرهای کشور در بستر تظاهرات و درخواست های مردمی شکل گرفته بود وباعث شد افرادی ضد انقلاب از آن سوء استفاده کنند، از دیگر چالشهای سیاسی مهم ایران در سال ۱۳۹۶ است که باید از آن درس عبرت گرفته شود. در این راستا، مسئولان باید صدای مردم را بشنوند و مطالبات و خواسته های مردم را مورد توجه قرار دهند. از سوی دیگر، جناح ها و احزاب سیاسی نیز باید اگر اختلافاتی دارند کنار بگذارند و صرفا در زمان انتخابات به آن بپردازند.

بر این اساس در فضای بعد از انتخابات لازم است احزاب و جناح های کشور برای مباحث مشترک، منافع ملی کشور و مباحث اقتصادی راهکارهای عملیاتی ارائه کنند؛چرا که مردم واقعا نیاز دارند مسئولین راه حل هایی را برای برون رفت از مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی پیدا و عملیاتی کنند.

به نظر شما سال ۱۳۹۶ دارای دستاوردها و فرصتهای مناسب سیاسی هم بود؟

بله، یکی از موضوعاتی که در سال ۹۶  باعث خوشحالی شد، رانده شدن داعش از عراق و سوریه بود؛ البته در عراق با پیروزی کامل بر داعش روبرو بودیم؛ ولی در سوریه با اینکه این گروه تروریستی دیگر آن تحرک و کارایی گذشته را ندارد، اما هنوز در بخشهای کوچکی از این کشور حضور دارد، اما در مجموع، تضعیف و شکست داعش نشان داد حضور نیروهای مستشاری ایران در سوریه و عراق و ائتلافی که جمهوری اسلامی ایران با روسیه داشته ، کمک کرده است که این بحران مهم منطقه ای هم به خوبی حل و فصل شود.

از دیگر دستاوردهای سال ۱۳۹۶ می توان به برگزاری موفقیت آمیز انتخابات شوراها و ریاست جمهوری اشاره کرد که مظهر یک دموکراسی بی نظیری در کشور ما بود و حضور دو چندان مردم در ۲۲ بهمن نسبت به دوره‌های قبل نشان داد که مردم خواهان نظام و پشتیبان انقلابشان هستند و با وجود اعتراضات و شکایاتی که از عملکرد برخی از مسئولان و نارسایی های موجود دارند، در صحنه نظام، انقلاب و منافع ملی در کنار رهبر خود و نظام ایستاده اند.

با توجه به مجموعه تحولات سال گذشته، چه مباحثی باید در سال ۱۳۹۷ در اولویت کاری مقامات کشور قرار گیرد؟

طبق فرمایش مقام معظم رهبری تعامل و ارتباط گسترده با دنیا به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا که همیشه دشمن ما بوده اند، باید در اولویت قرار بگیرد. علاوه بر ارتباط دو جانبه با سایر کشورها، باید توانمندیهای بومی و تولیدات داخلی نیز تقویت و بازاریابی گسترده تری هم برای آنها انجام شود تا بتوانیم دغدغه اشتغال جوانان را نیز کم کنیم.

در زمینه سیاسی باید یک گفت‌وگوی ملی را بین گرایشها و جناح های سیاسی در سال ۱۳۹۷ داشته باشیم؛ چراکه اگر اختلافی بین آنها باشد و یا یکدیگر را تخریب و مورد هدف قرار دهند، باعث می شود که مردم از همه این گرایش ها و جناح های سیاسی مایوس شوند و قطعا یاس و ناامیدی مردم به نفع کشور و نظام نخواهد بود. از این رو به خاطر منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی ایران، گرایش های اصلی نظام در پارلمان جمهوری اسلامی ایران و همچنین احزاب و تشکل های مدنی باید به گفت و گو در مورد منافع مشترک ملی بپردازند.

در کشورهای دیگر، احزابی که در انتخابات به رقیب می بازند، بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی از دولتی که بر روی کار است حمایت و عین حال توان مدیریتی خود را برای انتخابات بعدی بازسازی می کنند، این در حالی است که در کشور ما متاسفانه احزاب و جناح هایی که در انتخابات شکست خورده اند، رقیب پیروز را می کوبند و تخریب می کنند که این کار درستی نیست.

کد خبر 338696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.