سالهاست شعار مدیریت واحد شهری را فریاد می‌زنیم

شهردار رشت با بیان اینکه سالهاست شعار مدیریت واحد شهری را فریاد می زنیم، گفت: دولت علاقمند نیست وظایفی را به شهرداری‌ها واگذار کند، ۲۳ وظیفه شهرداری‌ها از ۱۵ سال پیش در برنامه‌های پنج ساله مطرح می‌شود، اما کوچکترین اتفاقی نمی‌افتد.

مسعود نصرتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: شهرداران کلانشهرها پیگیر هستند با راه اندازی مجمع دبیرخانه کلانشهرها از تمام ظرفیت‌ها و تجربیات بین‌المللی استفاده کنند تا با پول مردم کار آزمایشی انجام نشود، حداکثر استفاده از درآمدهای شهری صورت گیرد، هم‌افزایی بین کلانشهرها به وجود آید و نتایج آن به سایر شهرهای کشور انعکاس داده شود.

وی با بیان اینکه در شهر رشت میزان درآمدها با هزینه‌های شهرداری همخوانی ندارد، گفت: البته در اکثر شهرها میزان هزینه‌هایی که قرار است صرف زیرساخت‌ها شود، منطبق با درآمد شهرداری‌ها نیست، اما باید با تکنیک‌ها و تعمیم مالی‌های جدید شرایط را برای حیات شهرداری‌ها فراهم کرد.

شهردار رشت افزود: دوری بین شهروندان و حوزه مدیریت شهری در اکثر شهرها کمابیش وجود دارد، اطلاع رسانی‌های خوبی از طریق رسانه‌ها برای آگاه سازی شهروندان برای مشارکت در پرداخت عوارض صورت نگرفته و هنوز در اکثر شهرهای کشور شهروندان اطلاع ندارند که  مشارکت آنها در جایگاه حقوق شهروندی، کجا هزینه می‌شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که ارتباط خوب مدیریت شهری و شهروندان برقرار نشود و مشارکت آنها در امور شهر اتفاق نیفتد، اداره شهر با مشکلاتی رو به رو خواهد بود.

نصرتی ادامه داد: از زمان تشکیل شوراهای اسلامی قرار بر این بود که ارتباط مردم و دستگاه‌های اجرایی ارتقاء یابد ولی باز هم در اکثر شهرها می‌بینیم تشکیلات شورای شهر به نگاه اداری تبدیل شده و نگاه اداری فاصله زیادی با مردم دارد، البته این ناملایمات در بیشتر شهرها وجود دارد.

وی با اشاره به راهکارهای ساماندهی درآمدهای شهرداری گفت: باید از تجربیات کشورهای دیگر به صورت بومی در ایران استفاده و از تکنولوژی شهرهای برتر در سطح بین‌الملل و تجربیات آنها بهره‌مند شد، زیرا شهرداران شهرهای موفق نیز از تجربیات استفاده کردند، وقت گذاشتند، امیدوار بودند و به نتیجه هم رسیدند.

 شهردار رشت خاطرنشان کرد: در حوزه بین‌الملل ۲۴ هزار تجربه موفق همراه با راه حل‌های آنها وجود دارد، اما شهرداری‌ها هیچگاه از این تجربیات استفاده نکرده و مسیر سعی و خطا را پیش گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در لایحه مدیریت یکپارچه شهری واگذاری برخی فعالیت‌های دولتی به شهرداری طی سه دوره پنج ساله مطرح شده اما هیچگاه عملیاتی نشده است، گفت: دولت علاقمند نیست وظایفی را به شهرداری‌ها واگذار کند، ۲۳ وظیفه شهرداری‌ها از ۱۵ سال پیش در برنامه‌های پنج ساله مطرح می‌شود، اما کوچکترین اتفاقی نمی‌افتد.

نصرتی افزود: سالهاست شعار مدیریت واحد شهری را فریاد می زنیم، اما در شهرداری رشت برای رفع این موضوع، مدیریت متحد شهری را جایگزین مدیریت واحد شهری نامیدم تا با اتحاد و همدلی، نقش واحد را بین دستگاه های دولتی و شهرداری به وجود آورده و نتایج خوبی بگیریم، شاید روزی این ارتقاء فکری پیش آید و صاحب مدیریت واحد شهری شویم.

کد خبر 338654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.