عدم تحقق مدیریت واحد شهری به درآمد شهرداری‎ها لطمه می‎زند

شهردار تبریز گفت: از سال‌ها پیش تاکنون شعار مدیریت واحد شهری را در برنامه‌های شهری و قوانین مجلس سر می‌دهیم، اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده و این موضوع به درآمد شهرداری‌ها لطمه می‌زند.

ایرج شهین باهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا تامین رفاه، آسایش و رضایتمندی شهروندان برای شهرداری‌ها را بسیار مهم خواند و اظهارکرد: شهرداری‌ها در صف اول خدمت‌رسانی به مردم هستند و مجلس و دولت نیز باید از شهرداری‌ها حمایت کنند، زیرا رضایت از شهرداریها به معنای رضایت از دولت است.

وی با اشاره به مشکلات فراروی شهرداری‌ها در بخش درآمدهای پایدار، گفت: درآمد شهرداری‌ها موضوع مهمی است که چنانچه تامین نشود، عدالت شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به هر حال وقتی درآمدهای شهرداری کاهش پیدا کند، شهرداری برای اداره شهر مجبور به تراکم‌فروشی می شود و این به صلاح شهر نیست.

شهردار تبریز ادامه داد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری روز ۲۹ بهمن ماه سال ۹۶ در دیدار با مردم تبریز پرداختن به تحقق عدالت را مورد تاکید قرار دادند، با هزینه‌کرد صحیح درآمدها سعی شده مشکل نبود عدالت شهری را کمرنگ و خدمات را عادلانه توزیع کنیم.

وی افزود: در راستای تحقق این هدف مشارکت مردم بسیار مهم است، وقتی مردم به شهرداری اعتماد داشته باشند، نسبت به شهر خود نیز احساس تعلق پیدا می‌کنند.

شهین باهر با بیان اینکه در شهرداری تبریز تلاش می‌شود هزینه‌ها با درآمدها تطبیق داده شود، گفت: خدماتی که به شهروندان ارایه می‌شود بسیار بیشتر از درآمدهای پیش‌بینی شده است، البته در صورت افزایش درآمدها شهرداری قادر خواهد بود خدمات بیشتری در بخش‌های مختلف به شهروندان ارایه کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری تبریز برای استحصال درآمد با مشکلاتی رو به رو شده  است و این کاهش درآمدها  به طور حتم شهروندان را با کمبودهایی مواجه می‌کند.

شهردار تبریز با بیان اینکه با ترویج آموزش‌های شهروندی می‌توان سطح مشارکت مردم در پرداخت عوارض را افزایش داد، گفت: برای اولین بار در کشور کتاب‌های آموزش شهروندی در مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر تبریز توزیع شده و معلمان همچون سایر دروس آن را تدریس و آزمون می‌گیرند.

وی تصریح کرد: مهمترین قانونی که در راستای ساماندهی نظام درآمدی شهرداری‌ها به تصویب رسیده، قانون مالیات بر ارزش افزوده است که با سهیم شدن شهرداری‌ها در درآمد حاصل از این نوع مالیات و وضع عوارض بر حامل‌های انرژی و ... از سال ۸۷، منبع درآمد قابل اطمینانی برای شهرداری‌ها است در حالی که متأسفانه با پیش بینی‌های قانون برنامه ششم نحوه توزیع این عایدات در استان‌ها به استانداری‌ها محول شده است که خود می‌تواند عامل تبعیض و مصداق بارز عدم وجود مدیریت شهری باشد.

شهین باهر افزود: از سال‌ها پیش تاکنون شعار مدیریت واحد شهری را در برنامه‌های شهری و قوانین مجلس سر می دهیم، اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده و این موضوع به درآمد شهرداری ها لطمه می‌زند.

کد خبر 338649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.