درخشش سیارات منظومه شمسی در روزهای پایانی سال

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب گفت: در این هفته چند سیاره منظومه شمسی در آسمان می‌درخشند که برخی از آنها تنها با ابزارهای رصدی قابل مشاهده و برخی با چشم غیرمسلح نیز رویت می‌شود.

عمران مرادی در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره رویدادهای نجومی هفته دوم اسفندماه اظهار کرد: امشب دوازدهم اسفند سیاره نپتون از دید ناظرین زمینی به شکلی قرار می‌گیرد که به گویی در کنار خورشید است. به این حالت مقارنه نپتون و خورشید گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه مقارنه اجرام آسمانی با خورشید، به دلیل نور زیاد خورشید موجب بد شدن شرایط رصدی آن جرم میشود، افزود: بنابراین می‌توانیم بگوییم سیاره نپتون در این روزها قابل رصد نیست.

مرادی ادامه داد: برعکس سیاره نپتون، دو سیاره نزدیک به خورشید در غروب فردا یکشنبه سیزدهم اسفند و در افق غرب در کنار یکدیگر به زیبایی قابل رصد هستند. سیاره عطارد و سیاره زهره نیز  در غروب ۱۳ اسفند ماه و در ساعت ۱۸:۲۳ در افق غرب قابل رویت هستند که البته سیاره زهره به میزان زیادی درخشان‌تر است.

مدرس و پژوهشگر نجوم تصریح کرد: در سحرگاه پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه ساعت ۵:۰۰ سیاره زحل از دیدگاه زمینیان در کنار یک خوشه ستاره‌ای به نام خوشه M۲۵  قرار می‌گیرد که برای رصد این پدیده به ابزار رصدی نیاز است.

وی با بیان اینکه سیاره زحل نیز مانند سایر سیارات مانند یک جرم درخشان به نظر می‌رسد، تاکید کرد: اگر از دوربین یا تلسکوپ مناسب برای رصد آن استفاده شود، حلقه‌های زیبای آن نیز قابل رصد خواهد بود.

مرادی همچنین گفت: خوشه ستاره ای M۲۵ یک خوشه ستاره ای باز است. در واقع متشکل از تعداد زیادی ستارگان است که به شکل نامنظمی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این خوشه ستاره ای در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی کمان قرار گرفته است. 

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب با بیان اینکه یکی دیگر از سیارات که در این هفته در آسمان خودنمایی می کند غول منظومه شمسی، سیاره مشتری است، ادامه داد: در روز پایانی هفته سیاره مشتری از ساعت حدود ۲۳:۳۰ دقیقه از سمت افق شرق آسمان قابل رویت است. اگر از دوربین یا تلسکوپ مناسب هم برای رصد این سیاره استفاده شود، قمرهای گالیله ای این سیاره نیز قابل رویت خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین سیاره مریخ از حدود ساعت ۱:۴۱ بامداد از سمت افق شرق و به شکل یک جرم درخشان سرخ رنگ قابل رویت است.

کد خبر 338647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.