لزوم ترویج گفتمان امام خمینی به جای توصیف

مدیر موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان گفت: امام (ره) به اندازۀ کافی توصیف شده‌اند و ما امروز به دنبال توصیف ایشان نیستیم، بلکه آنچه برای ما اهمیت دارد ترویج گفتمان و اندیشۀ امام (ره) است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام عباس کمساری در آیین اهدای جوایز برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله که بعد از ظهر جمعه_ ۱۱ اسفندماه_ در نگارستان امام خمینی(ره) برگزار شد ضمن عذرخواهی از هنرمندان بابت تاخیر ایجاد شده در اهدای جوایز گفت: جشنواره ها معمولا با حمایت چند نهاد برپا می‌شود و اگر یکی از مشارکت‌کنندگان نتواند به موقع به وعدۀ خود عمل کند همۀ برنامه ها دستخوش تغییر و تاخیر می‌شود، از این بابت عذرخواهیم و با این همه خوشحالیم که به لطف خدا و با حضور و همت هنرمندان شاهد برپایی نخستین دورۀ این جشنواره در اصفهان بودیم.

وی ادامه داد: موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی در حوزۀ فیلم، عکس، شعر و ... متولی برگزاری جشنواره های مختلفی با موضوع اندیشه و گفتمان امام خمینی (ره) بوده و می توان گفت که برپایی نخستین جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله، یکی از مثبت ترین این رویدادها بوده است. از این جهت که هم آثار بسیار خوبی با این موضوع تولید شد و هم جشنواره مورد استقبال مردم و هنرمندان قرار گرفت. مبارک‌ترین اتفاق نیز این است که بنده با جمعی از هنرمندان و جوانان آشنا شده‌ام که بخشی از سرمایۀ زندگی من خواهند بود و از این بابت خدا را شاکرم.

کمساری، ضمن درخواست از هنرمندان برای بیان نقد و نظرات به منظور هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره اظهار کرد: جلسۀ امروز با بهانه ای برای دیدار، تشکر و البته تبادل نظر برای ارتقای سطح جشنواره برگزار شده است و پیش از آن باید یادآور شوم که جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله نخستین تجربۀ برپایی یک جشنواره در اصفهان و کل کشور با موضوع ترویج اندیشه و گفتمان امام (ره) بود و یقینا معایب و کاستی‌هایی نیز در آن وجود داشته که امیدواریم با هم اندیشی هنرمندان از معایب آن کاسته و بر محسنات و ارزش های آن افزوده شود.

وی افزود: یکی از معدود جشنواره‌هایی که با وجود برگزاری مراسم اختتامیه هنوز تمام نشده، همین جشنواره است، آن هم به این علت که تیم اجرایی مشغول برنامه ریزی دور بعدی جشنواره هستند و در صدد هستیم شرایطی را فراهم کنیم که در ایام سال، امکان اجرای نمایش های راه یافته به جشنواره چه در اصفهان و چه خارج از استان فراهم شود تا پیام جشنواره در ابعاد گسترده تری به گوش مردم برسد.

مدیر موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با اشاره به اجرای نمایش‌هایی مثل "حرّ دیگر" و "ترور نافرجام" در سالن نگارستان امام خمینی گفت: بضاعت ما همین سالن است که آن را در اختیار گروه های نمایشی قرار داده‌ایم و امیدواریم که هنرمندان نیز، سفیر آثار یکدیگر باشند و به تماشای نمایش‌های دوستان خود بنشینند. از هنرمندان خواهشمندم که این مجموعه را از خود بیگانه ندانند و یقین داشته باشند از پیشنهاداتی که به بالاتر بردن سطح جشنواره کمک می کند، استقبال می کنیم چرا که تجربه ثابت کرده است هر گاه در کنار یکدیگر قرار بگیریم می‌توانیم یک کار اثرگذار خلق کنیم.

وی در واکنش به نقد یکی از هنرمندان دربارۀ شیوۀ داوری آثار حاضر در جشنواره گفت: خوشحالم که نقد دوستان را می شنوم چرا که تعریف مداوم، مشمئز کننده است و نقد دلسوزانه به پیشبرد جشنواره کمک می کند. دربارۀ آثار، نکته‌ای که بارها در جلسات توجیهی نیز بیان کرده‌ایم این است که ما به دنبال توصیف امام (ره) نیستیم، چون ایشان به اندازۀ کافی توصیف شده‌اند. آنچه برای ما اهمیت دارد ترویج گفتمان و اندیشۀ امام (ره) است بنابراین تصویر کردن اندیشۀ امام در یک نمایش حتی بدون اینکه نامی از ایشان برده شود، برای ما قابل قبول است.

کمساری ادامه داد: از داوران خواسته شده بود که بحث محتوا و تکنیک را به موازات هم مد نظر قرار دهند تا هیچکدام فدای دیگری نشود. این مسئله یکی از سیاست های اصلی این جشنواره بود تا گام نخست آن درست برداشته شود و حتما در سال های آینده نیز بر این موضوع تاکید خواهیم داشت.

همچنین محمدرضا رفیعی، دبیر هنری جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله درباره چرایی داوری نشدن آثار بخش نمایشنامه خوانی گفت: در بخش نمایشنامه خوانی هفت اثر به صورت رسمی به دست ما رسید و از بین این آثار تنها یک اثر شرایط موضوعی جشنواره را دارا بود. از آن جهت که مایل به حذف این بخش از جشنواره نبودیم، تصمیم گرفتیم سه گروه به صورت همایشی و نه رقابتی اثر خود را اجراخوانی کنند و در مراسم اختتامیۀ جشنواره نیز از این سه اثر تقدیر شد.

به گزارش ایمنا، اهدای جوایز برگزیدگان بخش های مختلف نمایش های خیابانی، صحنه‌ای و نمایشنامه نویسی جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله پایان بخش این مراسم بود.

کد خبر 338633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.