ایران و ۴ کشور اروپایی در مورد نقش ایران در یمن گفت‌وگو کرده‌اند

رویترز با انتشار گزارشی مدعی گفت‌وگوی ۴ کشور اروپایی (انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا) با مقام‌های ایرانی شده و نوشته است: دو دیپلمات اروپایی و یک مقام ایرانی به رویترز گفته‌اند مقام‌های ۵ کشور ایران، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا قرار است بار دیگر در ماه مارس با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش ایمنا، رویترز در این گزارش مدعی شده است: مقام‌های ارشد دو طرف اولین نشست خود را ماه گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار و درباره «نقش ایران در درگیری‌های یمن» صحبت کرده‌اند. خبرگزاری انگلیسی رویترز علت آغاز این گفت‌وگو را نزدیک شدن به ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای برجام اعلام کرد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی موضوع گفتگوی دو طرف در مونیخ را «مسائل یمن» عنوان کرد و گفت: «ایرانی‌ها آشکارا گفتند که نقشی در یمن ندارند».

رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی هم مدعی شده است: «اکثر اختلافات با غرب را می‌توان برطرف کرد، اما انجام این کار به حسن نیت و تلاش نیاز دارد. غرب باید یکبار دیگر اعتماد ما را به دست بیاورد. توافق هسته‌ای کامل اجرا نشد، چطور ما می‌توانیم به آن‌ها در مسائل دیگر اعتماد کنیم؟»

رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی می‌گوید طرف‌های اروپایی امیدوارند در دور بعدی گفت‌وگوها با طرف ایرانی درباره «نقش نیروهای متحد ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه» گفت‌وگو کنند.

یک دیپلمات ارشد فرانسوی در این رابطه گفته است: می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم، اما به ایرانی‌ها گفته‌ایم که با آن‌ها در زمینه‌های دیگر هم مشکل داریم. لازم است ببینیم در این موضوعات هم پیشرفت حاصل می‌شود. در غیر این صورت، اقدامات ترامپ به فروپاشی توافق منجر خواهد شد.»

به گزارش ایمنا، «دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه هنگام تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران طبق تعهدات کشورش در برجام، به کشورهای اروپایی ضرب الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در ۱۲۰ روز آینده، معایب این توافق هسته‌ای را «اصلاح کنند.» او به کشورهای اروپایی هشدار داد در صورتی که توافق را مطابق میل او اصلاح نکنند این آخرین باری است که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کند.

کد خبر 338595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.