افراطیون خاورمیانه را مسلمان نمی‌دانیم

وزیر امور خارجه ایران در جمع ایرانیان مقیم بوسنی و هرزگوین گفت: امروز در منطقه با خطر جدیدی مواجه هستیم و آن خطر افراط است.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدا و سیما، محمدجواد ظریف شامگاه پنجشنبه -۱۰ اسفند- در ضیافت شام و در جمع ایرانیان مقیم بوسنی و هرزگوین گفت: خاطرم هست بیش از ۲۴ سال قبل؛ زمانی که در روزهای پایانی جنگ بوسنی این افتخار را داشتم که از سارایوو بازدید کنم، شهری جنگ زده بود که خشونت و کشتار را دیده و در برابرآن مقاومت کرده بود. امروز هم شهر شادابی را در سارایوو دیدم که آن دوران تلخ را پشت سر گذاشته و وارد مرحله سازندگی و زندگی مسالمت آمیز شده است.

وی افزود: امیدواریم هیچ جا طعم تلخ جنگ را نچشد و جاهایی که درگیر برادر کشی هستند هرچه سریعتر بتوانند راه حل سیاسی بیابند. ما افتخار می کنیم زمان سختی در کنار بوسنی بودیم و زمانی که جامعه جهاتی با بی تفاوتی از کنار سربرنیتسا عبور می کرد، در کنار مردم بوسنی بودیم و امروز هم در کنار آنها هستیم.

ظریف تاکید کرد: ارتباطاتی که میان دو ملت بوده و با خون شهدای ایرانی و بوسنی رنگین شده است، ادامه می یابد. ما وارد یک دوره جدید بین دو کشور شدیم. در این سفر یک هیات بلندپایه اقتصادی مرا همراهی می کند که می تواند زمینه همکاری گسترده شود.

وی ادامه داد: امروز در این منطقه با خطر جدیدی مواجه ایم و آن خطر افراط است؛ افراط یکبار این منطقه را به آتش کشیده است، هرچند دین هیچ افراطی ندارد. همانطور که به خود اجازه نمی دهیم افراطیون دهه ۹۰ را مسیحی بدانیم، افراطیون امروزخاورمیانه را نیز مسلمان نمی دانیم.

ظریف گفت: فرهنگ اصیل بوسنی بر اساس عرفان اسلامی و منطق وحدت بنا شده و خوشحالم این فرهنگ مقابله با خشونت و نپذیرفتن نفرت حاکم است. امروز افراط داعشی و تروریسم در منطقه خاورمیانه از نظر سرزمینی شکست خورده، اما این خطر و افراد وابسته به این تفکر خطرناک که هیچ ارتباطی به اسلام ندارند هنوز هستند.

به گزارش ایمنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه- ۱۰ اسفند- در آخرین مرحله از سفر خود به اروپای شرقی و منطقه بالکان، وارد سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین شد.

کد خبر 338593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.