از بی گناهی زهرا کاظمی تا چراغ سبز روحانی به کشورهای خلیج فارس

عرصه سیاسی ایران در هفته ای که گذشت شاهد تحولات و اظهار نظرهای مختلف از سوی مقامات کشور بود.

به گزارش ایمنا، صحبتهای حسن روحانی در سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی روز شنبه- ۵ اسفند- یکی از مسائل مهم و البته جنجالی هفته جاری بود که واکنشهای متفاوتی را نیز برانگیخت. روحانی در این مراسم با بیان اینکه علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود، گفت: اسلام تأکید دارد که برای علم و دانش نمی‌توان مرز و محدودیت قائل شد. عده‌ای در کشور ما سال‌ها وقت صرف کردند تا ریاضی، شیمی و فیزیک اسلامی درست کنند؛ ایشان پول، وقت و امکانات زیادی صرف کردند، اما حاصلی به دست نیاوردند. این عده حتی تلاش کردند، علوم را در دسته‌بندی‌های علوم مرتبط با دین و علوم ضددینی و یا علوم سنتی و جدید تقسیم‌بندی کنند و اصرار داشتند که نباید علوم جدید را بپذیریم و می‌گفتند ما هر چه از علم نیاز داریم می‌توانیم از حوزه‌های علمیه به دست بیاوریم و لذا نیازی به دانشگاه نداریم.

وی تصریح کرد: امروز دیگر این تفکرات در جامعه ما طرفداری ندارد، عده دیگری بودند که سعی داشتند ثابت کنند، آغاز و منشأ همه علوم از اسلام بوده است و برای ربط دادن هر شاخه‌ای از علم به اسلام به دنبال آیه و روایت می‌گشتند. این باور نیز صحیح نیست و ما تأکیدات موکد پیامبر اسلام(ص) را داشتیم که پیروان اسلام را به علم‌آموزی از هر نقطه جهان تشویق می‌کردند، بنابراین هرگونه تلاش برای تقسیم‌بندی علم محکوم به شکست است.

علی مطهری: آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟!!

نایب رییس مجلس شورای اسلامی روز شنبه – ۵ اسفند- در واکنش به نامه محمود احمدی نژاد خطاب به رهبر انقلاب گفت: «آقای احمدی نژاد در نامه اخیرش به مقام رهبری بر انجام اصلاحات تاکید کرده است. در پاسخ به ایشان باید گفت، بسیاری از پیشنهادات شما درست است، اما بهتر آن بود که این‌ها را در زمان صدارت خود و لااقل قبل از بازداشت دوستان‌تان و مطرح شدن پرونده‌های خودتان می‌گفتید تا شائبه "کلمه الحق یراد بها الباطل" در اذهان تداعی نشود و خلاصه به قول شاعر: آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا.»

زهرا کاظمی جاسوس نبود

علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات روز یکشنبه- ۶ اسفند- ضمن طرح این مسأله که مرجع تشخیص جاسوسی فقط وزارت اطلاعات است، در گفت و گو با روزنامه ایران به پرونده مختومه شده زهرا کاظمی اشاره کرد و گفت:  در پرونده زهرا کاظمی ، دادستان وقت  ( سعید مرتضوی) اصرار داشت که  وی جاسوس است. برای بررسی این موضوع ما در وزارت اطلاعات، دو کارشناس ضدجاسوسی این وزارتخانه را مأمور کردیم تا در هتلی با این خانم مصاحبه کنند. این کارشناسان، پس از مصاحبه با وی، رسماً اعلام کردند که به لحاظ فنی و علمی، زهرا کاظمی جاسوس نیست، اما دادستان وقت تهران یعنی آقای سعید مرتضوی بر اصرار خود باقی ماند و این پرونده را از وزارت اطلاعات، تحویل گرفت و به اطلاعات نیروی انتظامی واگذار کرد.

زهرا کاظمی، گویا در فرآیند بازرسی، تحویل اشیا و انتقال به بازداشتگاه و نه در بازجویی، به‌دلیل مقاومت برای تحویل اشیا همراه خود، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و سر او به جدول خیابان اصابت می‌کند و منجر به خونریزی مغزی او می‌شود که اگر چنانچه بموقع او را به بیمارستان منتقل می‌کردند حتماً او نجات می‌یافت و همچنین اگر در این وضعیت، یعنی انتقال بموقع به بیمارستان و نجاتش، در هر دادگاهی، حتی دادگاه های کانادا در حضور وکیل کانادایی قرار می‌گرفتیم جمهوری اسلامی محکوم شناخته نمی‌شد بلکه مأمور یا مأموران دون پایه به‌دلیل قصور یا تقصیر، مسئول شناخته می‌شدند. اما بد عمل کردن، لجاجت و متهم کردن دیگری یا سیاسی کردن موضوع،  هزینه سیاسی سنگینی به جمهوری اسلامی تحمیل  کرد وخود دست اندرکاران این پرونده هم برای همیشه متهم شناخته شدند.

عدم ارتباط علم و ایدئولوژی، یک حرف قرن هجدهمی است

پاسخ رییس قوه قضاییه به سخنان رییس جمهور یکی دیگر از خبرهای مهم هفته جاری بود. آملی لاریجانی  روز دوشنبه -۷ اسفند- در جلسه مسئولان عالی قضایی، نسبت به رویکرد روحانی به اسلامی کردن علوم واکنش نشان داد و گفت: گر چه معنای اسلامی شدن علوم نیاز به دقت دارد؛ ولی در هر حال اینکه بگوییم این پروژه در جمهوری اسلامی شکست خورده کاملاً سخن نابجایی است این مقوله یک بحث کاملاً فنی و علمی است و با اظهارات پوپولیستی و بدون تحقیق سازگار نیست؛ لذا کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند و نقطه نظرات اندیشمندان داخلی و خارجی را مطالعه نکرده اند نباید حرفی به زبان بیاورند که دستمایه بیگانگان شود.

آملی لاریجانی افزود: از کسانی که می گویند پروژه اسلامی کردن علوم در کشور شکست خورده است باید پرسید که شما چقدر در این زمینه تحقیق کرده اید و از مباحث مربوط به این حوزه چقدر اطلاع دارید؟ اینکه گفته می شود اسلامی کردن علوم امر محالی است و علم و ارزش و ایدئولوژی ارتباطی با هم ندارند یک سخن قرن هجدهمی است.

حصر به زودی به پایان می رسد

فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه – ۷ اسفند- با اشاره به حضور خود در کمیته رفع حصر مجلس به ایلنا گفت: ما در این کمیته اقداماتی انجام داده‌ایم و پیگیری‌هایی انجام شده است، امیدواریم به زودی شاهد رفع حصر باشیم. با رییس قوه مقننه و قوه قضاییه نشست داشتیم و ان‌شاءالله به زودی به نتیجه می‌ رسد. نظر این‌ها مساعد است و به دنبال تمهیداتی هستند که به زودی حصر به پایان برسد. همچنین برای رفع حصر هنوز شروطی مشخص نشده و کمیته پیگیر است. امیدواریم نیروهای انقلابی به زودی به جامعه برگردند.

چراغ سبز روحانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس

حسن روحانی که روز چهارشنبه - ۹ اسفند- برای سفری دو روزه به استان هرمزگان سفر کرده، نزدیکی به خلیج فارس را غنیمت شمرد و در پیامی دوستانه خطاب به کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: من اعلام می‌کنم تمام کشورهای کنار این آبراه مهم از هند و پاکستان گرفته تا کشورهای سواحل عمان و خلیج‌فارس، سواحل عربستان و سایر کشورها تا عراق همه می‌توانند در سایه قدرت ملت ایران و تصمیم صلح‌خواهانه این ملت، در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ برای تجارت، گردشگری، صنایع و انرژی باشند.

روحانی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی و همچنین جنگ دوم خلیج‌فارس مردم ایران امنیت این آبراه بزرگ بین‌المللی را حفاظت کردند، تصریح کرد: مردم می‌توانستند به دلایلی نه چندان غیرمنطقی، جهان را در فشار قرار دهند، اما مردم ایران و هرمزگان و پاسداران این سرزمین نخواستند از مردم جهان انتقام بگیرند. در طول جنگ تحمیلی نیروی دریایی و هوایی قدرتمند ارتش جمهوری اسلامی ایران از این آبراه حفاظت کرده و با اسکورت اف ۱۴‌ها و ناوچه‌های نیروی دریایی، نفتکش‌ها به سلامت از این منطقه عبور کردند. اکنون نیز این آبراه مهم توسط نیروی دریایی سپاه و ارتش حفاظت می‌شود. نیروی دریایی همچنین در تنگه باب‌المندب، دریای سرخ و اقیانوس هند حافظ کشتیرانی تجاری جهان است.

وی تاکید کرد: ما برای ساخت موشک، تانک، نفربر و هلی‌کوپترمان از کسی اجازه نگرفتیم و نخواهیم گرفت. ما برای تامین امنیت منطقه نیاز به بیگانگان نداریم، اما برای ترتیبات امنیت منطقه آماده‌ایم تا با کشورهای همسایه و دوست‌مان به مذاکره بنشینیم.

کد خبر 338527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.