نجفی: شهرداران، نامه جامعی به رییس جمهور بنویسند

شهردار تهران گفت: لایحه درآمدهای پایدار، لایحه خوبی است اما انتظارات شهرداری‌ها از آن در نظر گرفته نشده و می توان با همکاری شهرداران کلانشهرها، نامه جامعی را در این خصوص برای رییس جمهور ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد علی نجفی، صبح امروز (پنج شنبه) در نود و پنجمین اجلاس کلانشهرهای کشور با بیان اینکه امروزه مدیریت شهری اهمیت جهانی پیدا کرده است، اظهار کرد: با نگاهی به کنفرانس‌ها و همایش‌هایی که در این حوزه برگزار می شود، می‌توان به اهمیت بیشتر مدیریت شهری پی برد.

وی ادامه داد: این دیدگاه که روستاها کانون تولید و شهرها کانون‌های مصرفی بوده‌اند، تغییر پیدا کرده و امروزه شهرها به مراکز تولید علم و قطب‌های صنعتی تبدیل شده‌اند؛ در ایران نیز تحول جمعیتی اتفاق افتاده و شهرها به ویترین جمعیتی مبدل شده‌اند.

شهردار تهران شهرها را خاکریز اول مبارزه با چالش‌ها و مشکلات کشور دانست و گفت: موضوعاتی همچون آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی و دسترسی به منابع حمل و نقلی پایدار از جمله چالش‌هایی است که امروزه شهرها با آن روبرو هستند در همین راستا اگر نگاه آینده پژوهشی به شهرها داشته باشیم با موضوعات پیچیده و دشواری برخورد می‌کنیم به طور مثال میزان استحصال از منابع آب زیرزمینی تهران سه برابر حد مجاز است که این امر منجر به نشست زمین و مشکلات ناشی از آن شده است.

نجفی افزود: استراتژی در مدیریت شهری روشن نبوده و مشخص نیست که آیا قصد حرکت به سمت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری یا مدیریت محلی داریم یا خیر؟ اگرچه موضوع مدیریت یکپارچه شهری از برنامه سوم توسعه مطرح شده، اما این مهم  تاکنون  اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه باید به سمت مدیریت به هم پیوسته شهری حرکت کنیم، تصریح کرد: منابع مالی مورد نیاز اداره شهر از طریق حکومت مرکزی، مردم و مدیریت شهری تأمین می شود که در این موضوعات تکلیف سیاست‌مداران روشن نیست، البته گرایش مثبتی در دولت نسبت به شهرداری ها ایجاد شده این درحالی است که شورای اسلامی شهرها از نظر تصویب عوارض اختیاری ندارند و هر قانونی در این راستا توسط این نهاد به تصویب می رسد، دیوان عدالت اداری آن را رد می‌کند.

شهردار تهران اظهار کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری دو موضوعی است که ریاست جمهور نیز بر آن تاکید دارند و اجرای آنها از سال ۹۷ در شهرهای کشور آغاز خواهد شد.

وی با اعلام اینکه طرح ارائه شده در خصوص مدیریت یکپارچه شهری در مجلس و دولت مشکلات زیادی دارد، ادامه داد: البته لایحه درآمدهای پایدار، لایحه خوبی است اما انتظارات شهرداری‌ها از آن در نظر گرفته نشده به همین دلیل نامه ای را به رییس جمهور نوشته‌ام که می توان با همکاری تمامی شهرداران کلانشهرها، نامه بهتر و جامع‌تری را دوباره برای رییس جمهور ارسال کرد.

نجفی از دیدگاه مثبت مجلس به شهرداری ها و شهرها خبر داد و گفت: البته محدودیت های کشور اجازه نداد تمامی خواسته‌های مدیریت شهری برآورده شود، اما قانونی شدن مالیات ارزش افزوده در دستور کار مجلس است که در این خصوص نامه ای را به "آقای لاریجانی" نوشته‌ام که می‌توان نامه دیگری را در این خصوص با همیاری شهرداران کلانشهرها تنظیم کرد.

به گزارش ایمنا، نود و پنجمین نشست شهرداران کلانشهرهای ایران امروز (پنجشنبه) به میزبانی شهر اصفهان در هتل عباسی در حال برگزاری است. در این نشست در خصوص بودجه سال ۱۳۹۷ کشور در حوزه مدیریت شهری، گزارش طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و پیش نویس لایحه درآمدهای پایدار، گزارش طرح نظام جامع مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی، گزارش لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، گزارش اصلاح ساختار تشکیلاتی دبیرخانه کلانشهرها بحث و تبادل نظر می‌شود.

کد خبر 338522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.