مهرعلیزاده: بخش‌خصوصی میان‌بر حل مشکلات شهری است

استاندار اصفهان با بیان اینکه بخش‌خصوصی میان‌بر حل بسیاری از مشکلات شهری است، گفت: استفاده از ظرفیت شهرهای خواهر خوانده موضوع مهمی است که اصفهان تجربه نوینی را برای بهره گیری از آن به کار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن مهرعلیزاده در نود و پنجمین نشست شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: یکی از مسئولیت‌های مهم در شهرداری به خصوص در کلانشهرها رعایت حقوق شهروندی است که این مهم همواره مورد تاکید نظام بوده است، اهمیت این موضوع تا آن جایی است که سال گذشته سند حقوق شهروندی از سوی رییس جمهور رونمایی و دو ماه پیش سالگرد آن در تهران گرامی داشته شد که این بیانگر توجه دولت به مسئله حقوق شهروندی است.

وی افزود: از بعد مسائل اجتماعی و تمرکز زندگی شهروندان، شهرداران مسئول رعایت حقوق شهروندی هستند و هیچ دستگاهی به اندازه شهرداری به صورت جامع با این مسئله مرتبط نیست.

استاندار اصفهان با تاکید بر گفتمان خوب اظهارکرد: امروزه در دنیا زمینه سازی برای توسعه متوازن و پایدار جوامع به عنوان یک تئوری ارزشمند مطرح است و جلب حداکثری مشارکت مردم و حضور آنها اهمیت دارد.

وی ادامه داد: فعال سازی امکانات و سرمایه‌های انسانی، سیاست‌گذاری، شفاف‌سازی و نظام مند بودن، رعایت حقوق شهروندی و جلب مشارکت بخش خصوصی از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه شهرداران قرار گیرد.

استاندار اصفهان ادامه داد: وضعیت بودجه ۹۷ دولت، تخصیص کمک‌هایی را که حتی طبق قانون شهرداری‌ها از دولت درخواست کنند، بسیار سخت کرده است.

وی اضافه کرد: شهرداری‌ها به جای اینکه اصرار داشته باشند، دولت در اجرای پروژه های کلان از جمله مترو مبلغی پرداخت کند، می‌توانند از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنند، در واقع حمل و نقل سرفصل بسیاری از مشکلات شهری است که منتظر یک سرمایه گذاری عظیم در کلانشهرها است.

وی اظهار کرد: درآمدهای شهرداری نباید تنها از محل دریافت عوارض تامین شود، بلکه توجه به گردشگری در استان زمینه‌های سرمایه گذاری را فراهم می‌کند که البته در این راستا باید قوانین اصلاح شود.

مهرعلیزاده ادامه داد: درآمدهای حاصل از بازدید گردشگران خارجی باید بر اساس قوانین به خزانه یا حساب متمرکزی در مرکز واریز شود، اما به راحتی می‌توان به این مبالغ افزود و درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری بخش خصوصی و رونق گردشگری را به کمک شهرداری‌ها آورد.

وی با بیان اینکه مدیران فعلی شهری، میراث دار بدهی های انبوه هستند، گفت: این بدهی‌ها سه یا چهار برابر بودجه سالانه این نهادها است، این میزان در تهران سه برابر و در اصفهان یک و نیم برابر بودجه سالانه بوده است.

وی افزود: هزینه بودجه بدون محاسبه، راه اندازی طرح ها به صورت سلیقه ای، معطوف نبودن پروژه‌ها به حل پایدار مشکلات شهر، معضلاتی است که میراث دار آن هستیم.

استاندار اصفهان تاکید کرد: باید به منابع داخلی، فکری و ایده‌های خود بازگردیم و با برنامه‌ریزی، منابع مالی و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم همان طور که راه اندازی سه یا چهار مرکز خرید در ورودی مترو مطمئنا ارزشمند بوده و با جذب سرمایه گذار خصوصی باعث بازگشت هزینه برای تکمیل زیرساخت مترو خواهد شد.

مهرعلیزاده با اشاره به سه پیشنهاد برای کلان شهرها اظهارکرد: تدوین سند آسیب شناسی فرهنگی اجتماعی کلانشهرها با توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی، توسعه‌ای و ارتقاء سلامت و شادابی شهروندان، توجه ویژه به محیط زیست و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی با اجرای پروژه‌هایی غیر از مترو که در اصفهان قرار است برای نخستین بار آغاز شود و برنامه‌ریزی ویژه برای جلب مشارکت ویژه و هدف دار مردم در بخش خصوصی سه پیشنهادی است که می‌تواند در توسعه کلانشهرها موثر باشد.

وی افزود: ساخت مرکز همایش‌های بین المللی که با همت مسئولان شهری وقت و به درستی انجام شد در حال حاضر به علت کمبود منابع متوقف شده که برای تکمیل آن به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است، اما امکان دریافت این هزینه از دولت در شرایط فعلی وجود ندارد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه بخش‌خصوصی میان‌بر حل بسیاری از مشکلات شهری است، ادامه داد: استفاده از ظرفیت شهرهای خواهر خوانده موضوع مهمی است که اصفهان تجربه نوینی را برای بهره گیری از آن به کار گرفته است.

مهرعلیزاده اضافه کرد: در این راستا می‌توانیم با احیا روابط بین الملل و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی پروژه مرکز همایش های بین المللی را تکمیل و این مرکز را به محلی برای برگزاری اجلاس بین المللی و همایش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... تبدیل کنیم.

وی از آغاز روابط بین المللی اصفهان با کشورهای جهان از جمله اسپانیا و اتریش خبر داد و افزود: این رایزنی‌ها در جهت ایجاد زمینه‌های جدید برای فعالیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های شهری و توسعه گردشگری استان انجام می شود.

کد خبر 338519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.