آماده انعقاد تفاهم نامه برای آموزش حقوق شهروندی به مردم هستیم

شهردار اصفهان گفت: وکلا باید آسیب‌شناسی دقیقی از علت وجود دیوار بی‌اعتمادی در مردم داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی عصر امروز (چهارشنبه) در سلسله نشست‌های اصفهان فردا که این هفته به مناسبت روز وکیل با حضور جمعی از وکلا برگزار شد، ضمن تبریک روز وکیل اظهار کرد: بسیار خوشحالم که بیست و چهارمین نشست هم اندیشی با صنفی است که من از آن صنف هستم؛ چه قبل از حضورم در شهرداری متعلق به این صنف بوده‌ام و چه بعد از  اتمام مسئولیتم در شهرداری به این صنف باز خواهم گشت.

وی افزود: از ابتدای حضورم در شهرداری برای شنیدن صدای مردم و ارتباط با آنها آماده بودم اما چون امکان حضور در تمام محلات نبود برای ارتباط بهتر با صنوف، گروه‌ها، نخبگان و منتخبان هر صنف، جلسات هفتگی با عنوان "اصفهان فردا"  تدارک دیده شد تا بتوانیم صحبت‌های تمام اقشار مردم را بشنویم که تجمیع همه آنها صدای ملت و مردم است.

دلیل ایجاد دیوار بی‌اعتمادی در جامعه را آسیب‌شناسی کنید

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه وکلا باید آسیب‌شناسی دقیقی از علت وجود دیوار بی‌اعتمادی در مردم داشته باشند، تصریح کرد: چرا باید مردم به صنفی که شرافت خود را قبل از هر چیز وسیله خدمت به مردم قرار داده اعتماد لازم را نداشته باشند و جامعه نگاه درستی به این قشر که واژه حق و عدالت در وجود آنها عجین شده است، نداشته باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه وکلا امانتدار مردم و بیشتر از همه مورد وثوق آنان هستند، اظهار کرد: باید دید نگاه غلط به این شغل به دلیل رفتار وکلا بوده یا مردم آموزش‌های لازم را ندیده‌اند که تاکنون تاثیرگذاری لازم را بر جامعه نداشته‌اند.

 مسائل حقوقی را به بطن جامعه وارد کنیم

نوروزی با تاکید بر اینکه باید مسائل حقوقی را به بطن جامعه وارد کنیم، گفت: در بیشتر کشورها وکلا نه تنها مسائل خصوصی مردم بلکه مسائل عمومی کشور را به دست دارند و بیشتر کشورهای دنیا از حقوقدانان برای اداره امور شهرها و شهرداری‌های خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که در ایران همواره تفکر غالب این بوده که تنها مهندسان می‌توانند اداره امور شهرها را به دست گیرند.

وی در انتقاد از وضعیت شغلی وکلای جوان خاطرنشان کرد: چرا باید در شهری که چهار هزار وکیل وجود دارد کمترین امکانی برای اشتغال آنها نباشد و  زحمت یک وکیل که در تحصیل کمتر از یک پزشک یا مهندس نیست، اما به دلیل پذیرش بسیار در این رشته زمینه مساعدی برای فعالیت این وکلا وجود ندارد.

وکلا اجازه ورود به پنج هزار پرونده حقوقی در شهرداری را ندارند!

شهردار اصفهان با ابراز تاسف از عدم اجازه ورود وکلا به کمیسیون‌های شهرداری گفت: متاسفانه در شهرداری چیزی حدود پنج هزار پرونده وجود دارد و این در حالی است که وکلا اجازه ورود به پرونده‌های کمیسیون‌های مختلف اعم از کمیسیون ماده ۱۰۰ یا کمیسیون ماده ۲۵۱ را ندارند و حتی در دستگاه‌ها و ادارات مختلف که هیئت‌های حل اختلاف و رسیدگی به تخلفات وجود دارد هم وکلا اجازه ورود و حضور در بررسی پرونده‌ها را ندارند.

وی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات باید وکلا به صورت فعال در جامعه حضور پیدا کنند، افزود: نیازی نیست که وکلا به صورت مستقیم در نهادهای قدرت حضور پیدا کنند اما مانعی برای تعامل آنها با دیگر دستگاه‌ها نیست.

نوروزی اظهار کرد: باید برای بازکردن گره‌های کور جامعه تلاش کرد و زمانی وکلا می‌توانند در اداره شهر و کشور مفید باشند که دغدغه اجتماعی داشته باشند.

وی  با تاکید بر اینکه باید از فرصت کانون وکلای اصفهان و توان چهار هزار وکیل در این استان بهره برد، افزود: اگر کسی حقوق خوانده و به طور صحیح در این صنف فعالیت کرده باشد قطعا این فرد انسان توانمندی است که حتی می‌توانسته پزشک یا مهندس شود. پس باید از توان چنین ظرفیتی در استان استفاده کرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه حقوقدانان تحصیل می‌کنند که جامعه خود را توسعه و به حقوق پیوند دهند، اظهار کرد: یک نهاد این چنینی با پشتوانه چهار هزار نفری می‌تواند در بسیاری از امور فعالیت کند پس نباید وکلا خود را تنها به پرونده‌ای که دو طرف دارد محدود کنند بلکه آنها قسم یاد کردند که وکیل ملت باشند و از حقوق آنها دفاع کنند.

وکلا حقوق شهروندی را به مردم آموزش دهند

نوروزی با بیان اینکه اگر تعداد انگشت شماری از ابزار وکالت سوء استفاده کنند دیگر وکلا قربانی اشتباهات آنها می‌شوند و دیوار بی‌اعتمادی محکم‌تر می شود، تصریح کرد: از همه وکلا می‌خواهم که در زمینه ارتقای سطح دانش حقوقی مردم گام بردارند و به سراغ حقوق شهروندی بروند چرا که حقوق شهروندی فقط حق حیات نیست و این موضوع دامنه وسیعی دارد که باید آنها را آموخت.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه شهرداری آماده انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش حقوق شهروندی به مردم است، گفت: اگر تنها روزی دو دقیقه را صرف آموزش امور حقوقی به مردم کنیم پس از یک سال می‌توان صدای حقوق را به گوش همه رساند و رفتار و کردار ما می‌تواند در این زمینه نظم دهنده باشد.

وی با تاکید بر اینکه هویت شهری اصفهان به موضوع آب و زاینده رود وابسته است، تصریح کرد: اگرچه برای این موضوع بسیار تلاش کرده‌ایم اما موضوع حقوق شهروندی هم اولویت بسیاری دارد و برای این امر باید تعاملی بین وکلای حرفه ای و وکلای آموزشی که اساتید دانشگاه هستند به وجود آید و از اساتید رشته حقوق هم در موضوعات تئوری استفاده کرد.

نوروزی با تاکید بر اینکه باید آموزش حقوق شهروندی را در شهرداری شروع کرد، افزود: برای این کار پتانسیل خوبی وجود دارد و شهرداری اصفهان با داشتن ۶۴ کتابخانه و تعداد زیادی فرهنگسرا می‌تواند به مراکز آموزشی تبدیل شود که از دانش وکلا و حقوقدانان در یادگیری حقوق شهروندی و آشنایی مردم با تکالیف خود استفاده کنند.

کد خبر 338491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.