تکنولوژی و علم فرصتی در حوزه فرهنگی محسوب می‌شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان گفت: هنگامی که نسل نوپای امروزی با پیشرفت علم و تکنولوژی برخورد دارد به این معناست که تکنولوژی و علم در حوزه فرهنگی یک فرصت محسوب می‌شود، یعنی انتشار ادبیات و شعرهای مفید به جای سم‌های مهلک در فضای مجازی مفید است و می‌توان از آن استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام انصاری صبح امروز _چهارشنبه نهم اسفندماه_ در سومین نشست علمی مقام ادبی اصفهان گفت: اگر کاستی‌ها را در زمینه ادبیات بررسی کنیم به عوامل گوناگونی می‌رسیم، اما دو گروه سهم بسیاری در رفع این نواقص دارند، یکی اهالی ادب، شعر و جامعه ادبیات و دیگری خدمتگزاران عرصه فرهنگ و ادب که گاهی این دو با هم دیگر تلاقی دارند.

وی در رابطه با نقش اسلام و دین در ادبیات بیان کرد: اسلام و دین به معنای عام و خاص در حوزه ادبیات با همه شاخه‌ها وجود دارد، انسان از روزی که به دنیا می‌آید، سخن می‌گوید و نوشتن می‌آموزد با ادبیات، کلام و انتقال مطلب سر و کار دارد، اما چیزی که به این مسیر غنا می‌دهد دین است و آن هم همه ادیان. ویژگی مشترک در همه ادیان صاحب رسالت این است که همه دارای کتاب هستند و در میان همه کتب آسمانی، قرآن جایگاه خاصی دارد، نخستین کلمه قرآن که بر پیامبر نازل شد "اقراء بسم ربک الذی خلق" بود.

حجت الاسلام انصاری با اشاره به اینکه خداوند کمتر جایی به خاطر نعمت‌هایش از لفظ منت‌گذاری استفاده کرده که آن هم از نوع منت‌گذاری بشری نبوده و به این معناست که خداوند می‌خواهد نعمت بزرگی را به انسان یادآوری کند، افزود: خداوند دو نعمت را به عنوان اصلی‌ترین نعمت بیان کرده است که یکی تذکیه و دیگری تعلیم کتاب است. خداوند در قرآن به قلم قسم می‌خورد، پس آنهایی که می‌گویند اسلام با پیشرفت و علم زاویه دارد یا مخالف است یا اسلام را نمی‌شناسند یا با اسلام و علم دشمنی دارند.

وی ادامه داد: آیه قلم در قرآن برای اهالی ادب، شعر و سخن و به خصوص مسلمان‌ها سبب افتخار است، چراکه قسم به قلم و نتیجه آن خورده است. در همین راستا خداوند علم آموزی و تعلیم به بشر را به وسیله قلم بیان می‌کند و این موارد مختصری است که بدانیم همه ادیان به ویژه اسلام به ادبیات و قلم اهمیت ویژه‌ای داده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان اظهار کرد: مانند همه مقوله‌های دیگر، اگر دنبال پیشرفت هستیم در قواعد ادبیات هم لازم است به سه زمان اهمیت دهیم، نخست زمان گذشته و تاریخی است. بسیاری از شعرا، صاحبان اندیشه و هنر اصفهان نتیجه تلاش ادیبان و شعرای گذشته اصفهان هستند که سخن به میان آوردن از آنها خوب و لازم است، بنابراین تجلیل از گذشتگان و توجه به آنها در پیشرفتی که در آینده به آن منجر می‌شود بسیار مهم است، به همین خاطر لازم و ضروری است که از شاعر بزرگی همانند کمال الدین، جمال الدین، میرزای نائینی و دیگر هنرمندان خطه عالم خیز و ادیب پرور اصفهان سخن بگوییم، اما این یک مقطع است و نباید به همین جا ختم شود.

انصاری ادامه داد: زمان بعدی زمان حال و معاصر است که توجه به آن نشان دهنده وجود اهالی ادب، شعر و فرهیختگان بسیار و درخشان در زمان گذشته است و این مسئله بسیاری مهمی است، چراکه بالاترین سرمایه هر مملکتی، سرمایه انسانی آن مملکت است. اگر هزاران اثر خوب و ارزشمند که سبب افتخار جامعه است وجود دارد، زاییده فکر و سرمایه انسانی است وگرنه آب، گل و خاک به تنهایی ارزشمند نیست و انسان به آنها ارزش بخشیده است؛ همچون شیخ بهایی که معماری‌های با ارزشی را بر جای گذاشته است.

وی بیان کرد: انجمن مفاخر یکی از ارزشمندترین انجمن‌ها در حوزه ادبیات است و امیدواریم فعال‌تر ازآنچه که اکنون هستند باشند. در همین راستا مسئولان، استانداران و اهالی فرهنگ لازم است در مسیر معرفی فرهیختگان گذشته و حال مؤثر باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان ادامه داد: سومین زمان، زمان آینده است که دو زمان گفته شده تعالی سومی را نتیجه می‌دهد، به همین خاطر اگر از گذشته و تاریخ کهن برای تربیت نسل حاضر استفاده کردیم، لازم است از این پس هم نگاهمان به آینده باشد؛ بنابراین یکی از مخاطبان و دلسوزان عرصه فرهنگی نوجوانان، جوانان و حتی کودکان هستند؛ پس لازم است نتیجه نشست‌های فرهنگی تربیت نسل آینده باشد. همچنان که نتیجه تلاش حافظ و سعدی و دیگر شعرا و بزرگان ادب را چهره‌های فرهیخته‌ای می‌دانیم که اکنون در ادبیات نمایان هستند.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه لازم است توجه به آینده مضاعف شود، افزود: هنگامی که نسل نوپای امروزی با پیشرفت علم و تکنولوژی برخورد دارد به این معناست که تکنولوژی و علم در حوزه فرهنگی یک فرصت محسوب می‌شود؛ یعنی انتشار ادبیات و شعرهای مفید به جای سم‌های مهلک در فضای مجازی مفید است و می‌توان از آن استفاده کرد.

کد خبر 338460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.