۹۰۰ خودرو با استانداردهای جدید از رده خارج می‌شود

دبیر انجمن خودرو سازان کشور با بیان این که حدود ۱۳ استاندارد از تاریخ اول دی ماه ۹۷ در ایران اجباری می شود، گفت: اگر این استانداردها در ایران اجرایی شود ۹۰۰ خودرو از رده خارج خواهند شد.

به گزارش ایمنا، احمد نعمت بخش در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، اظهار کرد: منظور آقای یکه زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو از بیان اینکه کمپانی بنز و بی ام و نمی توانند استانداردهای ما را پاس کنند در مورد خودروهای دیزلی بوده است

وی افزود: حدود ۱۳ استاندارد از تاریخ اول دی ماه ۹۷ در ایران اجباری می شود و به دلیل اینکه در اروپا نیست پس خودروهای ما از استانداردهای بیشتری برخوردار خواهند بود و اگر این استانداردها در ایران اجرایی شود خودروهایی از قبیل سراتو، ساندرا، ال ۹۰، پراید، پژو و سمند (چیزی حدود ۹۰۰ خودرو) از رده خارج خواهند شد.

وی گفت: خودروسازان شرکت های بنز و رنو برای ما نامه نوشته اند که ۱۳ مورد از استانداردهای قید شده در لیست استانداردهای جهانی لازم و اجباری نیست. پس چرا ما باید آنها را رعایت کنیم.

نعمت بخش همچنین در دفاع از کمپانی سایپا، گفت: خودروهای خانواده پراید همه استانداردهای آلایندگی هوا را پاس می کند و به آن ایرادی وارد نیست.

وی ادامه داد: چرا مردم ایران باید با سرانه درآمد سالانه کمتر از اروپایی ها از خودروهای پیشرفته بهره مند شوند، هنوز در ایران زیرساخت بسیاری از استانداردها وجود ندارد و پس اجرای اجباری برخی استانداردها هم ضرورتی ندارد.

دبیر انجمن خودروسازان کشور گفت: تصمیمی که سازمان استاندارد برای استاندارد خودروها گرفته به معنای آن است که یک میلیون خودرو دیگر در کشور تولید نشود.

نعمت بخش افزود: در حالی که درآمد سرانه ایرانیان سالانه ۵ تا ۶ هزار دلار و در اروپا بیش از ۴۵ هزار دلار است چرا باید استانداردهای خودرویی ما از آنان بالاتر باشد.

وی گفت: در تمام دنیا استانداردهای جدید را برای خودروهای موجود در نظر نمی گیرند و این استانداردها برای خودروهای جدید در نظر گرفته می شود در حالی که در کشور ما اینگونه نیست.

دبیر انجمن خودروسازان کشور افزود: در دو سال گذشته شورای رقابت تنها ۵ درصد افزایش قیمت برای خودروها در نظر گرفت در حالی که در همین مدت قیمت مس ۸۸ درصد، فولاد ۶۶ درصد، سرب ۴۶ درصد و پلاستیک ۳۰ درصد افزایش یافت، در حالیکه برای خودروی دیزلی استاندارد یورو۴ تکلیف شده است، سوخت مناسب آن وجود ندارد.

منبع: تسنیم

کد خبر 338457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.