بدهی‌های انباشته، شهرداری اصفهان را تحت فشار قرار داده است

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان گفت: طبق آمارهای موجود وضعیت مالی شهرداری به لحاظ درآمد خوب است، اما بدهی‌های انباشته به بانک‌ها و پیمانکاران عمرانی و خدماتی، سیستم مالی این نهاد را تحت فشار قرار داده است.

مرتضی طهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، تحصیل درآمدهای پایدار را یک اصل مهم در مدیریت شهری دانست و اظهارکرد: نباید درآمد شهرداری از محل تراکم فروشی تأمین شود، اما این واقعیت شکل گرفته و باید به مرور برطرف شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان یک شبه مشکلات را برطرف کرد، زیرا با توجه به تحمیل هزینه‌های سنگین به شهرداری، بخشی از هزینه‌ها به واسطه تراکم فروشی جبران شده و اکنون به عنوان درآمدهای پایدار از آن یاد می‌شود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه نیروهای انسانی که به شهرداری تحمیل شده، هزینه‌ها را به شدت افزایش داده است، اضافه کرد: در حال حاضر نسبت بودجه‌های جاری به عمرانی ۷۰  به۳۰ درصد است در حالی که باید ۳۰ درصد بودجه در بخش جاری و ۷۰ درصد آن در بخش عمرانی هزینه شود.

وی ادامه داد: با تصمیم‌گیری‌هایی که در گذشته انجام شده و نیروهای زیادی که خارج از چارت سازمانی به شهرداری تحمیل شده، هزینه‌های شهرداری را افزایش داده است، از این رو باید اصلاح ساختار صورت گیرد تا هزینه‌ها متعادل شود.

طهرانی تاکید کرد: تنها راهکار سر و سامان دادن به درآمدهای شهرداری این است که هزینه‌ها کنترل شود، زیرا هزینه‌های شهر بیشتر از میزان درآمد است.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها باید هزینه‌های خود را کنترل کنند تا به مردم هم فشار کمتری وارد شود، اظهارکرد: به هر حال بیشترین محل درآمد شهرداری از عوارض است، بنابراین هر چه از میزان هزینه‌ها کاسته شود، خدمات ارزان‌تر ارایه می شود، اما این تعادل در حال حاضر وجود ندارد و هزینه‌های خدمات شهری گران است.

شهرداری مطالبات چندانی ندارد

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با ابراز نگرانی از نامناسب‌بودن نسبت درآمدهای پایدار نسبت به درآمدهای ناپایدار، گفت: بخش زیادی از درآمدهای شهرداری به خصوص در سال‌های گذشته از محل فروش تراکم به دست آمده که باید این نسبت تصحیح و به سمت کاهش تراکم فروشی برویم تا درآمدها از محل تراکم فروشی به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: با تراکم فروشی موافقت اصولی نداریم، اما این فرهنگ ایجاد شده و به صورت ناگهانی تغییر نمی‌کند، بی شک افزایش سهم درآمدهای پایدار به شرط کنترل هزینه‌ها امکان‌پذیر است.

طهرانی تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود و آنچه توسط رییس شورای اسلامی شهراصفهان اعلام شده شهرداری مطالبات چندانی ندارد، اما میزان بدهی‌ها بین ۱۷۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان اعم از بدهی‌های بانکی، اوراق سررسید شده، بدهی به پیمانکاران و سایر موارد است.

وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط مدیریت شهری، رونق به بخش خدمات و سرمایه‌گذاری‌های شهری باز می گردد و امیدی تازه در مردم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی به وجود می آید.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی باید قوانین دست و پاگیر و سخت گیری‌ها را کاهش داد، گفت: در زمانی که رکود حاکم است، دولت‌ها باید با فراهم کردن تسهیلات و کاهش سهم عوارض و مالیات انگیزه‌های لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.

وی افزود: بخشی از خدماتی که شهرداری ارایه می‌کند، قابل خصوصی‌سازی است، در واقع بسیاری از مراکز فرهنگی و تفریحی تحت مدیریت شهرداری را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد یا اجاره داد، می‌توان بسیاری از سرمایه گذاری‌ها را با مشارکت بخش‌خصوصی انجام داد تا شاهد کاهش هزینه‌ها در شهرداری باشیم.

کد خبر 338432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.