تعداد بیماران کلیوی در اصفهان روبه  افزایش است

عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی اصفهان با بیان اینکه تعداد بیماران کلیوی در اصفهان رو به افزایش است، گفت: تحقیق برای تشخیص «عوامل افزایش بیماران کلیوی» به زودی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهربانو مظاهری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در استان اصفهان ۲۰۵۱ نفر بیمار دیالیزی وجود دارند که از این تعداد ۷۸۰ نفر زن و ۱۲۷۰نفر مرد هستند.

وی افزود: این بیماران در ۳۴ مرکز همودیالیز در استان تحت درمان و دیالیز قرار می‌گیرند که ۹ مرکز در شهر اصفهان و مابقی در شهرستان‌ها به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند.

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد بیماران دیالیزی در شهرستان‌ها هستند، گفت: ۴۲۴ تخت همودیالیز در استان فعال است که از این تعداد ۲۰۱ تخت در استان اصفهان و ۲۲۳ تخت در شهرستان‌ها است.

مظاهری افزود: ۷۲ درصد خدمات در مراکز دولتی-دانشگاهی، ۲۱درصد در مراکز خیریه و ۷ درصد در مراکز وابسته به ارگان‌ها ارائه می‌شود همچنین ۳۰۰ تخت همودیالیز توسط خیرین تأمین‌ شده است.

وی  گفت: ۲۳۴بیمار دیالیز صِفاقی (که پس از آموزش در مرکز درمانی درمان توسط خود بیمار در منزل انجام می‌شود) در چهار مرکز الزهرا، امین، کودکان امام حسین و خورشید خدمات دریافت می‌کنند.

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نسبت تعداد بیمار به تعداد تخت یک شاخص جهانی است که در جهان عدد ۴.۱ و در استان اصفهان ۴.۸ است.

وی افزود: در واقع شاخص استان اصفهان به شاخص جهانی نزدیک است و با اضافه شدن ظرفیت مرکز بیماران کلیوی حضرت ابوالفضل (ع) با ۸۵ تخت، افزایش ۳۶ تخت خواب بیمارستان حجتیه و توسعه طرح بیمارستان زهرای مرضیه این شاخص بهبود می‌یابد.

برگزاری همایش روز جهانی کلیه در میدان نقش جهان

همچنین مژگان مرتضوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی با اشاره به شعار روز جهانی کلیه گفت: شعار امسال «سلامت بانوان و کلیه» است که در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با همکاری خیریه حضرت ابوالفضل (ع) برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: سمینار علمی برای افزایش آگاهی پزشکان و پیراپزشکان روز پنجشنبه ۱۰ اسفند و همایش مردمی برای افزایش آگاهی مردم روز پنجشنبه ۱۷ اسفند در میدان نقش جهان برگزار می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی با بیان اینکه مشکل عمده بیماران کلیوی مشکلات روحی است، اظهار کرد: ناامیدی ناشی از بیماری مسئله اصلی بیماران است و یکی از وظایف اصلی ما افزایش آگاهی برای امیدبخشی به این بیماران است.

مرتضوی گفت: با همکاری هیئت ورزشی بیماران خاص اصفهان همایش مردمی روز جهانی کلیه با حضور ورزشکارانی که پیوند عضو انجام داده‌اند برگزار می‌شود و از تجربیات آن‌ها برای امیدبخشی به بیماران استفاده می‌شود.

چرایی افزایش بیماران کلیوی بررسی می شود

شهرام طاهری، عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت سلامت بانوان جامعه گفت: نکته حائز اهمیت در بیماری‌های کلیوی لزوم تشخیص زود هنگام این بیماری‌ها است.

وی افزود: به همین منظور افراد در معرض خطر ازجمله افراد مبتلا به فشارخون، دیابت، سنگ کلیه و افرادی که داروهای جدید استفاده می‌کنند باید نسبت به انجام آزمایش‌های دوره‌ای اقدام کنند.

عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی اصفهان با بیان اینکه تعداد بیماران کلیوی در اصفهان رو به افزایش است، تأکید کرد:  در حال حاضر آمار دقیق از بیماران کلیوی و علت افزایش این بیماری در استان در دست نیست اما طرح تحقیق در خصوص عوامل افزایش بیماری کلیوی در استان به‌زودی انجام می‌شود.

طاهری تصریح کرد: شانس زندگی در جوان ۲۰ ساله دیالیزی با یک فرد ۸۰ ساله برابر است و بیماران کلیوی در دنیا سالانه ۲۰ درصد مرگ‌ و میر دارند و مهم‌ترین مسئله در این زمینه پیشگیری است که با غربالگری‌ها و آزمایش‌های مختلف قابل انجام است.

وی با اشاره به انجام موفقیت‌آمیز دو عمل پیوند کلیه و کبد در اصفهان گفت:پیوند عضو از دهنده زنده در حال کمرنگ شدن است و امیدواریم با فرهنگ سازی، اهداء عضو بیش‌از پیش نهادینه شود.

کد خبر 338402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.