شهرهای کشور به مالیات‌های محلی نیاز دارند

یک استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مالیات‌های محلی، یکی از درآمدهای پایدار شهرداریهای دنیا است، گفت: مالیات‌های محلی متفاوت از عوارض‌ شهری است که در شهرهای ایران مرسوم است، زیرا این نوع عوارض منطبق با نظریه‌های اقتصادی و مالیاتی نیست.

جمشید پژویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از متداول ترین روش‌هایی که برای تامین درآمدهای شهرداری ها به کار می رود، اخذ عوارض شهری است، یعنی شهرداریها در قبال خدماتی که به شهروندان ارایه می‌کنند، عوارض دریافت کنند.

وی افزود: یکی از درآمدهایی که شهرداریهای دنیا به خصوص در کشورهای فدرال کسب می‌کنند، مالیات‌های محلی است که از سوی دستگاه‌های مرکزی شهرها دریافت می شود، این نوع مالیات ها متفاوت از مالیات های ملی و مرکزی است.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این مالیات در واقع بابت خدمات شهری دریافت می شود، به طور مثال شهرداری بلوار و یا خیابانی را احداث می‌کند و به واسطه این خیابان، قیمت زمین در آن محدوده افزایش می‌یابد در این راستا بابت این افزایش قیمت، مالیات دریافت می‌شود.

پژویان خاطرنشان‌کرد: مالیات‌های محلی متفاوت از عوارض‌ شهری است که در شهرهای ایران مرسوم است، زیرا این نوع عوارض منطبق با نظریه‌های اقتصادی و مالیاتی نیست، مالیات گرفتن تنها به معنی اخذ پول از مردم نیست بلکه باید مالیات‌ها با نظریه‌های اقتصادی منطبق باشد.

وی اظهار کرد: در شهرهای ایران نیز می‌توان این روش را اجرا کرد، البته اکنون دستگاههای مرکزی، شهرداریها نیستند و استانداری‌ها نیز می‌توانند این روش را اجرایی کنند.

کد خبر 338399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.